Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Senior communicatieadviseur

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief 92Opdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein ben je gesprekspartner voor een MT binnen het sociaal domein. In dit geval voor het organisatieonderdeel Werk en Inkomen. Je bent goed ingevoerd in het beleid en de doelstellingen van Werk en Inkomen, je kent de strategische ontwikkelingen en brengt communicatieve vraagstukken in beeld.
Coördineren van het team communicatieadviseurs die vanuit Marketing en Communicatie werken bij Werk en Inkomen (coördinatie op inhoud)
In kaart brengen bij welke inhoudelijke opgaves van het organisatieonderdeel we met communicatie echt impact kunnen maken in 2026. Daarover voer je het gesprek met inhoudelijk betrokkenen.
Je weet wat er sociaal domein breed speelt en bij de betrokken wethouders. Je houdt je collega communicatieadviseurs op de hoogte van de ontwikkelingen vanuit beleid.
Je bent sparringpartner voor de communicatieadviseurs in het team en het MT van Werk en Inkomen, denkt mee over prioriteitstelling, inhoudelijke en communicatiekeuzen. Je ziet de samenhang tussen vraagstukken en weet die ook te verbinden.
Je bent de senior-adviseur bij complexe en/of strategische vraagstukken. Als het nodig is, stuur je het communicatieteam aan dat aan een opgave werkt. De nadruk in jouw werk ligt op strategieontwikkeling, grote lijn uitzetten en strategisch advies. Je zorgt er ook voor dat de strategie gerealiseerd wordt. Daar draag je zelf ook aan bij. De invulling van de rol kan wisselen afhankelijk van de fase, de communicatieopgave en het team.

Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?
Je hebt voor de communicatieprioriteiten in 2026 een communicatiestrategie gemaakt.
Je hebt samen met de communicatieadviseurs in het team in kaart gebracht welke opdrachten in 2026 opgepakt gaan worden (en welke niet).
Je hebt samen met de andere senior adviseurs in het sociaal domein de samenwerking versterkt en jullie werken ook samen aan domein overstijgende prioriteiten.
Je hebt samen met de andere senior adviseurs communicatieadviseurs in het sociaal domein het werken volgens de methode communiceren met focus geïmplementeerd als werkwijze bij het hele team communicatieadviseurs.
Deze opdracht kan worden afgerond als er een duidelijk communicatie raamwerk ligt voor 2026 waar bovenstaande punten in verwerkt zijn.

Eisen

  • Wo werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar relevante werkervaring in strategische communicatieadvisering
  • Je hebt ervaring met het inhoudelijk coördineren en coachen van een communicatieteam
  • Je hebt ervaring/affiniteit met werken in het sociaal domein (ja/nee)
  • Je hebt werkervaring in een politiekbestuurlijke omgeving waardoor je weet hoe je je vanuit deze rol moet verhouden tot verschillende perspectieven, bij voorkeur bij een grote gemeente

Wensen en competenties

Competenties
  • Coördineren en prioriteren: Je bent in staat om samen met de opdrachtgever prioriteiten te stellen binnen de veelheid aan onderwerpen in het sociaal domein. Daarnaast weet je je collega's uit het team goed te matchen op de verschillende vraagstukken, ze te coachen, inspireren en begeleiden.
  • Omgevingsbewustzijn: Je schakelt snel en denkt strategisch mee over complexe vraagstukken waarin politiek, bewoners en maatschappelijke partners een rol spelen. Je bent daarin niet alleen een stevige sparringpartner, maar doet ook actief mee om communicatie écht van waarde te laten zijn.
  • Verbinden: Je zoekt actief de samenwerking op met communicatiecollega's, het MT en andere betrokkenen binnen het sociaal domein. Je brengt partijen samen, stemt belangen op elkaar af en zorgt voor een gezamenlijke lijn in de communicatie. Je weet ook externe spelers zoals maatschappelijke partners of andere overheden, op het juiste moment te betrekken. Je draagt bij aan een open en constructieve samenwerking waarin iedereen zich gehoord voelt.
  • Proactief/Initiatief nemen: Je signaleert kansen en knelpunten vroegtijdig, komt zelf met voorstellen en neemt initiatief om processen in gang te zetten waarmee we echt impact maken met communicatie. Daarbij kijk je o.a. naar wat nodig is om de organisatie communicatiever maken.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig! Je komt te werken bij het organisatieonderdeel Marketing- en Communicatie (M&C) in het team Sociaal en Veilig. Als senior communicatieadviseur voor het sociaal domein maak je écht het verschil voor de stad. Je bent sparringpartner voor een managementteam, vertaalt beleid naar een communicatiestrategie en coördineert een team communicatieadviseurs. Je werkt aan complexe, maatschappelijke opgaven en bouwt mee aan communicatie die ertoe doet. Je verbindt mensen, thema's en belangen, en zorgt dat communicatie bijdraagt aan de doelen van de organisatie én de stad. Klaar om impact te maken in een stad die volop in beweging is?

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 13 en14 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr