Logo van Gemeente Baarn
Logo van Gemeente Baarn

Juridisch Adviseur

Stationsweg 18, 3743 EN Baarn, Nederland

Sluit over 10 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief 110Opdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als juridisch adviseur bij de gemeente Baarn ben je een onmisbare schakel binnen onze organisatie. Je houdt je bezig met juridische advisering op uiteenlopende terreinen, met een sterke focus op het bestuursrecht. Je geeft zowel gevraagd als ongevraagd advies en fungeert als sparringpartner voor collega’s van andere vakteams bij complexe juridische vraagstukken.

Je verzorgt de informele aanpak in bezwaarzaken en treedt op als proactieve secretaris voor de (externe) Adviescommissie voor de bezwaarschriften, waarbij je adviezen opstelt. Daarnaast vertegenwoordig je de gemeente in (hoger) beroepszaken en bij verzoeken om voorlopige voorziening. Als klachtencoördinator bewaak je het proces rondom klachten en zorg je voor een constructieve afhandeling, waarbij je de verbinding legt tussen inwoners en organisatie.

Je beschikt over kennis en ervaring met de Omgevingswet en weet deze wetgeving toe te passen in jouw advisering en besluitvorming. Kortom: een veelzijdige functie waarin jouw juridische kennis en communicatieve vaardigheden het verschil maken.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in juridische richting;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur binnen een overheidsinstelling;

  • BYOD (bring your own device) voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen laptop en mobiel.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als juridisch adviseur in de afgelopen 10 jaar op het gebied van bestuursrecht;

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar op het gebied van omgevingswet en/of klachten coördinatie;

  • Uiterlijk beschikbaar per 15 januari 2026, voor minimaal 28 uur per week;

  • Minimaal een dag per week in Baarn op kantoor aanwezig;

  • Uurtarief maximaal €110 exclusief BTW / inclusief reiskosten woon-werk en werk-werk en fee;

  • Een afgeronde WO opleiding in juridische richting.

Competenties

  • Politiek-bestuurlijk sensitief en kunt risico’s en kansen goed inschatten.

  • Je bent communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk.

  • Je bent flexibel en gericht op een goed resultaat.

  • Je hebt goede contactuele eigenschappen en je kunt omgaan met tegenstellingen en werkdruk.

  • Je staat open voor praktische oplossingen en draagt bij aan het faciliteren daarvan.

Organisatie en team

Bij de gemeente Baarn zijn ruim 155 medewerkers in dienst. Om onze ambities te verwezenlijken hebben we enthousiaste mensen nodig die bijdragen aan een transparante gemeente en die hun nek durven uit te steken voor inwoner en organisatie.

Onze organisatie is groot genoeg voor uitdagend werk en klein genoeg voor korte lijnen en veel eigen verantwoordelijkheid. Elke dag is anders met deze collega’s die graag voor elkaar klaar staan. Ook zijn er korte lijnen met het gemeentebestuur en het management. Wij werken steeds meer in verbinding met de inwoners, maar ook intern met onze collega’s van verschillende vakgebieden. Een baan bij ons betekent veel eigen verantwoordelijkheid en ruimte om zaken zelf te regelen.

De organisatie is flink in beweging. De focus van de gemeente Baarn is gericht op het centraal stellen van de klant en het verder ontwikkelen van de organisatie en de dienstverlening. Regelmatig zijn wij op zoek naar enthousiaste en talentvolle medewerkers die zich herkennen in onze kernwaarden: samenwerken, duidelijk en verbindend.

Je wordt onderdeel van het team Juridische zaken. Je komt terecht in een klein team van drie juridisch adviseurs, een juridisch kwaliteitsmedewerker, een juridisch administratief medewerker, een medewerker grondzaken en twee inkoopadviseurs. Binnen dit team ben jij dé expert die het recht naar de praktijk vertaalt. Je geeft deskundig juridisch advies en ondersteuning op diverse gebieden, waarbij de nadruk ligt op het bestuursrecht in de breedste zin van het woord. 

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 6 januari 2026 van 9.00 uur tot 12.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 5 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Optie tot verlenging: Mogelijk maar nog niet bekend

Hybride: Ja, maar deels en in overleg

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

  • Opdrachtnemer is op grond van het integriteitsbeleid van Opdrachtnemer verplicht om uiterlijk één maand na aanvang werkzaamheden aan Opdrachtgever een voor de functie relevante Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) te overleggen. Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden.

  • Opdrachtnemer zal na gaan of structurele aanwezigheid op het kantoor van de opdrachtgever noodzakelijk is teneinde het aantal reiskilometers, indien mogelijk, te beperken.

  • Opdrachtnemer zal correspondentie en adviesproducten zoveel mogelijk digitaal aanleveren. Indien de adviesproducten in hardcopy moeten worden aangeleverd worden deze stukken zoveel mogelijk dubbelzijdig en op duurzaam papier (voorzien van een van de volgende keurmerken; Milieukeur, Europees Ecolabel, Nordic Swan, Blaue Engel of gelijkwaardig) geprint.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Bereikbaar van 9:00 tot 17:00
Werkdagen: ma, di, wo