Logo van Gemeente Utrecht
Logo van Gemeente Utrecht

Portfoliomanager Fysiek Domein

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

1 dec 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

29 okt 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Korte beschrijving speelveld

Utrecht heeft jou nodig!

Binnen het Fysiek Domein lopen vele projecten en initiatieven die bijdragen aan de strategische opgaven uit RSU2040 en de Visie Digitale Stad. De variëteit en omvang vragen om een samenhangende aansturing van het projectportfolio van de business en het Domein. De portfoliomanager wordt het centrale aanspreekpunt voor de portefeuille van het fysiek domein en zorgt voor overzicht, prioritering, samenhang en strategische afstemming

Opdrachtomschrijving (de taken):

De portfoliomanager:

  • Richt het domeinportfolio in en houdt overzicht over alle lopende en geplande initiatieven.
  • Verbindt projecten en programma's aan de strategische doelstellingen van het domein en de gemeente Utrecht.
  • Faciliteert het prioriteringsproces (ME) en adviseert over de optimale inzet van middelen.
  • Monitort voortgang, risico's en afhankelijkheden, en stelt rapportages en stuurinformatie op voor management en directie.
  • Signaleert tijdig knelpunten en initieert oplossingsrichtingen.
  • Versterkt samenwerking en communicatie tussen afdelingen en disciplines.
  • Zorgt voor integraal risicomanagement en borgt een verantwoorde inzet van middelen.

Resultaat van de opdracht

De opdracht is succesvol wanneer:

  • Een integraal, actueel en gedragen domeinportfolio is ingericht.
  • Heldere rapportages en dashboards beschikbaar zijn voor besluitvorming.
  • Strategische keuzes aantoonbaar zijn onderbouwd met portfoliosturing.
  • Projecten binnen het domein aantoonbaar beter zijn afgestemd, risico's tijdig gesignaleerd en middelen doelmatiger ingezet.

Eisen

  • WO werk- en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met portfoliomanagement of programmamanagement in complexe (publieke) organisaties.
  • Ervaring met bestuurlijke besluitvormingsprocessen en stakeholdermanagement.
  • Kennis van project- en portfoliomanagementmethodieken (bijv. MSP, MoP, SAFE, Agile, P3O, Prince2)
  • Ervaring met het opstellen van managementinformatie, dashboards en rapportages.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring binnen commerciële sector is een pré.

Competenties

  • Sterke communicatieve vaardigheden en bewezen vermogen om afdelingen te verbinden.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en analytisch vermogen

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo'n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Gespreksinformatie

Datum gesprekken: 20-11-2025 tussen 14.00 – 17.00 uur

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 3

Functieschaal

De functieschaal is 12.

Opties tot verlenging

Ja, mogelijke opties tot verlenging.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.