Kwartiermaker Marketing

Gemeente IJsselstein

Overtoom 1

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 12 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

28 feb 2026

Uren per week:

12

Publicatiedatum:

18 okt 2025

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

IJsselstein kent de unieke combinatie van aan de ene kant een monumentale binnenstad vol geschiedenis en een gevarieerd aanbod van winkels en horeca. Aan de andere kant heeft IJsselstein een groen buitengebied. IJsselstein is daarmee een aantrekkelijke gemeente om in te ontspannen , zowel voor inwoners als voor bezoekers. In het coalitieakkoord is afgesproken om recreatie en toerisme in IJsselstein te stimuleren. Ze dragen bij aan de leefbaarheid en genereren inkomsten en werkgelegenheid. Dit versterkt de toekomstbestendigheid van onze voorzieningen.

Om die aantrekkelijke combinatie van stad en buitengebied te versterken en onder de aandacht te brengen van toeristen/recreanten heeft de raad op 9 juli 2025 de Toekomstvisie Recreatie en Toerisme 2025-2035 vastgesteld. Ook het stimuleren van meer verblijfsrecreatie en regionale samenwerking worden hierin beschreven. De bijbehorende uitvoeringsagenda is op 15 juli 2025 vastgesteld door het college.

In de agenda is ervoor gekozen om allereerst de basis (in beleid en uitvoering) rondom recreatie en toerisme weer op orde te brengen. Voor het onderdeel marketing en informatievoorziening is het belangrijk dat we eerst werken aan een scherp merk en de marketing (inclusief tourist info in wat voor vorm dan ook) verder professionaliseren. Om deze te kunnen ontwikkelen is het aanstellen van een kwartiermaker noodzakelijk.

Werkzaamheden
Deze persoon stelt in nauwe afstemming met de externe partners een implementatieplan (governance) op voor toeristische marketing en informatievoorziening (VVV/tourist info) op basis van een optimalisatie van de fysieke en digitale marketing. De aanbevelingen van het adviesrapport Optimalisatie toeristische marketing en informatiefunctie IJsselstein gelden als richtinggevend.

Resultaten

Implementatieplan
Doel is realisatie van een toeristisch-recreatieve marketingorganisatie (DMO) voor IJsselstein, inclusief fysieke plek, passend binnen de nieuwe visie en het nieuwe uitvoeringsplan van de gemeente. Het implementatieplan geeft aan hoe de marketing en informatie worden georganiseerd met een sluitende businesscase. De partners, zoals Uit in IJsselstein en Stadsmarketing dienen betrokken te worden en het plan dient breed gedragen worden. De beschikbaar gestelde budgetten zijn taakstellend. Afhankelijk van de resultaten wordt bezien in hoeverre het wenselijk is om hierna een marketingstrategie en marketingplan op te laten stellen (fase 2, niet in deze opdracht).

De volgende inhoudelijke punten zijn leidend:

  • Er dient een organisatie te ontstaan voor alle toeristisch-recreatieve marketing- en informatietaken voor IJsselstein.

  • Eenduidige positionering en heldere taken ten opzichte van centrummanagement/binnenstadspromotie (en eventuele andere taken).

  • De DMO zet zich evenwichtig in voor IJsselstein als geheel, zowel voor het buitengebied, voor de binnenstad als voor wederzijdse versterking tussen deze deelgebieden.

  • Er komt een DMO met (een) betaalde kracht(-en) en een compact bestuur, dat evenwichtig de ondernemers- en publieke belangen dient.

  • Actualisering van het huidige merk.

  • De uitingsvorm van de informatiefunctie (VVV, Tourist Info, informatiepunt) staat bij aanvang open: afhankelijk van een realistische businesscase krijgt dit tijdens het proces verder vorm.

Afhankelijk van de resultaten wordt bezien in hoeverre het wenselijk is om hierna een marketingstrategie en marketingplan op te laten stellen (fase 2, niet in deze opdracht).

Planning
Start in periode 1 november 2025. En eindigt 28 februari 2026.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 7 jaar als kwartiermaker (op basis van beschreven werkzaamheden);

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als kwartiermaker (op basis van beschreven werkzaamheden) binnen of in samenwerking met een gemeentelijke instelling;
  • Aantoonbare kennis van organisatie-/governance van destinatiemarketingorganisaties (licht dit duidelijk toe in het cv);
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op wo niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met city- en/of regiomarketing.

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling);
  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk);
  • Resultaatgericht werken;
  • Samenwerken;
  • Assertiviteit;
  • Organiseren;
  • Kritisch;
  • Analyserend vermogen;
  • Plannen en organiseren.

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ons stadje.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 29 oktober 2025 in de ochtend, of donderdag 30 oktober 2025 in de middag. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 28 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen

[external administrative broker] beoordeelt de cvs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cvs die aan de organisatie worden voorgelegd

[external administrative broker] beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door [external administrative broker]. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door [external administrative broker] zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Planning

Start in periode 1 november 2025. En eindigt 28 februari 2026.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Meer informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Gemeente faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur