zelfstandig beleidsadviseur Inburgering

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 5 dagen
Geen maximum 16 tot 20 Noord-Holland

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

16 - 20

Publicatiedatum:

17 okt 2025

Omschrijving

Het Maatschappelijk Domein van de gemeente Purmerend staat midden in de samenleving. Wij zetten ons in voor inwoners op het gebied van zorg, welzijn, jeugd, werk en participatie. Binnen dit domein zoekt de gemeente een zelfstandig beleidsadviseur Inburgering voor tijdelijke ondersteuning bij beleidsontwikkeling en uitvoering van de Wet Inburgering 2021.

Doel van de opdracht

  • het actualiseren en uitvoeren van het gemeentelijk beleid Inburgering 2021;

  • het versterken van de samenwerking met ketenpartners;

  • Het inzichtelijk maken van de beleidsvoortgang richting bestuur (adviesnotitie / rapportage);

  • inzicht in de bijbehorende financiën en aanbestedingsprocessen.

  • het opstellen van voorstellen voor verbetering van uitvoering en monitoring.

Nauwe samenwerking met de kwaliteitsmedewerker inburgering en collega's binnen o.a. Werk & Inkomen, Armoede & Schulddienstverlening.

Werkzaamheden (zelfstandig uit te voeren):

  • adviseert over beleidsvraagstukken rondom de Wet Inburgering 2021;

  • stemt zelfstandig af met interne en externe partners over voortgang en uitvoering;

  • organiseert overleggen met ketenpartners waar dit bijdraagt aan het resultaat;

  • levert een bestuurlijk advies op over de uitvoering en borging van het beleid;

  • signaleert knelpunten en doet verbetervoorstellen;

  • rapporteert de voortgang in een korte, resultaatgerichte eindevaluatie.

Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met beleidsontwikkeling op het gebied van inburgering/statushouders;
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op hbo-niveau;
  • Uiterlijk beschikbaar per 1 november 2025 voor 16-20 uur per week;
  • Aantoonbare Politiek-bestuurlijke sensitiviteit werkervaring;
  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijk adviseren in een gemeentelijke context.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring ervaring met implementatie van de Wet Inburgering 2021 in de afgelopen 2 jaar;

  • Aantoonbare werkervaring en kennis van aanbestedings- en subsidietrajecten binnen het sociaal domein;

  • Aantoonbare resultaten in samenwerking met (taal)scholen en maatschappelijke partners;

  • Aantoonbare werkervaring en kennis van het maatschappelijk domein, specifiek werk & inkomen en participatie.

Competenties

  • Je bent communicatief sterk, zowel naar inwoners, maatschappelijke partners en ondernemers als naar bestuurders of collega's;

  • Je kunt snel schakelen tussen verschillende dossiers (flexibiliteit);

  • Je kunt goed samenwerken en gaat voor het resultaat;

  • Je kunt goed luisteren.

Organisatie en team

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de Purmerendse manier, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Gespreksinformatie

Planning:

De fysieke / digitale gesprekken bij de gemeente worden gepland op vrijdag 24 oktober 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op donderdag 23 oktober 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling CVs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie tien (10) CVs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de CVs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door de externe administratieve broker. De tien (10) kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CVs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria: Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten; Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling).

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur