thumbnail
thumbnail

Projectleider overdracht digitale systemen bodem

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen
120
16-24 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2024

Uren per week:

16-24

Publicatiedatum:

30 aug 2024

Projectleider overdracht digitale systemen bodem
Periode: z.s.m. tot 31 december (3,5 maand) met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 16 tot 24 uur per week gemiddeld
Tarief: Maximaal 120 euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW

Korte beschrijving speelveld
Utrecht is een van de snelst groeiende steden van Nederland. We vinden het belangrijk dat die groei blijft passen bij het karakter van de stad met een goede balans tussen groei en leefbaarheid. Leidraad hierbij is de Ruimtelijke Strategie Utrecht, waarbij het bevorderen van gezond stedelijk leven voor iedereen centraal staat. De Ontwikkelorganisatie Ruimte werkt vanuit die strategie aan de ruimtelijk economische opgaven van de stad: een forse woningbouwopgave, duurzame mobiliteit, de energietransitie, behoud en uitbreiding van groen in de stad, voldoende voorzieningen en werkgelegenheid.

Team bodem en ondergrond moet de bevoegd gezag taken op het gebied van bodem overdragen naar de Regionale Uitvoeringsdienst (RUD). Ook het organisatieonderdeel Vergunning, Toezicht en Handhaving (VTH) moet een aantal taken overdragen. Bij Bodem en ondergrond is voor 2024 een pilot gestart, waarbij de RUD alle taken uitvoert. De overdracht van de digitale systemen en bijhorende uitwisseling van de digitale data is nog niet geregeld. Tegelijk zijn er in het kader van de BRL nieuwe taken die naar de RUD overgedragen moeten worden. We zoeken hiervoor een projectleider. Voor de overdracht van taken is een algemeen projectleider beschikbaar. De overdracht als alle taken, inclusief de digitale data moet per 31 december 2024 gerealiseerd zijn. In overleg met de overall projectleider kan deze planning aangepast worden.

De overdracht moet robuust zijn en er mag geen data verloren gaan. Collegas van team bodem & ondergrond kennen de programmatuur en de data. Echter zij zijn bodemadviseurs en geen ICT-specialisten. Ze kunnen adviseren, maar het proces niet trekken. Verder is de aanhaking van Informatie- & Procesmanagement (IPM) Ruimte op advies basis beschikbaar. De vergaderdruk vanuit de RUD is heel hoog. Hier kunnen de collegas van bodem & ondergrond niet altijd bij betrokken worden.

Je taken zijn:
Je zorgt ervoor dat de digitalisering goed overgedragen wordt en dat zowel Ruimte als de RUD van het systeem gebruik kan maken. Vervolgens moet ingeregeld worden hoe het systeem en de relatie beheerd kan worden en blijven.

Concreet bestaan jouw werkzaamheden uit:

  • Gesprekpartner van ICT-projectleider RUD. Afstemmen van verwachtingen, knelpunten en acties;

  • Krachtenveld inzichtelijk maken: welke actoren spelen wanneer welke rol?

  • Ophalen wensen en eisen alle partijen/gebruikers (lees: informatiebehoeftes): wie moeten ermee werken en met welk doel, welke data moet waartoe ingezet kunnen worden en waarom, welke algemene randvoorwaarden zijn er, aansluiten bij architectuur GU, ect.

  • Ophalen en aansturen van IPM-adviseurs en bodemadviseurs;

  • Welke applicaties komen in aanmerking? Aansluiten bij wat er binnen de GU en RUD gebruikt wordt;

  • Regie voeren op architectuur analyse;

  • Regievoeren op uitvoer Minimal viable product (MVP) (In software omgeving Nazca);

  • Na keuze MVP > de applicatie laten inrichten in nauwe samenwerking met gebruikers (agile/scrum);

  • Uitrollen van het systeem: gebruikers trainen, bugs oplossen.

Essentiele functies in het ontwikkelteam: communicatieadviseur, functionele beheerder DomstadIt, ontwikkelaar/functioneel beheerder leverancier, en afhankelijk van de gekozen werkwijze een product owner/scrummaster.

Jij hebt:

  • Hbo werk- en denkniveau;

  • Je hebt ruime kennis bij het transporteren van digitale data;

  • Je hebt kennis van digitalisering;

  • Je hebt aantoonbare werkervaring met agile/scrum;

  • Je bent servicegericht en werkt zelfstandig;

  • Je hebt tenminste drie jaar werkervaring in een soortgelijke functie en je bent bekend met gemeentelijke organisaties en procedures;

  • Communicatie is een van je sterke kanten, je kunt snel tot de kern van een probleem doordringen;

  • Daarnaast beschik je over een scherp omgevingsbewustzijn, bent flexibel en pragmatisch en je kunt gemakkelijk schakelen in stijl en niveau;

  • Je hebt een antenne voor bestuurlijke processen en voor commerciele belangen;

  • Je beschikt over advies en projectmatige vaardigheden;

  • Je kunt luisteren, samenvatten en doorvragen, en houd hiermee de RUD scherp in hun rol en verwachtingen.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Goed om te weten:
Gesprekken zijn gepland in de week van 9 september. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Opdracht Adviseur

Ben jij de Projectleider overdracht digitale systemen bodem die deze organisatie zoekt?

Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.