thumbnail
thumbnail

Stadslogistiek Makelaar

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
€110
16 Utrecht

Begindatum:

11 nov 2023

Einddatum:

31 dec 2024

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

10 nov 2023

Stadslogistiek Makelaar Utrecht (2x)
Periode: Zsm, of vanaf 1 januari 2023 31 december 2024 (met verlengingsopties)
Belasting: 16 uur per week gemiddeld (verspreidt over ong. 3 dagen per week)
Tarief: maximaal 110,- per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Korte beschrijving speelveld
In het Mobiliteitsplan Utrecht 2040 is het toekomstbeeld voor stadsdistributie in 2040 omschreven. Om de leefbaarheid in de stad te vergroten/verbeteren, zal het goederenvervoer efficienter en duurzamer door de stad moeten rijden (en varen). In het Uitvoeringsprogramma Goederenvervoer 2023-2026 zijn actielijnen en maatregelen opgenomen waarmee we grote stappen gaan maken naar dit toekomstbeeld. We streven naar een modal shift, waarbij meer vervoer over water, en met lichte elektrische voertuigen plaatsvindt. Daarnaast stimuleren we (gebruik van) stadslogistieke hubs, waarvan vervoerders deelladingen kunnen afleveren die vervolgens gebundeld, met schoon vervoer de stad in worden gebracht. We sturen het vrachtverkeer door middel van slim toegangsbeleid en het vrachtverkeer op de weg wordt vanaf 2025 emissievrij.

Als Stadslogistiek Makelaar ben je het aanspreekpunt voor bedrijven die hun logistiek willen verduurzamen en verslimmen. Je zoekt en onderhoudt contact met ontvangers (zoals winkels, bedrijven, aannemers), vervoerders, verladers en hub operators die willen samenwerken en zo te komen tot een efficientere logistiek. Je werkgebied is de binnenstad en bedrijventerreinen in de gemeente Utrecht. Daarnaast werk je samen met partijen in de regio, zoals de provincie Utrecht en het Logistiek Platform Utrecht, en logistiek makelaars in andere regios.

De gemeente Utrecht biedt een eigen subsidieregeling voor ontvangers van goederen die hun bevoorrading efficienter en duurzamer willen organiseren. Je promoot deze subsidieregeling en helpt ondernemers met een mogelijke aanvraag. Ook zijn er landelijk tools en subsidies beschikbaar voor de verduurzaming van het wagenpark. Je bent bekend met deze regelingen en helpt de ondernemers met de juiste doorverwijzingen (onder andere naar de website www.opwegnaarzes.nl) en beargumenteren wat mogelijk is voor een specifiek bedrijf. Je maakt gebruik van goede voorbeelden (best practices) en beschikbare tools om andere ondernemers in actie te krijgen. Daarnaast denk je na over en help je mee met het ontwikkelen van tools voor efficientere logistiek om zo bedrijven de voordelen van modal shift en bundeling te laten zien.

Concreet betekent dit dat de logistieke makelaar:

  • bedrijven motiveert, assisteert en faciliteert om de logistieke bevoorrading te bundelen en daarmee duurzaam vervoer te stimuleren.

  • bedrijven en vervoerders helpt om over te stappen naar emissieloze vormen van transport en ondersteunt in de voorbereiding voor de invoering van de Zero Emissie Zone voor stadslogistiek

  • bedrijven helpt om de logistiek zodanig vorm te geven dat de stad aantrekkelijk blijft voor bewoners, ondernemers en bezoekers.

Je taken zijn o.a.:
Dit leidt tot de volgende taken:
Contact leggen en onderhouden met bedrijven, zoals:

  • Ontvangers van goederen: bevoorradingsplannen en -profielen opstellen en daarover adviseren. Bundelen van inkomende stromen en inkoopkracht gebruiken voor het afdwingen van duurzaam en efficient vervoer. Bekijken subsidiemogelijkheden en helpen bij de aanvraag, zoals het maken van berekeningen om afname aan vervoersbewegingen te bewijzen.

  • Vervoerders: quickscan op basis van huidige wagenpark en vrijblijvende TCO berekeningen maken voor elektrische voertuigen. Adviseren over laadinfrastructuur. Verbinden aan gespecialiseerd netwerk van adviseurs, dealers, laadpaalaanbieders etc.

  • Teams Goederenvervoer en Schoon Vervoer binnen gemeente Utrecht adviseren over stadsdistributie (vanuit oogpunt markt) in lopende projecten

  • Adviseren over de communicatie van de gemeente Utrecht richting ondernemers

Jij bent/hebt:

  • Minimaal HBO werk- en denkniveau

  • Een relevant netwerk (Goederenvervoer) binnen de regio Utrecht (bedrijven, kennisinstellingen, overheid)

  • Je hebt bij voorkeur minimaal 5 jaar ervaring met bedrijfsleven in de doelgroep ontvangers en logistieke bedrijven.

  • Bij voorkeur heb je meerdere jaren ervaring met advisering aan bedrijven over logistiek, of stadslogistieke optimalisatie in een andere vorm met aantoonbare referenties (opdrachten voor bedrijven, of in dienst geweest bij logistiek bedrijf, bijvoorbeeld als planner of wagenparkbeheerder)

  • Ervaring met maken van logistieke planningen en TCO berekeningen voor bedrijven is een pre

Wat we verder graag terugzien:

  • Een initiatiefrijke en pragmatische instelling, waarbij je gericht bent om bedrijven te helpen en resultaten te bereiken

  • Je krijgt energie van contact leggen en onderhouden met bedrijven en met hen werken aan concrete logistieke verbeteringen en deze grotendeels zelfstandig uitwerken en opleveren.

  • Je werkt zelfstandig en spreekt de taal van bedrijven

  • Je hebt kennis van veranderingen in het systeem en netwerk van stadslogistiek naar verschillende type hubs en hogere bundelingsgraad

  • Je bent nieuwsgierig naar de laatste trends en ontwikkelingen in de stadslogistiek en deelt deze graag met de markt

  • Je hebt kennis en ervaring van werken in een stedelijke omgeving met veel interne en externe stakeholders,

  • Je bent proactief, kan zelfstandig werken en bent verbindend,

  • Je hebt een gezonde dosis humor en relativiteitszin; in teams Goederenvervoer, ZE en Emissieloos Vervoer wordt niet alleen hard gewerkt, maar ook hard gelachen.

Goed om te weten:
Gesprekken worden gepland in de week van 4 december. De manager zal contact opnemen indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Als gemeente stimuleren we het werken vanuit huis, maar gezien de aard van de functie, gaan we ervan uit dat je geregeld in Utrecht bent (op kantoor zal dit minimaal eens in de twee weken zijn, of op locatie bij de klant).

Voor deze opdracht zoeken we in ieder geval 2 kandidaten voor 16 uur per week gemiddeld, met de mogelijkheid om de uren, indien nodig, uit te breiden naar 24 uur per week.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Voor meer informatie omtrent de inschrijfprocedure en verdere afhandeling, bekijk de Hoe werkt het pagina. Heb je een vraag? Neem direct contact op met Leya Schoonderwoerd via leya.schoonderwoerd@kbenp.nl of via 06 436 079 99.

Tot uiterlijk 1 werkdag voor de sluitingsdatum is het mogelijk om te reageren op deze inhuuropdracht.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur

Ben jij de Stadslogistiek Makelaar die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.