Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland
Begindatum:
1 okt 2025Einddatum:
1 apr 2026Publicatiedatum:
3 sept 2025Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben om werk en inkomen te vinden. Jij hebt daarom passie om Rotterdammers in hun basisbehoefte te voorzien. Je kan een luisterend oor bieden en een klantsituatie adequaat analyseren, zodat je de hulpvraag van de burger én je collega’s van het Jongerenloket goed in beeld kunt brengen. Je rechtvaardigheid en rechtmatigheid is in balans met inlevingsvermogen waardoor je rekening kan houden met de individuele situatie van de burger. Communiceren met mensen met uiteenlopende achtergronden is voor jou geen probleem. Je denkt in oplossingen en bent behulpzaam. Je kan een pittig gesprek voeren, maar blijft de menselijke maat in het oog houden.
Taken en verantwoordelijkheden:
Je wordt ingezet op de afdeling Intake in de rol van Senior Inkomensconsulent met de focus op de afhandeling van aanvragen levensonderhoud.
Je behandelt zelfstandig aanvragen Participatiewet, zowel voor jongeren als voor 27+ of Bijzondere Bijstand. Onder ‘behandelen’ valt: onderzoeken, toetsen, beoordelen, interpreteren, gegevens verzamelen en controleren (zo nodig met gesprekken), tijdig beslissen over toekenning of afwijzing van een aanvraag/voorziening/uitkering, de hoogte berekenen en de duur bepalen, gegevens verwerken in geautomatiseerde systemen en dossiers completeren.
Je verstrekt tijdig voorschotten op basis van wet- en regelgeving en draagt zorg voor de verrekening met of terugvordering van de uitkering.
Je behandelt zelfstandig aanvragen studietoeslag.
Je herkent verdachte situaties, waarin rechtmatigheid mogelijk in het geding komt, beslist of aanvullend onderzoek nodig is en kan dergelijke vraagstukken zelfstandig, adequaat oplossen.
Je rapporteert over onderzoeksbevindingen op basis van analyse van gegevens conform wet- en regelgeving.
Je bent tijdens de aanvraagprocedure voor de burger hun contactpersoon bij de gemeente. Deze contacten kunnen schriftelijk, telefonisch of face-to-face plaatsvinden.
Je haalt informatie bij werkzoekenden op over hun persoonlijke inkomens-, woon- en vermogenssituatie, zo nodig via persoonlijk contact.
Je informeert de werkzoekenden over de voortgang en het al dan niet toekennen van een uitkering.
Je verstrekt, indien van toepassing, informatie over voorliggende voorzieningen.
Je herkent crisissituaties van werkzoekenden en bepaalt passende interventie, zorgt waar nodig voor een adequate doorverwijzing naar relevante (externe) partijen of instanties.
Je werkt nauw samen met de afdeling WERK (of MO, Jongerenteam), zodat dienstverlening van WERK en INTAKE naadloos op elkaar aansluiten.
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen, dit doe je graag face to face op één van onze mooie locaties. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.
Je hebt minimaal een afgeronde hbo-opleiding.
Je hebt in de afgelopen 10 jaar minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent in het domein Inkomen waarbij je levensonderhoud aanvragen hebt afgehandeld. Sindsdien heb jij je kennis up-to-date gehouden, dit zal worden beoordeeld tijdens het verificatiegesprek.
Je hebt werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP), met name data raadplegen en vertalen naar wat dit betekent in de uitvoering van de Participatiewet.
Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers.
Weging
Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:
30 % prijs
70 % kwaliteit
De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.
Je hebt een afgeronde hbo-opleiding in een van de volgende richtingen: Rechten, Sociaal Juridische Dienstverlening, Maatschappelijke Dienstverlening.
Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan wel Inkomen afgerond.
Je hebt werkervaring met het systeem Suwinet.
Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond.
Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond.
Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond.
Je hebt de training Participatiewet: Algemene kennis van de wet, boete en maatregelen, belastingen en toeslagen afgerond.
Je hebt minimaal 6 maanden werkervaring met het systeem Socrates.
Specifiek met het afhandelen aanvragen, voorschotverlening terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief werkt planmatig en structureert je eigen werkproces. Je maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke inkomenssituatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt.
Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen. Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen of neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Want je weet als geen ander hoe je onder tijdsdruk prioriteiten blijft stellen.
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen.
Op de afdeling Intake van het cluster Werk en Inkomen zijn processen en werkzaamheden ondergebracht die allemaal gerelateerd zijn aan het aanvragen van een uitkering en/of een tegemoetkoming in kosten. Als een Rotterdammer zich bij ons meldt voor een bijstandsuitkering dan bieden wij zo snel mogelijk inkomenszekerheid. Wij bepalen of er recht bestaat op een uitkering, of dat er mogelijk sprake kan zijn van een andere voorliggende voorziening (WW, WIA enz.). Tegelijkertijd starten wij de dienstverlening in relatie tot arbeids-re-integratie op. De werkcoaches doen dit in nauwe samenwerking met de inkomensconsulenten. De afdeling Intake is volop in ontwikkeling. Haar, tot nog toe backoffice ingerichte proces, verschuift zich meer en meer naar het frontoffice. In het nieuwe proces kan klantcontact face-to-face op de korte termijn belangrijk worden en ook op wisselende locaties van de gemeente in Rotterdam plaatsvinden.
De belangrijkste uitdagingen van afdeling Intake voor dit jaar én het komende jaar zijn:
Herziening van het aanvraagproces;
Ontwikkelen en implementeren van een bredere Intake, d.w.z. in samenwerking met Werk en Cluster MO kijken naar verschillende leefgebieden van de klant;
Passende dienstverlening aan werkzoekenden en het ontwikkelen en implementeren van een ICT-applicatie (Thomas), die Intake daarbij kan helpen;
Werkplezier, gezonde werkdruk, zinvolle bijdrage aan doelstellingen in een veranderende organisatie.
De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken.
Data voor verificatiegesprek
2 weken na publicatie
Verificatiegesprek
De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 12 kandidaten.
Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 minuten
Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.
Aanvullende informatie
Thuiswerkbeleid:
De opdracht zal deels op een gemeentelijk kantoor, deels thuis worden uitgevoerd. Tijdens de inwerkperiode op het uitkeringssysteem en het Rotterdams Beleid wordt van de kandidaat verwacht dat deze op een kantoor werkt. Verder aanwezigheid op kantoor is in overleg maar tenminste 1 dag per week.
Verlengingsopties:
3 x 6 maanden
Tariefrange:
€64,00- €85,00
Verhouding prijs/kwaliteit:
30% - 70%
Let op!: Geen ZPP, ook doorleenconstructies zijn niet toegestaan.