Interim Programmamanager Duurzaamheid

Gauke Boelensstraat 2, 9203 RM Drachten, Nederland

Sluit over 9 dagen
135 32-36 Friesland

Begindatum:

1 okt 2025

Einddatum:

31 mrt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

16 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht 2 ledig:

  1. Aansturing huidige programma en deze voortzetten;

  2. Je brengt advies uit aan de organisatie over de wijze waarop het programma het beste kan worden voortgezet.

Verantwoordelijkheden
Als programmamanager duurzaamheid werk je samen met de Gemeente, het programmateam, inwoners en ondernemers om stappen te zetten naar een duurzaam Smallingerland. Je werkt volgens het gehanteerde model van de bestuurlijk opdrachtgever – ambtelijk opdrachtgever – opdrachtnemer.

Als programmamanager duurzaamheid ben je integraal verantwoordelijk voor het programma duurzaamheid en het hierbij behorende budget. Samen met het programmateam vorm je hét expertisecentrum op het gebied van duurzaamheid en geef je vorm en inhoud aan het uitvoeringsprogramma met daarin de opgaven Energie en Warmte, Klimaatadaptatie, Circulariteit en Duurzame Bedrijfsvoering.

Je zet huidige uitvoeringsprogramma Duurzaamheid voort. Je identificeert en adviseert over sturende keuzen die de bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgever moeten maken en je biedt daarbij alternatieven aan.

Eisen

  • U voegt een cv van maximaal 4 pagina's A4 toe;

  • De kandidaat beschikt over een afgeronde hbo of wo opleiding in een relevante richting, zoals duurzaamheid, milieukunde, bestuurskunde, planologie, economie, geografie of een technische of natuurwetenschappelijke studie met aantoonbare raakvlakken met het thema duurzaamheid;

  • Aantoonbare meer jarige werkervaring op gebied van duurzaamheid, energietransitie en/of circulaire economie;

  • Minimaal 5 jaar ervaring als programmamanager.

Wensen en competenties

Beste prijs-kwaliteitsverhouding
Gewicht van kwaliteit: 90 %
Gewicht van prijs: 10 %

Wensen

  • Meer jaren ervaring als programmamanager binnen de publieke sector op het gebied van duurzaamheid, energietransitie of circulaire economie;
    Gewicht: 50 %

  • Recente werkervaring met programmasturing binnen een bestuurlijke context, inclusief het werken met een bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgevermodel.
    Gewicht: 50 %

Competenties

  • Creativiteit

  • Omgevingsgericht

  • Verbinden

  • Inspirator

  • Overtuigingskracht

  • Doelgericht 

Organisatie en team

Als programmamanager duurzaamheid werk je samen met de Gemeente, het programmateam, inwoners en ondernemers om stappen te zetten naar een duurzaam Smallingerland.

Gespreksinformatie

Interview
De hoogst gerankte inschrijver(s) ontvangen een uitnodiging voor het interview. Wij behouden ons het recht voor om zelf te bepalen welk aantal inschrijvers wij uitnodigen. De niet geselecteerde aanbieders ontvangen een afwijzing via deze applicatie. 

Tijdens het interview wordt een verificatie gedaan op basis van de aangeboden offerte. Als de verificatie positief is, en dus daadwerkelijk voldoende aansluit op de door ons gestelde eisen en wensen, wordt de kandidaat verder beoordeeld op basis van criteria. Die criteria zijn hieronder te raadplegen ter voorbereiding op het interview. Bij de terugkoppeling wordt de gunning of afwijzing aan u onderbouwd per telefoon of per e-mail en ontvangt u een afwijs- of gunningsbericht via deze applicatie. 

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging
Ja, 2 keer de initiële looptijd.

Uurtarief
Minimaal: € 100,00
Maximaal: € 135,00

Beschikbaarheid
De kandidaat is inzetbaar voor een initiële periode van 6 maanden vanaf 01-10-2025 tot en met 31-03-2026 voor 32-36 uur per week.

De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend.

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Smallingerland
De algemene voorwaarden van inschrijver zijn uitdrukkelijk niet van toepassing. Uitsluitend de algemene voorwaarden van de gemeente Smallingerland, die u kunt inlezen en downloaden onder de deze link, zullen van toepassing zijn. 

VOG
Een tijdelijke arbeidskracht mag bij gemeente Smallingerland alleen starten met de werkzaamheden wanneer deze beschikt over een VOG (niet ouder dan 6 maanden). Opdrachtnemer is verantwoordelijk voor de controle of de tijdelijke arbeidskracht over de VOG beschikt en deze dient voor aanvang van de werkzaamheden overhandigt te worden aan de gemeente Smallingerland.

Het uurtarief
Het uurtarief betreft een all-in tarief, dus inclusief reiskosten en overige kosten, zoals een thuiswerkvergoeding. Dergelijke kosten mogen niet separaat worden gedeclareerd. Kosten voor werk-werkvervoer zijn hierop een uitzondering en kunnen wel separaat worden gedeclareerd tegen € 0,31 per kilometer.

Indexeren
Het uurtarief kan in geval van verlenging eenmaal per kalenderjaar, voor het eerst 12 maanden na de ingangsdatum van de eerste initiële inhuurperiode, na akkoord van Opdrachtgever worden geïndexeerd. Indexering vindt plaats conform CBS Dienstenprijzen, categorie 78: arbeidsbemiddeling en personeel, uitgaande van het meest recente kwartaalcijfer van het lopende kalenderjaar. Het is Opdrachtnemer nadrukkelijk niet toegestaan om andere indexeringen (bijvoorbeeld cao verhogingen) door te voeren. 

CV-eisen
Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit in het Nederlands gesteld en bij voorkeur in PDF-formaat van maximaal 4 pagina's A4.

De externe partij behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld.

ZZP
U bent in dienst bij bijvoorbeeld een detacheringsbureau en geen ZZP-er of BV met enkel een directeur-grootaandeelhouder. De aard en inhoud van deze opdracht brengt met zich mee dat er vanuit de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA) er een risico bestaat dat er sprake is van een fictieve dienstbetrekking.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur