Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Staphorst
Logo van Gemeente Staphorst

Beleidsmedewerker Belastingen en Invordering

Binnenweg 26, 7951 DE Staphorst, Nederland

Sluit over 17 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16 - 24

Publicatiedatum:

20 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16 - 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Ben je klaar om impact te maken en een belangrijke rol te spelen in de ontwikkeling en uitvoering van beleid op het gebied van belastingen en invordering?
  • Je signaleert en analyseert landelijke ontwikkelingen en beleid en vertaalt deze naar lokaal beleid in afstemming met verschillende beleidsmedewerkers en/of (externe) stakeholders
  • Je beoordeelt en verwerkt mutaties die van belang zijn voor de volledigheid van de belastingadministratie
  • Je zorgt samen met je collega’s dat de gegevens in de administratie up-to-date zijn en voert consistentiecontroles uit;
  • Je bent medeverantwoordelijk voor het tijdig en volledig heffen en innen van de aanslagen gemeentelijke belastingen
  • Je beoordeelt en behandelt bezwaar-, verzoek- en beroepschriften en eventuele vragen of reacties van belastingschuldigen
  • Je stelt adviezen op t.b.v. MT, college en raad; 
  • Je bevordert de samenwerking van het team en de medewerkers, borgt en verbetert processen;
  • Je draagt bij aan het tijdig en volledig aanleveren van de van belang zijnde informatie met betrekking tot de PenC cyclus
  • Je draagt bij in het inzichtelijk maken van de kostendekkendheid van de leges

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker belastingen en invorderingen bij een gemeentelijke instelling; 
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met het beoordelen en behandelen van bezwaar-, verzoek- en beroepschriften
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar met de applicaties Civision Heffen en Innen
  • De kandidaat is minimaal 16  per week beschikbaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als beleidsmedewerker belastingen en invorderingen bij een gemeentelijke instelling (30 punten); 
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de applicaties 'Heffen en Innen' van Civision (beschrijf duidelijk in het cv waar deze werkervaring opgedaan is) (25 punten);
  • Is in het bezit van een HALO diploma (20 punten);
  • Aantoonbare werkevaring in de afgelopen 5 jaar met het adviseren van het MT, College én Raad (benoem dit expliciet in het cv) (10 punten);
  • Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na 12 maanden kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (5 punten);
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in een juridische richting (10 punten);

Competenties

  • communicatieve vaardigheden
  • samenwerkend
  • verbindend

Organisatie en team

Organisatie
Gemeente Staphorst is uniek, met een eigen karakter. Bijna iedereen kent ons wel en heeft daar een beeld bij. Veelal gebaseerd op haar oorsprong, cultuurhistorie en erfgoed. Daar hechten wij zeker waarde aan. Maar Staphorst is meer: het ondernemerschap, de bedrijvigheid, een compleet voorzieningenniveau en de verrassend mooie natuur zijn ook belangrijke kenmerken. Met ruim 18.000 inwoners, waarvan een derde jonger dan 20 jaar, zijn wij een jonge en dynamische gemeente.

Als gemeentelijke organisatie maken we gebruik van de kracht van die dynamische samenleving. We bewegen flexibel mee en zijn een overheid die, veel meer dan voorschrijvend en controlerend, de voorwaarden wil scheppen voor inwoners en ondernemers. We werken in het hier en nu met onze blik steeds gericht op de toekomst.

Gespreksinformatie

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen op de gunningscriteria. De 10 best scorende kandidaten worden geselecteerd voor stap 3.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de 10 geselecteerde cv’s op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek toetst de opdrachtgever de kandidaten nader op de competenties. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op nader te bepalen. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen hierover bericht en een link voor een assessment.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 2x 6 maanden

Hybride: In overleg

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • De opdrachtgever zal om een Geheimhoudingsverklaring vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio.
  • De opdrachtgever zal een assessment laten uitvoeren door de professional(s) die worden uitgenodigd voor een gesprek. De link voor het assessment zal apart verstuurd worden in een bevestigingsmail vanuit de administratieve partner.
  • Werk-werk reiskosten mogen gedeclareerd worden (€0,23 per kilometer).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur