Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Purmerend
Logo van Gemeente Purmerend

Projectleider Ombuigingen en Controller Projecten

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 6 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

28 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 24 - 32

Omschrijving

Opdracht

De opdracht is tweeledig; enerzijds is een projectleider besparingen nodig (ca. 3 maanden) en anderzijds een controller voor verschillende investeringsprojecten (ca. 3 maanden).
De begroting van de gemeente Purmerend is ondanks een stevig maatregelenpakket in de Programmabegroting 2026 niet sluitend voor de jaren 2028 en 2029. Dit is niet alleen door de teruggang van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds, maar ook door de hoge uitgaven voor de Jeugdwet en de Wmo en door investeringsprojecten. Bij de coalitiebesprekingen 2026 is het nodig om hier afspraken over te maken. Het is belangrijk om begroting, ambitie en organisatie weer in balans te brengen.
Er is een rapport nodig dat gebruikt kan worden om keuzes te maken voor de Begroting 2027. Het college heeft hiervoor een aanpak opgesteld dat Purmerend in Balans heet, waarbij besparingsmaatregelen over de hele breedte van de begroting wordt gevraagd. 

Werkzaamheden

Projectleider besparingen

  • Vaststellen en communiceren van de taakstellingen (5% en 15%) per beleids-/prestatieveld.
  • Formuleren van de centrale vraag voor alle teammanagers/budgethouders: (Bijvoorbeeld; “Als je genoodzaakt wordt 5% of 15% van je budget in te leveren, welke maatregelen tref je dan?”)
  • Opstellen en verspreiden van een format voor de maatregelen (incl. financiële onderbouwing, formatie-impact, juridische haalbaarheid, implementatietijd, risico/kwaliteit).
  • Duidelijke spelregels en definities (wat telt als maatregel, hoe om te gaan met kapitaallasten/specifieke uitkeringen, onderscheid uitvoeringsbudget vs. formatie).
  • Planning en governance (stuurgroep, projectleiding, wekelijkse voortgangscheck, deadlines).

We zoeken een ervaren, autonome projectleider die de organisatie kan uitdagen om besparingen en heroverweging van taken te formuleren en deze te toetsen op haalbaarheid. De uitvoering vindt zelfstandig plaats; het onderzoeksresultaat wordt in een overzichtelijk document weergegeven, waar aandacht is besteed aan de afstemming met de betrokken partijen. De projectleider adviseert bestuur en organisatie bij het proces tot aan het tot besluitvorming brengen van keuzes.

Controller specifieke projecten
Strategische begeleiding in diverse grote projecten:

  • Ontwikkeling parkeergarages
  • Ontwikkeling woonzorgvoorziening
  • Ontwikkeling Milieuwerf
  • Ontwikkeling Sporthal

Voor de controller voor investeringsprojecten zoeken we een ervaren project/concerncontroller met investerings- of kapitaalprojecten. Een ervaren controller met ervaring in publieke sector/gemeente (BBV) is een plus. Met aantoonbare cases waarin kapitaallastenscenario’s zijn doorgerekend en bestuurlijk kan vertalen.

De projectleider heeft veel kennis van besparingstrajecten. De opdrachtgever heeft geen medewerkers die deze specifieke kennis hebben.
Zowel de projectleider als de controller projecten geeft geen leiding aan andere medewerkers. Hij/zij voert zelfstandig haar eigen taken uit. Hij/zij werkt volledig op zijn/haar eigen manier en is geen onderdeel van het leidinggevend team van de opdrachtgever.

Resultaten

In het voorjaar van 2026 zal aan de coalitiepartijen een stand van de jaarrekening 2025 en een stand van de begroting 2026-2030 worden aangeboden: hoe staan we er financieel voor? Het is daarbij de bedoeling tevens een eindrapport met maatregelen aan te bieden om de begroting weer in balans te brengen. De nieuwe gemeenteraad kan dan op basis van een gezonden financiële huishouding, keuzes maken waar de komende jaren in het coalitieakkoord aandacht aan te besteden.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider van een besparings- of heroverwegingstraject bij een gemeente van 90.000 inwoners of meer;
  • Aantoonbare werkervaring om op alle niveaus te opereren binnen een organisatie, benoem dit duidelijk in het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau (10 punten)
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als concerncontroller of hoofd financiën in een gemeente van 90.000 inwoners of meer (40 punten)
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met een besparingstraject binnen een gemeente van 90.000 inwoners of meer, vernoem duidelijke voorbeelden van trajecten in het cv (40 punten)
  • De kandidaat stelt zich voor in een korte (persoonlijke) motivatie en waarom deze geschikt is voor deze opdracht. De motivatie dient geschreven te zijn door de kandidaat zelf (10 punten).

Competenties

  • Je bent een zelfstandige, accurate en doortastende professional die resultaten haalt.
  • Je beschikt over een sterk analytisch vermogen.
  • Je hebt politiek inlevingsvermogen en geeft de punten aan die gezegd moeten worden.
  • Je bent toegankelijk voor collega’s en een vraagbaak bij ingewikkelde financiële vraagstukken.
  • Je bent niet alleen een financial, maar je weet dit ook te verbinden met de vraagstukken van de gemeente en de opgaven van je inhoudelijke collega’s.

Organisatie en team

Organisatie   
Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de “Purmerendse manier”, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk.

Gespreksinformatie

Beoordeling 
Stap 1: Beoordeling CV’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de CV’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie tien (10) CV’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de CV’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door administratieve partner”.
De kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de CV’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria:
1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten;
2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). 
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. De opdrachtgever behoudt zich het recht voor om de opdracht niet te gunnen. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning
De fysieke / digitale gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 7 januari 2026 in de ochtend. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 1x 1 maand

Hybride: We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit kan op locatie zijn en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Aantal professionals of FTE: 1

Overig algemeen:

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.
  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van administratieve partner wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Onze adviseurs staan je graag persoonlijk te woord op maandag t/m vrijdag tussen 09:00 en 17:00 uur. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur