Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Soest
Logo van Gemeente Soest

Jurist Grondzaken

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

25 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Met jouw expertise ben jij samen met je vier collega’s het eerste aanspreekpunt voor alle vragen die er spelen op het gebied van vastgoed en grondzaken. Jij gaat in gesprek met zowel interne collega’s, als collega’s van aanpalende gemeentes of provincie, inwoners en huurders. Jij komt met jouw juridische kennis en daadkracht tot een overeenkomst waar alle partijen zich in kunnen vinden. Als Senior Jurist Grondzaken ben je onderdeel van het team Vastgoed & Welzijn en maakt deel uit van het aandachtsgebied Sociale Leefomgeving. Het team bestaat naast jou uit: Sport, Cultuur, Gezondheid en Inwonerszaken.

Wat ga je doen?

  • Je bent juridisch adviseur voor het project Gebiedsperspectief A-Z Didam
  • Je bent juridisch adviseur bij een grootschalig project van woningbouw ontwikkeling in de gemeente Soest.

Hierbij ben jij verantwoordelijke voor:

  • Het beoordelen en opstellen van diverse overeenkomsten op het terrein van gronduitgifte, gebiedsontwikkeling, vastgoed en gemeentelijke kostenverhaal, zoals anterieure, erfpacht-, samenwerkings-, (ver)koop- en realisatieovereenkomsten. Zo nodig begeleid je ook de notariële afwikkeling daarvan;
  • Je beoordeelt en corrigeert notariële akten bijvoorbeeld over de vestiging van zakelijke rechten;
  • Je handelt planschadeverzoeken af;
  • Je begeleidt gerechtelijk procedures;
  • Je helpt je directe collega’s met inhoudelijke vraagstukken en bent graag hun sparingspartner;

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau in de richting van rechten;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als Jurist Grondzaken binnen een overheidsinstelling;
  • Je hebt aantoonbare werkervaring in het opstellen van diverse overeenkomsten op het terrein van gronduitgifte, gebiedsontwikkeling, vastgoed en gemeentelijk kostenverhaal, zoals anterieure, erfpacht-, samenwerkings-, (ver)koop- en realisatieovereenkomsten (omschrijf dit duidelijk in het cv);

Wensen en competenties

Wensen

  • Afgeronde wo master in de richting van rechten (20 punten);
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de laatste 8 jaar als Jurist Grondzaken binnen een gemeente (30 punten);
  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 12 jaar als Jurist binnen een overheidsinstelling (30 punten);
  • Uiterlijk beschikbaar vanaf 1 januari 2026 voor 24 uur per week (20 punten).

Competenties

  • Je bent klant- en servicegericht en je kunt goed schakelen tussen de verschillende niveaus.
  • Je kunt goed omgaan met bestuurlijke belangen, bent flexibel, communicatief vaardig en stressbestendig.
  • Je bent resultaatgericht en kunt je werk goed plannen en organiseren.

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie
De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zo’n 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden.  
 
We vormen samen met 275 professionals onze organisatie
Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collega’s, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is. 

Als Senior Jurist Grondzaken ben je onderdeel van het team Vastgoed & Welzijn en maakt deel uit van het aandachtsgebied Sociale Leefomgeving. Het team bestaat naast jou uit: Sport, Cultuur, Gezondheid en Inwonerszaken.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie vijf (5) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De vijf (5) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Als geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden nog ingepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 1x 3 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring over het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (volgens Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Op dit moment is ons kantoor gesloten. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur