Logo van Gemeente Rotterdam
Logo van Gemeente Rotterdam

Senior Functioneel Beheerder - Cluster W&I

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

16 nov 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

31 okt 2025
Opdracht tarief 100Opdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Waar ben jij van?

Jij bent ervaren op het gebied van digitale dienstverlening en gaat ons hierin verder helpen. Deze dienstverlening kan de Rotterdammers bijvoorbeeld helpen bij het vinden van een baan, maar ook bij het juist en tijdig aanvragen en verstrekken van een uitkering. Jij bent een ervaren functioneel beheerder. Je neemt kennis en ervaring mee op het gebied van in beheer name van nieuwe systemen en vindt het leuk om, samen met de business, de systemen en processen verder te ontwikkelen. Door jou gebeurt dat veilig, verantwoord, integer en transparant.

Jouw functie

Als functioneel beheerder richt jij je voornamelijk op de structureel te verrichten taken, die zowel voor als na de in gebruik- en in beheer name van applicaties nodig zijn. Hier treed je proactief op, zodat het gebruik van de functionaliteit en de beheersituatie van de applicatie zo voorspelbaar mogelijk is. Dit doe je in samenwerking met de business maar ook met de interne- en/of externe IT-partner(s).

Taken/verantwoordelijkheden

  • Vertalen van de gebruikerswensen naar concrete wijzigingsverzoeken;
  • Invullen van de randvoorwaarden voor een probleemloze ingebruikname van nieuwe functionaliteit;
  • Testen van nieuwe functionaliteit en begeleiden van releases;
  • Proactief adviseren van huidige en toekomstige beheersituatie in relatie tot continuïteit, risico en impact voor business functionaliteit;
  • Adviseren van proceseigenaren over het gebruik en de inrichting van informatiesystemen, inclusief concrete verbetervoorstellen;
  • Opstellen en onderhouden van documentatie ten behoeve van eindgebruikers en beheerders;
  • Beheren van de functionele werking van onze applicaties;
  • Samenwerken met ontwikkelaars en product owners in een agile omgeving.
  • Beheren van gebruikersrechten en autorisaties (in samenwerking met IAM);
  • Het uitvoeren en bewaken van regulier beheer taken, o.a. door uitvoeren van servicemanagementprocessen zoals o.a. incident-, change-, test proces;
  • Begeleiden van eindgebruikers naar het juiste niveau van zelfredzaamheid;
  • Proactieve benadering van eindgebruikers om onduidelijkheden en onvolkomenheden in de functionaliteit in beeld te brengen;
  • Ondersteunen bij interne en externe audits door aanlevering en toelichting van beheer- en gebruiksdocumentatie;
  • Signaleren van privacy- en securityrisico's binnen de applicatieketen.

Eisen

  • Je beschikt over een afgeronde Hbo-opleiding;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar als functioneel beheerder in een complexe organisatie;
  • Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in een Agile werkomgeving;
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met het opleiden en coachen van functioneel beheerders in een agile-omgeving, opgedaan in de afgelopen 5 jaar;

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt over een afgeronde Hbo- opleiding in de richting van servicemanagement.
  • Je hebt werkervaring met beheerprocessen BiSL, VFB® en/of ITIL4®;
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring met zowel klantgerichte als de IT kant van de functie;
  • Je hebt werkervaring met gemeentelijke applicaties in het Inkomens domein;
  • Je hebt minimaal 1 jaar werkervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving;
  • Je hebt werkervaring met het inrichten van ketenmonitoring;
  • Je hebt werkervaring met het monitoren van het servicemanagement en de bijbehorende (SLA) afspraken richting leverancier(s) en eigen organisatie;

Competenties

  • Je bent een direct en praktisch ingesteld professional die weet van aanpakken; betrouwbaar, proactief, resultaat met sterke probleemoplossende vaardigheden.
  • Je bent je bewust van de organisatie, de omgeving en de doelgroep waar je voor werkt.
  • Je beschikt over voldoende adviesvaardigheden, je bent klantgericht en je kunt goed samenwerken.
  • Je verbindt moeiteloos de wereld van de eindgebruiker met die van de (functioneel) beheer partner.
  • Goede communicatieve vaardigheden (in woord, schrift en gedrag) zijn in deze rol erg belangrijk.

Organisatie en team

De afdeling

Je gaat aan de slag in het team Functioneel Beheer (FB) binnen de afdeling Sociaal Digitaal en valt onder de teammanager Functioneel Beheer. Binnen dit team zijn ook testers en gebruiksondersteuners actief. Sinds 1 januari 2022 geeft Sociaal Digitaal invulling aan de digitaliseringsopgave waar het Cluster Werk & Inkomen voor staat. Naast Functioneel Beheer werken twee andere teams aan de digitaliseringsopgave van Sociaal Digitaal. Dit zijn de teams Product- en Portfolio-ontwikkeling en Data & Analyse. Binnen Sociaal Digitaal werken we momenteel hard aan de doorontwikkeling van de teams, verdere professionalisering van werkprocessen en de samenwerking binnen de teams met andere afdelingen en partners.

Onze organisatie

Rotterdam heeft de ambitie om de kwetsbare Rotterdammers bestaanszekerheid te bieden en hen te begeleiden via duurzame uitstroom naar werk of participatie in de stad. Dit realiseren we door passende en transparante dienstverlening te bieden in de stad én in de wijk waar de Rotterdammer op kan vertrouwen. Daarbij staat de menselijk maat centraal. De digitaliseringsopgave is onlosmakelijk verbonden aan deze ambitie.

Gespreksinformatie

Data voor verificatiegesprek: In week 45 en 46.

Procedure

Weging

Op basis van de totaalscore op de subgunningscriteria wordt bepaald welke inschrijver de economisch meest voordelige inschrijving heeft gedaan. De weging van de subgunningscriteria is:

  • 20% prijs
  • 80% kwaliteit

De weging van de afzonderlijke vragen is weergegeven in de vragenlijst.

Verificatiegesprek

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 3 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt beoordeeld in welke mate de kandidaat aan het doel van de aanbestedende dienst beantwoord.

Inschrijvingen

Inschrijver kan 1 kandidaat aanbieden.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Aanvullende informatie

  • Thuiswerkbeleid:  
    Er wordt minimaal 2 dagen op kantoor gewerkt, waarvan 1 in elk geval op donderdag, en op de rest van de dagen kan er vanuit huis of op kantoor worden gewerkt. Voor het vergaderen en digitaal ontmoeten wordt er gebruik gemaakt van MS Teams. Wanneer fysieke aanwezigheid benodigd is vindt dit voornamelijk plaats op Het Timmerhuis, Halvemaanpassage, Rotterdam.

  • Verlengingsopties:

  • Tariefrange:  

  • Verhouding prijs/kwaliteit:  

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via sybren.hindriks@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: di, wo, do, vr