Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Senior juridisch adviseur Omgevingsrecht

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 10 dagen
Onbekend Utrecht

Uren per week:

Onbekend

Publicatiedatum:

27 jun 2025
Senior juridisch adviseur Omgevingsrecht
Periode: In overleg/ uiterlijk begin september 2025 t/m 30-4-2026 (8 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 24-36 uur per week gemiddeld
Tarief: Max.125,00 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Functieschaal: 12

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig! Ben jij onze juridisch adviseur omgevingsrecht die binnen de ruimtelijke omgeving van de gemeente Utrecht zorgt voor de juridische advisering rondom ruimtelijke ontwikkelingen en het wijzigen van het omgevingsplan? Lees dan snel verder!

Utrecht is een van de snelst groeiende steden van Nederland. De gemeente zet in op binnenstedelijke verdichting, waarbij gezondheid en duurzaamheid centraal staan. Naast veel bouwopgaven zijn er veel opgaven in de openbare ruimte om Utrecht aantrekkelijk en bereikbaar te maken. Het organisatieonderdeel Ruimte van de gemeente Utrecht houdt zich hier mee bezig.

Opdrachtomschrijving (de taken):
  • Als juridisch adviseur omgevingsrecht ben je specialist op het gebied van de Omgevingswet , in het bijzonder voor wat betreft het omgevingsplan
  • Je adviseert over complexe vraagstukken op dit vakgebied en voor het vertalen van grotere ruimtelijke initiatieven en projecten in passende ruimtelijke planvormen.
  • In jouw rol ben je in staat ruimtelijke plannen zelf op te stellen, maar ook de daarbij behorende ruimtelijke procedures zelfstandig te doorlopen en aan te sturen. In deze veelzijdige rol onderhoud je contacten met andere afdelingen, projectmanagers, het bestuur en externe partijen.
  • Als juridisch adviseur omgevingsrecht maak je onderdeel uit van de afdeling Omgevingsrecht, onderdeel van de Ontwikkelorganisatie Ruimte. Binnen de afdeling werken meerdere juristen aan de opgaven.

Jij hebt/bent:
  • Je beschikt over een afgeronde wo opleiding Nederlands Recht
  • Je hebt minimaal 5-7 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van het maken en begeleiden van ruimtelijke plannen.
  • Je beschikt over actuele kennis van de ontwikkelingen in het vakgebied (met name over de Omgevingswet) en andere relevante milieuwetgeving.

Verder kun je je vinden in de volgende competenties/vaardigheden:
  • Je hebt een goed ontwikkeld analytisch en probleemoplossend vermogen waardoor je je snel een oordeel kan vormen en deze op overtuigende wijze kunt overbrengen.
  • Je staat stevig in je schoenen, je kunt snel schakelen.
  • Je kan politiek sensitief werken.
  • Je kan goed verbindingen tot stand brengen en bent gericht op samenwerking en innovatie.
  • Je kan goed tegen stressvolle situaties en kan resultaatgericht werken.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.


Goed om te weten:
Gesprekken worden gepland in de week van 14 juli. Het afdelingshoofd neemt contact op als je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Hybride werken is mogelijk en zal ongeveer in een 50/50 verdeling zijn, maar met als vaste kantoordag op dinsdag. De standplaats is het Stadskantoor.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via 06 43 36 34 25 / nikki.nowack@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur