Senior Bouwinspecteur Vergunningverlening

Coolsingel 40, 3011 AD Rotterdam, Nederland

Sluit over 6 dagen
95 Zuid-Holland

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 mrt 2026

Uren per week:

36

Publicatiedatum:

30 jul 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Let op: Doorleenconstructies zijn niet toegestaan.

Waar ben jij van?

Jij bent van bouwen aan een wereldstad. Rotterdam is volop in ontwikkeling met als doel een aantrekkelijke en veilige woonstad voor iedereen te creëren. Als belangrijke schakel in het traject van initiatief tot uiteindelijke realisatie ben jij adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces.

Jouw functie

Als bouwinspecteur werk je direct mee aan het bouwen van de stad Rotterdam. Je werkt op de afdeling Bouw- en Woningtoezicht in een dynamische en uitdagende omgeving. Je bent adviseur voor initiatiefnemers en aanvragers op het vergunningenproces. Daarnaast toets je of aan geldende wet- en regelgeving wordt voldaan in de uitvoering. Je participeert vanuit je kennis en ervaring in projecten van de afdeling of het cluster die bijdragen aan een verbetering van het vergunningenproces in de volle breedte.

De beoogd bouwinspecteur gaat gedurende de inhuurperiode voor een of meer van de 14 Rotterdamse gebieden o.a. onderstaande taken/ werkzaamheden uitvoeren:

  • Verricht de intake en behandeling van (complexe) Omgevingswet en eventueel samenhangende (APV) vergunningsaanvragen.

  • Het voeren van overleg hierover met interne en externe partners.

  • Zorgt voor voortgangs- en caseloadbewaking.

  • Zorgt voor een pitch voor de Commissie Welstand en Monumenten.

  • Stelt het rapport voor de bebouwingscommissie op.

  • Adviseert zo nodig inwoners en bedrijven en ook het management.

Jouw profiel

De beoogd bouwinspecteur is gewend zelfstandig de voorliggende (meest complexe) Omgevings-vergunningaanvragen op te pakken en vindt zo nodig in teamverband (ook buiten de afdeling) oplossingen voor knelpunten. Je bent een enthousiaste professional en je kennis up-to-date. Je toont een duidelijke toegevoegde waarde voor het team en neemt actief deel of leidt gesprekken m.b.t. de voorliggende casuïstiek.

Je bent klantgericht en je kunt een goede probleemanalyse maken. Bovenal ben je in staat op een proactieve wijze bij te dragen aan de uitvoering van het bouwwerk en weet je zaken om te zetten naar acties. Je weet regie te voeren door proces en inhoud te verbinden en tijdig op te schalen indien nodig. Verder beschik je over goede communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk en heb je gevoel voor het politieke speelveld.

Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!

Eisen

  • Je hebt een hbo-opleiding Bouwkunde afgerond.

  • Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met de werkzaamheden genoemd in ‘Jouw Functie’, opgedaan in de afgelopen 8 jaar.

  • Je hebt kennis van relevante regelgeving zoals Omgevingswet, bouwbesluit en bouwverordening

  • Je hebt in het bezit van ABW 1 en ABW 2.

Wensen en competenties

  • Je hebt ervaring met het beoordelen van gelijkwaardigheidsverzoeken.

  • Je hebt ervaring met advisering interpretatieverzoeken Bouwbesluit/Bbl.

  • Je hebt kennis van zaaksysteem Ari/boso.

Organisatie en team

Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De afdeling

De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Omgevingswet voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld. 

Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

Gespreksinformatie

De kandidaten die aangeboden zijn in de inschrijvingen die het hoogst eindigen in de ranking worden uitgenodigd voor een verificatiegesprek. Dit zijn maximaal 5 kandidaten.

Geschatte gespreksduur per gesprek: 30 - 60 minuten

Tijdens het gesprek wordt geverifieerd of de kandidaat aan de eisen en wensen bij deze opdracht voldoet. Hierbij kan gebruik gemaakt worden van een casus.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur