Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente De Bilt
Logo van Gemeente De Bilt

Projectleider Klimaat en Energietransitie

Soestdijkseweg Zuid 173, 3721 AH Bilthoven, Nederland

Sluit over 16 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

23 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De Projectleider BBW is verantwoordelijk voor de integrale projectleiding van de vervolgfase van het project Collectieve Warmteoplossing Brandenburg-West. In deze fase worden de juridische en planologische voorbereidingen getroffen voor de wijziging van het omgevingsplan, wordt de wijk voorbereid op aansluiting op het ZLT-bronnet (zeer-laagtemperatuur) zoals het aardgasvrij ready maken en wordt gewerkt aan een concreet aanbod vanuit het op te richten publieke warmtebedrijf richting vastgoedeigenaren. De projectleider voert de regie op het proces, bewaakt de voortgang, kwaliteit, planning en financiën, en zorgt voor samenhang tussen de verschillende werkstromen. De operationele uitvoering ligt bij interne medewerkers en externe adviseurs die onder verantwoordelijkheid van de projectleider werken.

Jouw taken en verantwoordelijkheden:

Kernverantwoordelijkheden

  • Leiden van de vervolgfase van het project Collectieve Warmteoplossing Brandenburg-West, inclusief planning, kwaliteit, risico’s en resultaten.
  • Regie voeren op het proces: coördineren van alle betrokken partijen, bewaken van integraliteit en voorbereiden van bestuurlijke besluitvorming.
  • Aansturen van interne en externe professionals (juridisch, technisch, financieel en communicatie).
  • Uitvoeren van de juridische en planologische voorbereiding van een warmtekavel volgens de Wet collectieve warmtevoorziening (WCW) en de Wet gemeentelijke instrumenten warmtetransitie (WGIW).
  • Afstemmen met juridische adviseurs, stedenbouwkundigen, beleidsmedewerkers en het provinciale warmtebedrijf UWO.
  • Voorbereiden van besluitvorming voor college en gemeenteraad.
  • Coördineren van participatie en communicatie richting bewoners, VvE’s en stakeholders.
  • Uitwerken van afspraken met woningcorporatie over kosten, baten, aansluitingen en contractvorming.
  • Ondersteunen van VvE’s bij besluitvorming en  
  • Regie op advies aan particuliere woningeigenaren over verduurzaming.
  • Ontwikkelen van een menukaart met verduurzamingsopties voor verschillende woningtypen.
  • Coördineren van collectieve inkoopacties.
  • Afstemmen met het warmtebedrijf over het aanbod, de businesscase en de communicatie richting bewoners.
  • Onderzoeken van financieringsmogelijkheden, zoals subsidies, leningen en publieke bijdragen.

Eisen

  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening;
  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider;
  • Aantoonbare werkervaring met participatie en omgeving management;
  • Aantoonbare werkervaring met college- en raadsprocedures, benoem dit duidelijk in het cv;
  • Aantoonbare werkervaring met projectleiding en het coördineren en aansturen van complexe trajecten, waarbij er meerdere stakeholders en processen integraal door elkaar heen lopen. (overzicht houden, processen effectief in te richten of bij te sturen en uiteenlopende belangen te verbinden);
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het aansturen van multidisciplinaire projectteams in de publieke sector, inclusief externe adviespartijen;
  • Aantoonbare ervaring met juridische en planologische procedures binnen het fysieke domein (zoals wijziging bestemmings-/omgevingsplan).

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met uitvoeringsprojecten binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met RO & vergunningsprocedures;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal HBO bachelor niveau;
  • Aantoonbare ervaring met businesscase-ontwikkeling of uitvoeringsstrategie;
  • Aantoonbare ervaring met het regisseren/componeren van participatieprocessen in complex stedelijk krachtenveld.

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en een proactieve, oplossingsgerichte houding;
  • Leidinggevende competenties, met het vermogen om te sturen op samenwerking, proces en inhoud;
  • Sterk samenwerkend, inlevend en reflecterend vermogen, gericht op draagvlak, verbinding en vertrouwen;
  • Zelfstandigheid en eigenaarschap, met focus op resultaat en kwaliteit in een complexe bestuurlijke omgeving;
  • Visie en strategisch denkvermogen, met het vermogen om richting te geven, koers te houden en samenhang te creëren binnen complexe en meerjarige programma’s en projecten.

Organisatie en team

Organisatie

Het is goed werken voor de inwoners, organisaties en bedrijven in de zes dorpen die samen onze gemeente vormen. We weten dat we elkaar nodig hebben om de gemeente De Bilt leefbaarder, groener, duurzamer en ondernemender te maken. Om het voor de 42.000 mensen nog fijner te maken om hier te wonen, te werken en te recreëren. Mensenwerk dus. Onze ongeveer 250 medewerkers laten zich elke dag weer inspireren door de wensen en ontwikkelingen in Bilthoven, De Bilt, Groenekan, Maartensdijk, Hollandsche Rading en Westbroek. Steeds vaker werken wij binnen een netwerk van inwoners en bedrijven, dat zelf zaken voor elkaar kan krijgen. Mensen, middelen en technieken slim aan elkaar knopen: dat is onze kracht. Door meer en betere samenwerking binnen de organisatie en met externe partners: dat is de werkelijke innovatie in onze manier van werken.

Meer informatie vindt u op de pagina Onze organisatie.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemd profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.

De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties).

Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 15 januari 2026, van 13.00 tot 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: Optie tot verlenging: 1x 12 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee administratieve partner

Administratieve partner brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De gemeente vraagt om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • De gemeente vraagt van de opdrachtnemer bij het contract onder leiding en toezicht dat ze gebruik maken van een G-rekening. (Bij NEN-gecertificeerde ondernemingen 25% en bij niet NEN-gecertificeerde ondernemingen 55%).

Reiskosten & parkeren

Het in de offerte vermelde uurtarief dient inclusief de reiskosten te zijn van woon-werkverkeer. Indien het reizen per auto noodzakelijk is voor het uitvoeren van de opdracht dan vergoedt de gemeente De Bilt maximaal € 0,30 (bruto) per kilometer. Het betreft een zogenaamde netto-netto vergoeding. Het declareren van zakelijke kilometers moet altijd vooraf zijn afgestemd met de opdrachtgever.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl of met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr