Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Informatiemanager

Purmersteenweg 42, 1441 DM Purmerend, Nederland

Sluit over 8 dagen
Geen maximum 32 tot 36 Noord-Holland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 mei 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

17 okt 2025

Omschrijving

Jij wordt ingezet op de verdere ontwikkeling van de informatievoorziening ter ondersteuning van de ambities en opgaven van de teams en de domeinen aan de hand van vraagstukken en kansen.  Je brengt de wensen en prioriteiten voor verbeteringen in de informatievoorziening scherp in kaart door gesprekken te voeren met diverse stakeholders op alle niveaus binnen de organisatie. Op basis daarvan stel je analyses en scenario’s op.

Vervolgens worden mogelijke oplossingsrichtingen onderzocht en getoetst op hun inpasbaarheid binnen het bestaande IT-landschap. Daarbij wordt beoordeeld in hoeverre deze oplossingen voldoen aan de kaders opgesteld door en eisen rondom informatiehuishouding, architectuur, privacy en informatiebeveiliging. De IV-strategie fungeert hierbij als richtinggevend kader: een uiteenzetting van relevante onderwerpen, vraagstukken en strategische doelen met betrekking tot de visie en strategie op informatievoorziening.

Naast actuele vraagstukken richt je je op de doorontwikkeling van de informatievoorziening om deze naar een hoger niveau te tillen. Je voert hiervoor gesprekken met teammanagers, proceseigenaren en medewerkers van expertises als informatiebeveiliging, informatiebeheer, architectuur, procesadvies en privacy. Vanuit een stevige expertise op het gebied van informatiemanagement benader je vraagstukken in samenwerking met de strategisch informatiemanager integraal. Ook breng je de veranderopgaven van het domein voor de komende periode in kaart door in samenspraak met de vakteams een domeininformatieplan op te stellen.

Jouw onderliggende taak is om de collega informatiemanagers met jouw senioriteit, ervaring, kennis en kunde te coachen en bij te staan daar waar nodig. In deze rol ondersteun je de coördinator in het verder brengen en doorontwikkelen van informatiemanagement.

Tijdens deze opdracht ben je onder andere verantwoordelijk voor:

  • Het uitbrengen van adviezen en schetsen van scenarios voor vraagstukken over informatievoorziening. Je betrekt hierbij de benodigde disciplines, zoals proces- en projectmanagers, isos, privacy officers en vakspecialisten;

  • Het fungeren als sparringpartner voor proceseigenaren met als doel optimalisatie en harmonisatie van proces- en informatiestromen;

  • Het opstellen van de domeininformatiepannen voor het komende jaar, samen met teammanagers;

  • Het uitdragen van het nut en noodzaak van Informatiemanagement.

Eisen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur op het gebied van informatiemanagement en/of adviseur informatievoorziening;

  • Aantoonbare 3 werkervaring als informatiemanager bij een (semi)overheidsorganisatie;

  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring met strategische advisering op het gebied van informatiemanagement;

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo-bachelor niveau.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare 2 jaar werkervaring als informatiemanager bij een gemeente, provincie of vergelijkbare overheidsinstantie (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met procesmanagement op het gebied van ICT en Informatiemanagement bij een gemeente (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met bestuurlijke advisering op het gebied van informatie management (20) punten);

  • Je geeft in een korte motivatie aan waarom deze opdracht je aanspreekt en jij de geschikte kandidaat bent. De motivatie dient te zijn geschreven door de kandidaat zelf (20 punten).

Competenties

  • Analytisch: je doorgrondt makkelijk complexe informatievraagstukken en stelt kritische vragen om tot de kern van gebruikersbehoeften te komen. Vervolgens weet je deze te vertalen naar toepasbare adviezen die aansluiten bij de behoeften van de organisatie.

  • Communicatief sterk: je brengt je adviezen helder en overtuigend over op verschillende niveaus binnen de organisatie en laat stakeholders begrijpen wat wel en niet mogelijk is.

  • Proactief: je denkt in oplossingen, neemt initiatief en denkt vooruit om de informatievoorziening in onze organisatie toekomstgericht te verbeteren.

  • Enthousiast: je inspireert graag gebruikers en vindt het leuk om hen te begeleiden in IT-vernieuwingsprocessen.

  • Coaching en/of mentor: Je inspireert collegas door actief op te treden als mentor en begeleider. Vanuit je ervaring, kennis en kunde draag je bij aan hun ontwikkeling, waarbij je niet alleen inhoudelijke expertise deelt, maar ook stimuleert tot reflectie en groei. Je bent zichtbaar en benaderbaar, en weet anderen te motiveren door jouw voorbeeldrol en betrokkenheid.

Organisatie en team

Gemeente Purmerend is volop in beweging. De laatste jaren zijn we succesvol veranderd naar een energieke organisatie met volop mogelijkheden. Wij werken volgens de Purmerendse manier, onze inwoners staan centraal. Dat betekent dat we bij alles wat we doen onszelf de vraag stellen; wat is hiervan de bijdrage aan de inwoners of bedrijven van Purmerend? Het betekent ook dat we denken in kansen en mogelijkheden. Creativiteit, een informele aanpak en in verbinding staan met de omgeving vinden we belangrijk. Team Informatievoorziening is volop in ontwikkeling en zet actief in op het borgen van een toekomstbestendige informatiehuishouding.

Gespreksinformatie

Planning

De fysieke gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdag 5 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op woensdag 29 oktober 2025 einde dag bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do - Vrij.
We werken waar nodig voor het resultaat voor de stad. Dit is voornamelijk op locatie (Stadhuis Purmerend)  en betekent ook dat thuiswerken mogelijk is wanneer het werk dit toelaat.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Het facturatieproces van deze opdracht verloopt middels de facturatiemodule van de externe partij. Indien je de opdracht gegund krijgt, ontvang je een handleiding.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

  • We vergoeden geen parkeerkosten en reiskosten aan de inhuur kandidaat die voor Purmerend komt werken. In de marktuitvraag van de externe partij wordt gesteld dat het geoffreerde uurtarief inclusief de reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur