Raadhuisweg 7, 9251 GH Burgum, Nederland
Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
30 jun 2026Publicatiedatum:
31 okt 2025De gemeente Tytsjerksteradiel zoekt twee woonbegeleiders, samen voor 48 uur per week, voor de gemeentelijke opvanglocatie voor Oekraïense vluchtelingen, waaronder vluchtelingen met een zorgbehoefte.
Als woonbegeleider draag je zorg voor een veilig, stabiel en menswaardig leefklimaat op de opvanglocatie. Je bent het eerste aanspreekpunt voor bewoners en zorgt voor structuur, ondersteuning en begeleiding in het dagelijks leven. Daarbij werk je nauw samen met de locatiemanager en collega-begeleiders. En daarnaast heb je contact met zorgverleners in de eerste- en tweedelijns zorg.
De functie kent een zorg- en begeleidingskarakter: veel bewoners hebben een zorgbehoefte. Jij zorgt dat bewoners zich gezien voelen, dat signalen tijdig worden opgepakt en dat afspraken worden nagekomen.
Jouw verantwoordelijkheden:
Begeleiden van bewoners met een zorg- of ondersteuningsbehoefte, gericht op stabiliteit, herstel en zelfredzaamheid.
Signaleren van zorgvragen en veranderingen in gedrag en deze tijdig bespreken met de locatiemanager of betrokken zorgprofessionals (zoals GGD of maatschappelijk werk).
Opstellen en uitvoeren van begeleidings- of signaleringsplannen, afgestemd op de individuele situatie van bewoners.
Ondersteunen bij dagelijkse zorgstructuren, zoals daginvulling, hygiene, leefregels en persoonlijke verzorging waar nodig.
Begeleiden van bewoners in het omgaan met stress, trauma of sociaal isolement, met aandacht voor culturele en persoonlijke achtergrond.
Fungeren als eerste aanspreekpunt voor bewoners bij praktische, sociale en emotionele kwesties.
De-escalerend optreden bij spanningen, conflicten of onveilig gedrag en bijdragen aan een voorspelbare, rustige sfeer.
Stimuleren van eigen regie en betrokkenheid van bewoners bij hun leefomgeving en herstelproces.
Zorgdragen voor duidelijke communicatie en overdracht binnen het team, inclusief rapportages en observaties.
Samenwerken met zorg- en veiligheidspartners binnen en buiten de locatie.
U voegt een cv van maximaal 3 pagina's A4 toe. In het cv dient een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en het aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina’s A4 toe.
De kandidaat is in bezit van een rijbewijs en eigen vervoer.
De kandidaat heeft een maximale aanrijtijd van 30 minuten.
De kandidaat beschikt minimaal over mbo werk- en denkniveau.
De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring als woonbegeleider in de doelgroep Oekraïense vluchtelingen.
De kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
Beste prijs-kwaliteitsverhouding 
Gewicht van kwaliteit: 90 % 
Gewicht van prijs: 10 % 
De mate waarin de kandidaat ervaring heeft met de doelgroepen (blijkt uit cv). 
Gewicht: 60 %
De kandidaat beheerst de Engelse taal. 
Gewicht: 20 %
De kandidaat beschikt over beheersing van gesprekstechnieken en interculturele communicatie. 
Gewicht: 20 %
Beschikt over goede communicatieve- en adviesvaardigheden;
heeft overtuigingskracht;
is proactief;
is resultaatgericht;
is flexibel;
werkt graag binnen teamverband.
De gemeente Tytsjerksteradiel zoekt twee woonbegeleiders voor de gemeentelijke opvanglocatie voor Oekraiense vluchtelingen.
Als Inschrijver in de top 2 is geëindigd, ontvangt inschrijver een uitnodiging voor het interview. Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte.
Bij de terugkoppeling op de offertes (gunningsbeslissing) worden de resultaten bekendgemaakt in deze applicatie.
Optie tot verlenging 
4 x 6 maanden
CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 3 pagina's A4. 
De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.
Beschikbaarheid 
De kandidaten zijn inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot en met 30 juni 2026 samen voor 48 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd.
De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.
De opdracht is in totaal voor 48 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet.
Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week.
Schaal
Deze functie is ingeschaald in functieschaal 7, cao Gemeenten.