Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior vergunningverlener / Procesmanager

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

25

Publicatiedatum:

7 okt 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 25

Omschrijving

Je behandelt, volgens de kwaliteitsafspraken binnen Gemeente Utrecht, een aantal aanvragen voor een omgevingsoverleg en aanvragen voor een omgevingsvergunning binnen de gebouwde omgeving, specifiek voor de Merwedekanaal zone. Je werkvoorraad bestaat binnen Merwede uit het begeleiden van omgevingsoverleggen voor drie bouwblokken en de daaropvolgende aanvragen omgevingsvergunning. Onderdeel van de werkvoorraad zijn ook 60 aanvragen van de midden categorie uit Utrecht Zuid/Zuid Oost. Daarnaast vragen wij je te ondersteunen van met name de vertaling van Bbl-adviezen naar praktische aanpassingen voor de complexere plannen (o.a. Wisselspoor, Leidsche Rijn en Merwede).

Concreet bestaan je taken uit:
  • Begeleiden van aanvragers bij de publieke onderdelen van het Utrechtse planproces, tot en met afronding van de aanvraag.
  • Uitvoeren van inhoudelijke toetsen, met nadruk op ruimtelijke ordening, en opstellen van het resultaat van het omgevingsoverleg of het besluit op de vergunningaanvraag.
  • Doorlopen van een zorgvuldig besluitvormingstraject.
  • Opvragen, beoordelen en wegen van adviezen van interne specialisten en externe ketenpartners.
  • Toetsen van aanvragen met specialistische kennis; zelfstandig werken waar mogelijk, en samenwerken waar nodig.
  • Verstrekken van informatie aan aanvragers en belanghebbenden, telefonisch, in overleg en indien nodig schriftelijk.
  • Vertegenwoordigen van je rayon in overleggen met andere afdelingen.
  • Meedraaien in projecten binnen het team waar nodig, zoals werkafspraken, omgevingsplanoverleg en uitvoerend beleid.

Eisen

  • Minimaal een relevante hbo-opleiding, zoals bouwkunde, ruimtelijke ordening, omgevingsrecht, (publiek)recht of vergelijkbaar;
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het toetsen en begeleiden van aanvragen voor omgevingsvergunningen;
  • Minimaal 2 jaar ervaring met het begeleiden van projecten in de voorfase bij een G4 gemeente;

Wensen en competenties

Wensen
  • Ervaring met omgevingsoverleggen, intaketafel en omgevingstafel is een pré;
  • Cursussen of een opleiding gericht op de Omgevingswet gevolgd;
  • Afgeronde opleidingen ABW1 en ABW2; aanvullende opleidingen zijn een duidelijke pré.

Organisatie en team

Korte beschrijving van het speelveld
Utrecht heeft jou nodig!

Utrecht heeft de grootste samengestelde vergunningenorganisatie van Nederland. Alle disciplines rond de uitvoering van de Omgevingswet, horeca en openbare ruimte zijn bij ons onder één dak georganiseerd. Van vooroverleg tot handhaving, van uitvoerend beleid tot toezicht – met ons eigen team van juristen en beleidsmedewerkers hebben we alles in huis.
Met een team van circa 40 collega's behandelen we jaarlijks 2.500 tot 3.000 vergunningaanvragen in de gebouwde omgeving. Voor de begeleiding van complexe aanvragen en omgevingsoverleggen zoeken wij een ervaren professional die deze processen in goede banen kan leiden. Op dit moment zoeken we naar ondersteuning voor het begeleiden van complexere aanvragen omgevingsoverleg en omgevingsvergunning. Degene die we daarvoor zoeken moet voldoende kennis en ervaring hebben om de meest uitdagende aanvragen in goede banen te leiden. Denk daarbij aan grote inbreidingslocaties, transformaties en herbestemmingen van de bestaande bebouwing waarvan de aanvragen niet in het omgevingsplan past of een private component hebben. Deze opdracht ziet specifiek toe op de ontwikkelingen binnen de Merwedekanaalzone en de ondersteuning van met name de vertaling van Bbl-adviezen naar praktische aanpassingen voor de complexere plannen.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op dinsdag 21 oktober. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.