Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 jan 2028Publicatiedatum:
20 nov 2025De, in december 2015 geopende, Stadsbaantunnel is 505 meter lang en ligt aan de oostkant van Leidsche Rijn Centrum. De tunnel kruist de spoorlijn Utrecht-Gouda bij het spoorviaduct bij de noordelijke tunnelmond en sluit aan de zuidzijde aan op de Laurierweg. De Stadsbaantunnel is in beheer bij Stadsbedrijven – Beheer Openbare Ruimte, team wegen, constructies en installaties. De tunnel is binnen de gemeente Utrecht de enige tunnel dat onder de Warvw valt.
De Gemeente Utrecht heeft op 18 juli 2025 een nieuwe onderhoudscontract VTTI en NVTTI voor de Stadsbaantunnel gegund. De basisopdracht betreft het meerjarig onderhoud tot en met 31 december 2032 met verschillende opties tot verlenging. Onderdeel van dit contract is een renovatie waarin 4 logische functievervullers worden vernieuwd. Indien noodzakelijk, kan de scope van deze renovatie worden uitgebreid.
Voor het welslagen van deze beoogde vervangings- en renovatieprojecten aan tunneltechnische installaties van de Stadsbaantunnel is de inzet van een ervaren en deskundig projectteam aan de zijde van de opdrachtgever essentieel. Deze projecten zijn technisch complex, kennen een lange doorlooptijd en raken vitale infrastructuur met directe impact op de omgeving. Total Cost of Ownership (TCO) speelt een centrale rol binnen het projectteam, omdat het niet alleen gaat om de initiële kosten van vervanging en renovatie, maar ook om de lange termijn kosten van beheer, onderhoud, energieverbruik, storingen en levensduur van systemen. Door vanaf het begin te sturen op TCO wordt geborgd dat keuzes in ontwerp, uitvoering en materiaalgebruik bijdragen aan een duurzame, kostenefficiënte tunnel gedurende de gehele levenscyclus. Dit vraagt om een projectteam dat niet alleen technisch onderlegd is, maar ook strategisch meedenkt over exploitatie en instandhouding. Een stevig en consistent team is daarom onmisbaar.
De projectleider ondersteunt de projectmanager en technisch manager bij de voorbereiding, uitvoering en oplevering van de renovaties. Hij/zij vertaalt de visie en richting van de PM en TM naar concrete acties en bewaakt de belangen van de gemeente binnen het project.
De Projectleider is verantwoordelijk voor:
Coördineren van projectactiviteiten in lijn met de strategische doelen van de opdrachtgever.
Bewaken van voortgang, kwaliteit, risico's en budget (GROTICK).
Afstemmen met interne en externe stakeholders, inclusief aannemers en vergunningverleners.
Ondersteunen bij besluitvorming en het voorbereiden van bestuurlijke stukken.
Signaleren van knelpunten en voorstellen doen voor oplossingsrichtingen.
Zorgen voor een veilige en tijdige ingebruikname van tunnelinstallaties.
Omgevingsmanagement.
HBO werk- en denkniveau;
Minimaal 3 jaar ervaring met het meerjarig onderhoud van wegtunnels en het vervangen van Logische Functievervullers;
Minimaal 3 jaar ervaring/bekendheid met systeemintegratie en instandhoudingscontracten;
Aantoonbare ervaring in de rol van technisch projectleider in zowel wegtunnels van RWS en/of gemeenten;
Politiek en bestuurlijk sensitief, proactief, met het vermogen om namens opdrachtgever belangen te behartigen en diverse stakeholders te verbinden;
In het bezit van een geldig VCA-VOL certificaat.
Teamspeler
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/
Projectleider
Periode: Van 1-1-2026 tot 1-1-2028 (24 aantal maanden) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32- 36 uur per week
Tarief: Maximaal 100 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 11A
Goed om te weten:
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.