Kwartiermaker/Coordinator Soortenmanagementplan (SMP)

Gemeente Soest

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Utrecht

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

32 tot 36

Publicatiedatum:

25 jun 2025

Organisatie
De gemeente Soest bestaat al bijna 1.000 jaar en telt ruim 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.    
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving.  
Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.   

Doel van de opdracht
De gemeente Soest heeft stappen gezet om een gebiedsgerichte Soortenmanagementplan (SMP)-omgevingsvergunning te krijgen voor de looptijd van 10 jaar. Daarvoor heeft de gemeente ecologisch onderzoek laten doen naar gebouwbewonende soorten zoals vleermuizen, huismus en gierzwaluw. Vervolgens zijn maatregelen om deze populaties in stand te houden zijn beschreven in een Soortenmanagementplan (SMP). Dit SMP is inmiddels ingediend bij de Provincie en we verwachten dat de SMP-vergunning in het najaar wordt verleend.
Om de vervolgfase in goede banen te leiden zoeken we een SMP coördinator. Deze functie bestaat nog niet binnen de gemeente Soest, vandaar dat we zoeken naar een kwartiermaker. Er is een startnotitie ‘Implementatie SMP’ dat de basis vormt voor de implementatie.

De SMP coördinator biedt tijdelijke expertise en versterking aan het team door de maatregelen uit het SMP, zoals het mitigatie- en compensatieplan en monitoringsplan, te coördineren en implementeren. De coördinator voert de opdracht zelfstandig uit, waarbij hij/zij verantwoordelijk is voor het behalen van de afgesproken resultaten en nauw samenwerkt met collega’s van de gemeente. Er is geen gezagsverhouding tussen de gemeente en de opdrachtnemer; de gemeente fungeert als opdrachtgever en toetst enkel op vooraf afgesproken resultaten.

Te behalen resultaten

  • (verander)Management, jij:
    • bent verantwoordelijk voor het implementeren van het SMP en uitvoeren van het SMP: jij bent de spin in het web en aanspreekpunt (op proces én inhoud); 
    • bewaakt de doelen, planning en de financiën van werken met een SMP. Je rapporteert aan een ambtelijk – en bestuurlijk opdrachtgever. 
    • coördineert en zorgt voor de samenwerking tussen verschillende medewerkers en organisaties die met het SMP moeten gaan werken.  
    • zorgt ervoor dat het SMP wordt geraadpleegd bij ruimtelijke ontwikkelingen en het opstellen van beheerplannen. Hierbij worden, naast de vereisten uit de SMP-vergunning, de bredere kansen voor het behouden en uitbreiden van leefgebied meegenomen.  
    • adviseert over nieuwe concepten en werkwijzen rondom het SMP en implementeert deze binnen de gemeente (o.a. hoe de gemeente externe partijen financieel kan laten bijdragen als zij gebruik maken van de SMP-vergunning en hoe de vereiste ecologische plus te realiseren).  
    • adviseert bestuur/directie over politiek-bestuurlijke aspecten (inclusief financiën) en rapporteert aan de gemeenteraad.  
    • zet een proces op voor rapportage aan de Provincie Utrecht over salderingsboekhouding, uitkomsten monitoring, evaluatie, toetsing en verantwoording van behaalde resultaten.  
    • regelt de doorschrijving van de SMP-vergunning aan initiatiefnemers en houdt de salderingsboekhouding bij.  
    • ontsluit ecologische data voor intern gebruik (en eventueel extern). 
    • Adviseert als kwartiermaker (waar nodig) over effectieve implementatie van het SMP aan de ambtelijk opdrachtgever;
  • Ecologie, jij:
    • bent ambtelijk opdrachtgever van ecologisch bureau(s) die onderzoeken uitvoeren voor het SMP. 
    • adviseert intern en extern over ecologie in het kader van het soortenmanagementplan bij nieuwbouw/transformatie van gebouwen & energietransitie en realisatie van noodzakelijke ecologische plus. 
    • zorgt voor de tijdige uitvoering van compensatieplannen.  
    • zet monitoring op waarin je periodiek populatietrends en de effectiviteit van de compenserende maatregelen (of laat dit doen) monitort en zorgt voor maatwerk waar nodig. Waar mogelijk en doelmatig betrek je lokale vrijwilligersgroepen bij de monitoring. 
    • zorgt ervoor dat de SMP-uitvoeringsplannen inhoudelijk getoetst worden door de RUD (van toepassing in het geval van maatwerkoplossingen).  
    • controleert steekproefsgewijs op actualiteit en correctheid van ecologische GIS-data en aangebrachte voorzieningen.  
  • Communicatie, jij: 
    • zorgt voor doelgerichte communicatie naar bewoners, woningcorporaties en andere externe betrokkenen over wat werken met het SMP voor hen betekent.  
    • signaleert kansen en risico’s ten aanzien van SMP-communicatie en handelt hiernaar.  

Vereisten/knock-outcriteria
1. Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
2. Aantoonbare werkervaring als Kwartiermaker/Coördinator;
3. Kandidaat is beschikbaar per medio augustus 2025 voor gemiddeld 32 tot 36 uur;
4. Aantoonbare werkervaring binnen het thema ecologie;

Gunningscriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
5. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het thema ecologie (25 punten);
6. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in een aansturende of coördinerende rol op het gebied van natuur- en/of ruimtelijke ordeningsprocessen (30 punten);
7. Aantoonbare werkervaring als SMP coördinator (15 punten);
8. Aantoonbare werkervaring binnen een politiek-bestuurlijke omgeving (15 punten);
9. Detavast constructie: kandidaat is bereid om bij wederzijds goedvinden na minimaal 1040 uur kosteloos bij opdrachtgever in dienst te treden (15 punten).

Competenties

  • ondernemend, daadkrachtig, zorgvuldig, resultaatgericht, je houdt van pionieren en samenwerken met collega’s en externe partijen is gesneden koek voor jou 
  • affiniteit met - en kennis van ecologie en ruimtelijke ordeningsprocessen
  • plannen en organiseren, de kar te trekken
  • stevig, je verbindt verschillende belangen met elkaar, verplaatst je in het standpunt van de ander en je scheidt hoofd- en bijzaken van elkaar.  
  • mensenkennis en je kunt goed mondeling en schriftelijk communiceren
  • korte lijntjes met overige spelers op het gebied van ecologie, zoals de RUD en ecologische bureaus

Beoordeling  
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen 
Flextender beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld. 

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd 
Flextender beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”. 

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling. 

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek 
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: 

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; 
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. 

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek. 

Stap 4: Selectiegesprek 
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. 

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.  

Fee Flextender 
Flextender brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.   

Benodigd aantal professionals 
1. 

CV-eisen 
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties. 

Werkdagen 
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr  
Is hybride werken mogelijk: ja

Planning 
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 8 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 7 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht. 

Overige informatie 

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. 
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi). 

Meer informatie 
Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 2 juli 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 3 juli 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777. 

De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot vrijdag 4 juli 2025, 09:00 uur Tot die tijd kunt u reageren. 

 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Leya Schoonderwoerd via 06 43 60 79 99 / leya.schoonderwoerd@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Leya Schoonderwoerd
Leya Schoonderwoerd
Opdracht Adviseur