Publicatiedatum:
17 okt 2025Toezichthouder Kinderopvang (2x)
Periode: 1-2-2026 tot 1-10-2026, met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24-36 uur
Tarief: Max. 85 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 10
Korte beschrijving speelveld
Als toezichthouder bij de Inspectie Kinderopvang beoordeel je de kwaliteit van alle vormen van kinderopvang in de stad Utrecht. Je inspecteert kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en gastouders aan de hand van de wet- en regelgeving.
Het team Inspectie Kinderopvang valt onder de afdeling Volksgezondheid van de gemeente Utrecht. De afdeling Volksgezondheid ontwikkelt het Utrechtse gezondheidsbeleid samen met verschillende partners in de stad om te bereiken dat alle Utrechters zich gezond voelen, gezond zijn en gezond blijven. Met extra aandacht voor inwoners met een minder goede gezondheid.
Jouw functie oefen je uit vanuit ons stadskantoor, direct naast station Utrecht Centraal en in de stad op de kinderopvanglocaties. Thuiswerken behoort tot de mogelijkheden.
Opdrachtomschrijving (de taken)/ Je taken zijn:
Je gaat op inspectiebezoek bij locaties. Je observeert, gaat in gesprek met pedagogisch medewerkers, de oudercommissie en/of het management en voert documentenonderzoek uit. Je inspecteert op de wettelijke eisen uit de Wet Kinderopvang. Je weegt deze informatie af en komt tot een oordeel. Je bevindingen verwerk je in een inspectierapport, dat goed leesbaar en handhaafbaar is en je zorgt voor correcte dossiervorming. Administratie is een belangrijk onderdeel van jouw werk.
Als toezichthouder wordt er een sterk beroep gedaan op jouw pedagogische kennis & ervaring en op jouw communicatieve vaardigheden. De manier waarop je contact hebt met de houders van kinderopvang is cruciaal.
Binnen een inspectieonderzoek ga je zoveel mogelijk in gesprek en maak je afspraken over de naleving van de kwaliteitseisen. Je geeft ruimte waar het kan en handhaaft als het moet binnen het gemeentelijke beleidskader. Voorbeelden van handhavingsmaatregelen zijn het geven van een aanwijzing (met herstelafspraken) en het opleggen van een bestuurlijke boete.
Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.
Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Deze opdracht kan worden afgerond als de inspecties van jouw pakket/caseload (ca. 55-65 inspecties) volledig zijn uitgevoerd.
Jij bent/hebt:
Ervaring als toezichthouder binnen de kinderopvang (minimaal 2 jaar, maar bij voorkeur 3 jaar of meer)
Bij voorkeur een pedagogische opleiding op minimaal hbo niveau gevolgd
Kennis van actualiteiten in de sector kinderopvang en de landelijke organisaties en spelers in de kinderopvang branche
Affiniteit met juridische zaken/ bestuursrecht
Sterke communicatieve vaardigheden (mondeling en schriftelijk), op verschillende niveaus
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
Goed om te weten:
Gesprekken worden waarschijnlijk gepland in de week van 10 november. De manager neemt contact op als je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Wij verwachten dat de opdracht in totaal circa 800 uur bedraagt. Daarbij gaan we uit van ongeveer 55-65 uit te voeren inspecties. Het aantal uur per week is bespreekbaar binnen de aangegeven bandbreedte.
Afhankelijk van beschikbaarheid en ervaring zal er in samenspraak een inschatting gemaakt worden op de concrete inhuurtermijn en uren. Daarvan afhankelijk zullen ook de mogelijke opties van een verlenging besproken worden.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.