Senior Vergunningsverlener / Procesmanager

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen
85 Utrecht

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 jun 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

7 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je behandelt aanvragen voor een omgevingsvergunning binnen de gebouwde omgeving. Op basis van je expertise word je gekoppeld aan een rayon. Je richt je vooral op de complexe omgevingsoverleggen en de daaropvolgende vergunningaanvragen. Daarnaast lever je een bijdrage aan de doorontwikkeling van werkprocessen, werkafspraken en uitvoerend beleid.

Concreet bestaan je taken uit:

  • Begeleiden van aanvragers bij de publieke onderdelen van het Utrechtse planproces, tot en met afronding van de aanvraag.

  • Uitvoeren van inhoudelijke toetsen, met nadruk op ruimtelijke ordening, en opstellen van het resultaat van het omgevingsoverleg of het besluit op de vergunningaanvraag.

  • Doorlopen van een zorgvuldig besluitvormingstraject.

  • Opvragen, beoordelen en wegen van adviezen van interne specialisten en externe ketenpartners.

  • Toetsen van aanvragen met specialistische kennis; zelfstandig werken waar mogelijk, en samenwerken waar nodig.

  • Verstrekken van informatie aan aanvragers en belanghebbenden, telefonisch, in overleg en indien nodig schriftelijk.

  • Vertegenwoordigen van je rayon in overleggen met andere afdelingen.

  • Meedraaien in projecten binnen het team waar nodig, zoals werkafspraken, omgevingsplanoverleg en uitvoerend beleid.

Eisen

  • Minimaal een relevante mbo-opleiding, zoals bouwkunde, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, (publiek)recht of vergelijkbaar;

  • Minimaal 5 jaar ervaring met het toetsen en begeleiden van aanvragen voor omgevingsvergunningen;

  • Minimaal 5 jaar ervaring met het begeleiden van projecten in de voorfase;

  • Cursussen of een opleiding gericht op de Omgevingswet gevolgd;

  • Afgeronde opleidingen ABW1 en ABW2.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met omgevingsoverleggen, intaketafel en omgevingstafel.

Competenties

Niet bekend

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/

Utrecht heeft de grootste samengestelde vergunningenorganisatie van Nederland. Alle disciplines rond de uitvoering van de Omgevingswet, horeca en openbare ruimte zijn bij ons onder een dak georganiseerd. Van vooroverleg tot handhaving, van uitvoerend beleid tot toezicht met ons eigen team van juristen en beleidsmedewerkers hebben we alles in huis.

Met een team van circa 40 collegas behandelen we jaarlijks 2.500 tot 3.000 vergunningaanvragen in de gebouwde omgeving. Voor de begeleiding van complexe aanvragen en omgevingsoverleggen zoeken wij een ervaren professional die deze processen in goede banen kan leiden. Je werkt aan uitdagende dossiers zoals grote inbreidingslocaties, transformaties en herbestemmingen die vaak buiten het omgevingsplan vallen en een private component hebben.

Gespreksinformatie

Planning
Gesprekken zijn gepland op dinsdag 21 oktober. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Gesprek:

  • Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

  • De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

  • Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Senior vergunningverlener / Procesmanager
Periode: Van 1 november 2025 tot 1 november 2026 (12 maanden), met mogelijke optie tot verlenging
Belasting: 36 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 85,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11


Goed om te weten:

  • Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

  • Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

  • De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

  • Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

ZZP
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur