Ervaringsdeskundige Toeslagenaffaire 2x

Stadsplateau 1, 3521 AZ Utrecht, Nederland

Sluit over 27 dagen
85 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 feb 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

23 jul 2025

Omschrijving

Als Ervaringsdeskundige speel je een essentiele rol in de kernprocessen van de hersteloperatie toeslagenaffaire van de gemeente Utrecht. Jouw referentiekader breng je overal in waar dit nodig is en helpt om de brede ondersteuning te laten draaien om gedupeerden en niet om processen en beleid. Dit doe je op drie gebieden:

  • Het ondersteunen van ouders en kinderen die getroffen zijn door de toeslagenaffaire. Dit kan bestaan uit de volgende werkzaamheden:

    • Meegaan naar huisbezoeken

    • Deelnemen aan driegesprekken

    • Onafhankelijk adviseren wanneer ouders en kinderen vastlopen in het proces

    • Geven van of bijdragen aan informatiebijeenkomsten

  • Het adviseren aan en ondersteunen van medewerkers in de uitvoering, die brede ondersteuning bieden. Deze werkzaamheden bestaan uit:

    • Deelnemen aan casusoverleggen

    • Bijdragen aan trainingen

    • Samenstellen van trainingen

  • Het adviseren aan het programmateam herstel toeslagenaffaire:

    • Meewerken aan communicatie om de bereikbaarheid en communicatiemiddelen voor gedupeerden te verbeteren

    • Signalen delen en omzetten naar concrete verbeterplannen

    • Bijdragen aan beleidsontwikkeling door de leefwereld naast de systeemwereld te zetten

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden en de aangestelde kaders.

Resultaat van de opdracht

Minimaal 2 elementen van het plan voor de inzet van ervaringsdeskundigheid implementeren.

Kandidaatomschrijving

  • Eigen ervaring met kwetsbare situaties: Je hebt persoonlijke ervaring als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Je kunt jouw verhaal delen en deze ervaringen inzetten om anderen te ondersteunen.

  • Je eigen trajecten in zowel het financieel herstel als de brede ondersteuning afgerond.

  • Relevante opleiding en werkervaring: Je hebt een opleiding tot ervaringsdeskundige afgerond. Of je hebt een diploma op minimaal MBO-niveau, bijvoorbeeld in Maatschappelijk Werk, Sociaal Juridische Dienstverlening, of een vergelijkbaar vakgebied. Bij voorkeur heb je ervaring met het geven van advies. Kennis van stress sensitieve dienstverlening en traumasensitiviteit is een pre.

  • Professionele houding met balans tussen empathie en professionaliteit: Je bent in staat om op een empathische manier contact te maken met gedupeerden, terwijl je ook een professionele afstand weet te bewaren. Je bent in staat je te verhouden tot zowel de beleidsmedewerker als de gedupeerde ouders. Je begrijpt hoe je hierin de balans moet weten te vinden

  • Aanpassingsvermogen: Je kunt snel schakelen en past je gemakkelijk aan verschillende situaties aan. Of het nu gaat om veranderende behoeften van clienten of opdrachtgevers, jij blijft effectief en resultaatgericht werken.

  • Probleemoplossend vermogen: Je denkt in oplossingen en weet problemen effectief te analyseren en op te lossen. Je hebt aantoonbare ervaring met het bedenken en uitvoeren van oplossingsgerichte plannen.

  • Ervaring met het opstarten en/of implementeren van ervaringsdeskundigheid bij een grote gemeente (top 30).

Eisen

  • Eigen ervaring met kwetsbare situaties: Je hebt persoonlijke ervaring als gedupeerde van de toeslagenaffaire. Je kunt jouw verhaal delen en deze ervaringen inzetten om anderen te ondersteunen.
  • Je eigen trajecten in zowel het financieel herstel als de brede ondersteuning afgerond.
  • Relevante opleiding en werkervaring: Je hebt een opleiding tot ervaringsdeskundige afgerond. Of je hebt een diploma op minimaal MBO-niveau, bijvoorbeeld in Maatschappelijk Werk, Sociaal Juridische Dienstverlening, of een vergelijkbaar vakgebied. Bij voorkeur heb je ervaring met het geven van advies.
  • Kennis van stress sensitieve dienstverlening en traumasensitiviteit is een pre.
  • Professionele houding met balans tussen empathie en professionaliteit: Je bent in staat om op een empathische manier contact te maken met gedupeerden, terwijl je ook een professionele afstand weet te bewaren. Je bent in staat je te verhouden tot zowel de beleidsmedewerker als de gedupeerde ouders. Je begrijpt hoe je hierin de balans moet weten te vinden
  • Aanpassingsvermogen: Je kunt snel schakelen en past je gemakkelijk aan verschillende situaties aan. Of het nu gaat om veranderende behoeften van clienten of opdrachtgevers, jij blijft effectief en resultaatgericht werken.
  • Probleemoplossend vermogen: Je denkt in oplossingen en weet problemen effectief te analyseren en op te lossen. Je hebt aantoonbare ervaring met het bedenken en uitvoeren van oplossingsgerichte plannen.
  • Ervaring met het opstarten en/of implementeren van ervaringsdeskundigheid bij een grote gemeente (top 30).

Wensen en competenties

Wensen

  • Kennis van stress sensitieve dienstverlening en traumasensitiviteit

Competenties

  • Empathie
  • Professionele afstand bewaren
  • Aanpassingsvermogen
  • Probleemoplossend vermogen

Organisatie en team

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zon inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen? Lees dat op deze pagina.

Gespreksinformatie

Gesprekken zijn gepland in de week van 25 augustus. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure. De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%. Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beeindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Niet bekend
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur