Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Jurist / Vergunningverlener Huisvestingswet

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 12 dagen
95 Utrecht

Begindatum:

6 nov 2024

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

22 okt 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

In het proces van vergunningverlening verzorg je de uitvoering van alle voorkomende juridische werkzaamheden zoals het opstellen van vergunningen, behandelen van zienswijzen, opstellen van Verklaringen bestemming en gebruik en het intrekken van vergunningen. Hierbij gaat het om het Omgevingsrecht, de Huisvestingswet en Bijzondere Wetten. Je hebt veelvuldig contact met burgers. In dit proces werk je vlot en nauw samen met de betrokken collega-vergunningverleners en juristen. Je verdedigt primaire besluiten bij bezwaar.

Daarnaast verzorg je de collegiale toetsen op besluiten en andere brieven. Je levert een actieve bijdrage aan kennisdeling binnen het team.

Ook neem je ook deel aan verschillende overleggen (ook in de rol van juridisch secretaris). Hierbij zorg je voor een correcte en duidelijke weergave van afspraken en verslaglegging die tijdens een overleg worden gemaakt. Gedurende het proces heb je veelvuldig contact met collega's, met de aanvrager en indieners van reacties. Het uitvoeren van je vak doe je met kennis van actuele jurisprudentie en ontwikkelingen. Nadruk in het werk ligt op het verlenen van vergunningen op grond van Huisvestingswet en Huisvestingsverordening Utrecht het opstellen van Verklaringen bestemming en gebruik en intrekken van vergunningen. Daarnaast behandel je reacties en zienswijzen en stelt weigeringsbesluiten op.

Eisen

  • Je hebt een juridische opleiding afgerond op minimaal HBO niveau.
  • Je hebt minimaal 3 jaar (recente) ervaring in het bestuursrecht.

Wensen en competenties

Wensen

  • Ervaring met huisvestingswet gerelateerde onderwerpen, meer specifiek Huisvestingswet en Huisvestingsverordening in een grote gemeente is een pré.

Competenties

  • Je hebt overzicht over alle belangen die spelen en je bent in staat om die af te wegen.
  • Je bent besluitvaardig en denkt en werkt oplossingsgericht.
  • Collegiale en projectmatige samenwerking gaat je goed af.
  • In gesprekken, e-mails en besluiten breng je je boodschap begrijpelijk en inhoudelijk juist over.

Organisatie en team

Korte beschrijving speelveld
Utrecht heeft jou nodig!
Team Juridische Zaken en Advies is een onderdeel van Vergunningen Toezicht en Handhaving (VTH). Het team werkt mee in de primaire processen van de afdelingen Vergunningen en Toezicht en Handhaving Bebouwde Omgeving en begeleidt en bewaakt de juridische processen en verleent bijzondere vergunningen. Het team werkt energiek en oplossingsgericht.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland op 6 & 7 november. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek zal fysiek plaatsvinden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:
In het kader van de Wet DBA (Deregulering Beoordeling Arbeidsrelatie) is inschrijving door zzp'ers niet toegestaan. Hieronder verstaan we zowel rechtstreekse zzp'ers als zzp'ers via tussenkomst/DGA.

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden.

Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen.

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd.

De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend.

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur