Begindatum:
1 dec 2025Einddatum:
1 mrt 2026Publicatiedatum:
28 okt 2025Als recruitmentmanager geef je richting aan een bevlogen team dat elke dag werkt aan het aantrekken, laten groeien en behouden van talent voor de stad Utrecht.
Taken en verantwoordelijkheden:
Je primaire taak is leidinggeven aan het team (7 direct reports + 11 team inhuurdesk) en met aandacht en vertrouwen de talenten in je team verder ontwikkelen;
Dit doe je onder andere door:
Op een coachende en inspirerende manier leidinggeven waarbij de medewerkers zich gezien en gehoord voelen. Je stuurt, inspireert, normeert en begrenst waar nodig.
Het voeren van functioneringsgesprekken met medewerkers;
Organiseren van passende begeleiding voor medewerkers in verandertrajecten;
Je bent casemanager van langdurig zieke medewerker;
Op peil houden van teambezetting in kwaliteit en kwantiteit, waarbij je een scherp oog voor inclusie en diversiteit.
Financiën: budgetverantwoordelijk voor zowel het personele als materiële budget van de afdeling;
Het zorgen voor een efficiënte en klantvriendelijke dienstverlening, waarbij je door middels van continu verbeteren voortdurend zoekt naar manieren om de dienstverlening naar een volgend niveau te tillen;
Jaarplan 2026 opstellen: met een nieuw jaar in het vooruitzicht worden de nieuwe plannen voor het komende jaar opgesteld. Een eerste aanzet is gemaakt met input vanuit het MT Mens & Organisatie en in afstemming met de coördinatoren. Een verdere uitwerking en doorvertaling voor en met het eigen team is de volgende stap;
Scrum/doelstellingen jaarplan: het team werkt aan uitvoering op de jaardoelstellingen vanuit de scrum methodiek. Elke 4 weken is er een nieuwe sprint. In jouw rol fungeer je als productowner;
Naast je rol als lijnmanager ben je ook opdrachtgever van een aantal lopende projecten:
Voorstel aanpassingen functiewijzigingen, waarbij het gaat om organisatiebreed transparant beleid te formuleren en te implementeren op welke wijze en onder welke condities functiewijzigingen kunnen plaatsvinden.
Introductie van voorkeursbeleid, waarbij het primaire vraagstuk is of de organisatie overgaat tot voorkeursbeleid om meer collega's te kunnen verwelkomen met een biculturele achtergrond.
Evaluatie Verscherpte screening, waarbij teruggekeken wordt of we onze doelen bereiken op een effectieve en efficiënte manier.
Ruime ervaring in een grote complexe organisatie;
Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met leidinggeven op het gebied van total talent acquisition (werving en selectie, employer branding, externe inhuur, onboarding);
Minimaal 3 jaar recente ervaring als interim manager zodat je snel je eigen weg kunt vinden in deze complexe organisatie en in je verantwoordelijkheid vanaf het begin van de opdracht kunt nemen;
Je leiderschapsstijl sluit goed aan bij waarbij Duidelijkheid, Resultaatgerichtheid en Aanspreken (DRA) de norm is.
Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.
https://www.werkenbijutrecht.nl/over-ons/diversiteit-en-inclusiviteit/
Als recruitmentmanager geef je richting aan een bevlogen team dat elke dag werkt aan het aantrekken, laten groeien en behouden van talent voor de stad Utrecht. Je verbindt strategie met uitvoering en bouwt mee aan een toekomstgerichte recruitmentorganisatie.
Het team Recruitment bestaat uit zo'n 29 betrokken collega's, inclusief stagiairs.
Samen zijn we verantwoordelijk voor het volledige talentvraagstuk: van werving & selectie, externe inhuur en employer branding tot arbeidsmarktcommunicatie, onboarding en stages.
Onze ambitie is helder: in 2028 willen we dé strategische partner van het management zijn op het gebied van talent en capaciteit.
We nemen de regie op het aantrekken, laten groeien en behouden van talent, met oog voor inclusie en diversiteit. Proactief werken we samen met de organisatie t.b.v. de uitvoering van de opgaven van de stad. Zo zorgen we voor het juiste talent op de juiste plek, nu én in de toekomst.
Dit doen we vanuit verschillende disciplines:
Het team Werving & Selectie bestaat uit twee meewerkende coördinatoren en twaalf recruiters.
De Inhuurdesk telt acht medewerkers en bevindt zich in een fase van grote verandering: we stappen over van ons eigen aanbestedingsplatform naar een samenwerking met een intermediair. Om deze overgang soepel te laten verlopen, terwijl de dienstverlening op niveau blijft, zijn vijf tijdelijke medewerkers aangetrokken. De coördinator is tot 1 maart a.s. met sabbatical; de recruitmentmanager neemt tijdelijk haar taken waar.
Onze employer branding en arbeidsmarktcommunicatie, zowel intern als extern, ligt in handen van een senior adviseur en een recruitmentmarketeer.
Binnen onboarding en stages werken twee professionals aan het stevig positioneren van deze thema's, zodat ze op termijn zelfstandig binnen de organisatie verder kunnen groeien. Per 1 januari gaat onboarding over naar het UL en per 1 maart zijn de stageactiviteiten structureel geborgd.
Recruitment maakt onderdeel uit van het overkoepelende organisatieonderdeel Mens & Organisatie (M&O).
Je werkt nauw samen met de andere clustermanagers binnen het MT M&O van de afdelingen Expertise, HR Business Partners, Services, Facilitair en Huisvesting. Je rapporteert aan de directeur Mens & Organisatie.
Samen werken we aan één doel: Wij versterken onze mensen en de organisatie, nu en in de toekomst.
Gesprekken worden gepland op 17 of 18 november a.s.. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden.
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.
De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.
Manager Recruitment
Periode: ZSM (uiterlijk 1-12-2025) tot 1 maart 2026 (4 maanden)
met mogelijke opties tot verlenging
Belasting: 32-36 uur per week gemiddeld
Tarief: Max. 120,- euro per uur inclusief reiskosten, exclusief BTW
Functieschaal: 13
Om deze opdracht goed te kunnen vervullen verwachten we in de beginfase fulltime aanwezigheid op het Stadskantoor om met de teams kennis te kunnen maken. Daarna kan, afhankelijk van afspraken en in overleg hybride gewerkt worden.
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzpers niet toegestaan.
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.
Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.
Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.