Logo van Gemeente Smallingerland
Logo van Gemeente Smallingerland

Ombudsfunctionaris

Gauke Boelensstraat 2, 9203 RM Drachten, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

0-16

Publicatiedatum:

31 okt 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 0-16

Omschrijving

Opdracht omschrijving

De gemeente Smallingerland vindt het belangrijk dat inwoners altijd terecht kunnen wanneer zij vastlopen in de gemeentelijke dienstverlening.
Als onafhankelijke ombudsfunctionaris vervul je een tweeledige opdracht. Enerzijds bied je inwoners een luisterend oor en help je hen om opnieuw in verbinding te komen met de gemeente. Anderzijds lever je een bijdrage aan het lerend vermogen van de organisatie door signalen te vertalen naar aanbevelingen en daarover periodiek openbaar verslag te doen aan de gemeenteraad.
Je werkt volledig zelfstandig en onafhankelijk. Er is geen sprake van aansturing, toezicht of gezagsverhouding. De gemeenteraad is opdrachtgever en beoordeelt de resultaten jaarlijks. De opdracht richt zich op concrete resultaten: adviezen, signaleringen en halfjaarlijkse rapportages.

Verantwoordelijkheden

  • Ondersteuning van inwoners: inwoners die dreigen tussen wal en schip te vallen helpen en hen opnieuw in verbinding brengen met de gemeente, met oog voor alle betrokken belangen.
  • Signaleren en rapporteren: halfjaarlijkse openbare rapportages aan de gemeenteraad waarin rode draden, knelpunten en aanbevelingen helder worden gepresenteerd.
  • Aanbevelingen voor verbetering: duiden van oorzaken van knelpunten en het doen van concrete voorstellen ter verbetering van de gemeentelijke dienstverlening.
  • Zichtbaarheid en toegankelijkheid: de rol van ombudsfunctionaris zichtbaar en bereikbaar houden voor inwoners, medewerkers en adviesraden.
  • Overdracht en kennisdeling: inzichten en aanbevelingen delen met medewerkers en teams zodat de organisatie zelf kan leren en verbeteren.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 4 pagina's A4 toe.

  • Heeft geen directe relatie met gemeenteraad, college, gemeentelijke organisatie of gelieerde instellingen.

  • Aantoonbare ervaring met het schrijven van heldere, onafhankelijke rapportages.

  • Meerjarige soortgelijke werkervaring bij gemeentelijke of publieke dienstverlening.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 90 %
Gewicht van prijs: 10 %

Wensen

  • Goede bekendheid met de gemeente Smallingerland.
    Gewicht: 100 %

Competenties

  • Luistervaardigheid

  • Onafhankelijk oordeelsvermogen

  • Schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid

  • Integriteit

Organisatie en team

De gemeente Smallingerland vindt het belangrijk dat inwoners altijd terecht kunnen wanneer zij vastlopen in de gemeentelijke dienstverlening.
De gemeenteraad is opdrachtgever en beoordeelt de resultaten jaarlijks.

Gespreksinformatie

De hoogst gerankte inschrijver(s) ontvangen een uitnodiging voor het interview. Wij behouden ons het recht voor om zelf te bepalen welk aantal inschrijvers wij uitnodigen. De niet geselecteerde aanbieders ontvangen een afwijzing via deze applicatie. 

Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, en dus daadwerkelijk voldoende aansluit op de door ons gestelde eisen en wensen, wordt de kandidaat verder beoordeeld op basis van criteria. Die criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling wordt de gunning of afwijzing aan u onderbouwd per telefoon of per e-mail en ontvangt u een afwijs- of gunningsbericht via deze applicatie. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 2 maal de initiële periode

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 4 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar voor een initiële periode van 12 maanden vanaf 01-01-2026 tot en met 31-12-2026 voor 0 tot 16 uur per week. Verlengen is in onderling overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer mogelijk met maximaal 2 keer de initiële contractperiode.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

ZZP
Dit betreft een opdracht en fictieve dienstbetrekking is niet van toepassing. Zowel kandidaten met een dienstbetrekking als ZZP-ers of BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder worden uitgenodigd om aan te bieden.

Aanvullend

  • Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Smallingerland
    De algemene voorwaarden van inschrijver zijn uitdrukkelijk niet van toepassing. Uitsluitend de algemene voorwaarden van de gemeente Smallingerland, die u kunt inlezen en downloaden onder de deze link, zullen van toepassing zijn. 

  • VOG
    Een tijdelijke arbeidskracht  of opdrachtnemer mag bij gemeente Smallingerland alleen starten met de werkzaamheden wanneer deze beschikt over een VOG (niet ouder dan 6 maanden). Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de controle of de tijdelijke arbeidskracht of opdrachtnemer over de VOG beschikt en deze dient voor aanvang van de werkzaamheden overhandigt te worden aan de gemeente Smallingerland.

  • Het uurtarief
    Het uurtarief betreft een all-in tarief, dus inclusief reiskosten en overige kosten, zoals een thuiswerkvergoeding. Dergelijke kosten mogen niet separaat worden gedeclareerd. 

  • Indexeren
    Het uurtarief kan in geval van verlenging eenmaal per kalenderjaar, voor het eerst 12 maanden na de ingangsdatum van de eerste initiële inhuurperiode, na akkoord van Opdrachtgever worden geïndexeerd. Indexering vindt plaats conform CBS Dienstenprijzen, categorie 78: arbeidsbemiddeling en personeel, uitgaande van het meest recente kwartaalcijfer van het lopende kalenderjaar. Het is Opdrachtnemer nadrukkelijk niet toegestaan om andere indexeringen (bijvoorbeeld cao verhogingen) door te voeren. 

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr