Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Soest
Logo van Gemeente Soest

Adviseur Ondernemerscontacten

Raadhuisplein 1, 3762 AV Soest, Nederland

Sluit over 4 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

1 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16

Omschrijving

Opdracht

De gemeente Soest streeft ernaar haar dienstverlening aan ondernemers in Soest continu te verbeteren. Recent is het Omgevingsprogramma Werken vastgesteld met ambitieuze doelen en acties. Voorwaarde voor het slagen van deze acties is het aanscherpen van rolneming, organisatie inrichting en procesverloop bij contacten van ondernemers met de gemeente. We willen deze contacten slimmer, effectiever en eenduidiger organiseren, zodat ondernemers weten waar ze terecht kunnen, wat ze van de gemeente mogen verwachten en dit ook in de praktijk zo ervaren. De ondernemerscontacten lopen via meerdere teams van de gemeente, ieder met een eigen focus (bijvoorbeeld Economische Zaken, Vergunningen Toezicht Handhaving, Cultuur, Sport, Klantcontactcentrum, Realisatie, Communicatie). Dat vraagt om een goede onderlinge afstemming, een heldere taakverdeling en duidelijke processen. Insteek van de opdracht is: hoe organiseren we de ondernemerscontacten slim en effectief binnen de gemeente Soest. Het gaat om een antwoorden op vragen als: Wat is onze rolneming als gemeente? Wat is aan ons? En wat is aan ondernemers zelf? Wie doet wat binnen de gemeente voor de gewenste rolneming? Wat is de taakverdeling tussen de betrokken teams? Wat doen we als gemeente zelf en wat besteden we uit? Welke samenwerkingsverbanden hebben we en wat is hun rol? Hoe stemmen we zaken af met de ondernemers? Wat organiseren we binnen de samenwerkingsverbanden en wat doen we daarbuiten? Wat organiseren we generiek en wat als een individuele casus? Hoe zorgen we dat het contact in de dagelijkse praktijk ook soepel loopt zoals we bedoelen? Waar kunnen ondernemers terecht binnen de gemeente? Hoe lopen deze processen? Wie heeft welke rol in dit proces (voortgangsbewaking, budgetbewaking, inhoudelijke advisering, terugkoppeling aan de ondernemer, etc.)? Welke kosten zijn er met onze dienstverlening gemoeid? Wie betaalt welke kosten? Hoe zorgen we daarvoor? Deze vragen beantwoorden we graag voor: Dienstverlening voor ondernemers in het algemeen; Dienstverlening in het bijzonder voor: Ondernemers in de retail (de winkelgebieden, markten, standplaatsen); Ondernemers van bedrijven en kantoren; Ondernemers in recreatie en toerisme; Dienstverlening voor organisatoren van evenementen (deze doelgroep is breder dan ondernemers). Om bovenstaande opdracht te realiseren, zoeken we tijdelijk een collega die helpt om in samenwerking met de betrokken collegas en in participatie met ondernemers te komen tot 1 of meerdere heldere en gedragen voorstellen voor rolneming, inrichting en procesverloop waar het gaat om ondernemerscontacten en deze voorstellen te borgen in de besluitvorming. De opdracht is ontstaan vanuit de behoefte aan doelmatigheid, helderheid en samenhang in de manier waarop gemeente Soest met ondernemers communiceert en samenwerkt.

Werkzaamheden

  • In kaart brengen van de huidige rollen, taken, werkwijzen en processen rondom ondernemerscontacten;
  • Signaleren van overlap, hiaten en verbeterkansen;
  • Formuleren van voorstellen voor een samenhangende, effectieve en kosten efficiente organisatie van ondernemerscontacten;
  • Afstemmen met betrokken collegas (Economische Zaken, Cultuur, Sport, Vergunningen Toezicht Handhaving, Realisatie, Klantcontactcentrum);
  • Vertalen van de gewenste werkwijze in heldere rolneming, organisatie inrichting en procesbeschrijvingen en afspraken;
  • Opstellen van een of meer conceptdocumenten die ter besluitvorming aan MT, wethouders en/of het college worden voorgelegd;
  • Zorgen voor een duidelijke onderbouwing van de gekozen aanpak en aandacht voor de praktische uitvoerbaarheid in de dagelijkse praktijk.

Eisen

  • Een afgeronde opleiding op minimaal wo-bachelor niveau; WO werk- en denkniveau, aantoonbaar door opleiding of relevante werkervaring;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met organisatorische en procesmatige vraagstukken binnen of voor een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met organisatorische en procesmatige vraagstukken binnen of voor een gemeentelijke organisatie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke dienstverlening aan ondernemers;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met vraagstukken rondom in/uitbesteden;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met gemeentelijke besluitvormingsprocessen: samenspel ambtelijke organisatie, College en Raad.

Competenties

  • Analytisch en procesmatig sterk;
  • Klantgericht;
  • Organisatiesensitief en in staat belangen te verbinden;
  • Communicatief vaardig en overtuigend;
  • Resultaatgericht met oog voor samenwerking;
  • Schrijfvaardig en beleidsmatig onderlegd.

Organisatie en team

Soest is een moderne, open en betrokken gemeente met een rijke historie. De gemeente bestaat al bijna 1.000 jaar en telt momenteel zon 47.000 inwoners. Het ligt aan de rand van de Utrechtse Heuvelrug, midden in de prachtige natuur van de Soester Duinen, en is rijk aan bossen, heide en weilanden. We vormen samen met 300 professionals onze organisatie. Bij ons staan de kernwaarden vertrouwen, samen en leren centraal. Werken aan een toekomstbestendig Soest doe je samen met je collegas, bestuur, de samenleving en partners. Dit alles met vertrouwen in elkaar. Daarbij leer je van de dingen die je doet en van je omgeving. Als gemeentelijke organisatie werken we voor een diverse samenleving. Daarom vinden we het belangrijk dat onze organisatie net zo divers is.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 10 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 7 november 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Functieschaal: Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10a. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen: Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie: De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie: Vragen kunnen ingediend worden tot dinsdag 4 november 2025, 09.00 uur. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op woensdag 5 november 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot donderdag 6 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur