Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
18 nov 2025Als senior beleidsadviseur Wonen ben je integraal verantwoordelijk voor het beleid op het terrein van wonen en volkshuisvesting. Je vertaalt landelijke en provinciale ontwikkelingen rond Wonen en volkshuisvesting naar de gemeentelijke context. Actuele thema's zijn onder meer: uitvoering Woonzorgvisie, opstellen en uitvoeren Volkshuisvestingsprogramma (inclusief Woonruimteverordening en urgentieregeling), woningbehoefte-onderzoek, regionale Woondeal, woningbouwprogrammering, (prestatieafspraken met) woningcorporaties. Je werkt intensief samen met je collega op het terrein van Wonen en met de collega's Ruimtelijke Ordening. Dat laatste onder meer over de aansluiting met de Omgevingsvisie. Verder stem je af met collega's in het Sociaal Domein. Je adviseert helder en degelijk over complexe vraagstukken met een groot bestuurlijk en maatschappelijk belang. Je weet verschillende visies en meningen te wegen en te verbinden. Je bent analytisch sterk en behoudt visie en overzicht ook als het werk hectisch is. Je zorgt voor afstemming en samenhang van strategisch beleidsterreinen en bent inhoudelijk sparringpartner voor zowel bestuurders als het team Fysiek.
De gemeente Pekela bestaat uit de kernen Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Boven Pekela en Bronsveen en telt ruim 12.000 inwoners. Het Pekelderdiep loopt als een lint door de 13 kilometer lange gemeente en heeft een centrale rol gehad in de ontwikkeling van de streek. Pekela is een karakteristieke Groningse gemeente met een boeiende en soms roerige geschiedenis. Dat heeft gemaakt dat de Pekelders trots zijn op hun gemeente en vanuit betrokkenheid bijdragen aan de gemeenschap. Dat is ook zichtbaar in de toekomstvisie 2022-2030, Pekela in beweging. Door haar ligging in het hart van Oost-Groningen is Pekela goed bereikbaar en heeft het een goed ontwikkelde infrastructuur. Het is een goede plek om te wonen, te werken en te recreëren. De ambtelijke organisatie is compact en wordt gekenmerkt door korte lijnen, snelle besluitvorming, brede functies en betrokkenheid.
Als adviseur werk je nauw samen met diverse collega's van alle domeinen. Je wordt onderdeel van een hecht en gezellig team, waarin jouw proactieve houding en creativiteit van onschatbare waarde zijn bij het aanpakken van de diverse vragen op het snijvlak van wonen en de ruimtelijke ordening.
De CV's worden beoordeeld op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.
De CV's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden beoordeeld op de gunningscriteria. De 10 kandidaten met de beste score worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.
De opdrachtgever beoordeelt de CV's van de door de externe administratieve broker geselecteerde kandidaten op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).
In het selectiegesprek wordt nader getoetst of kandidaten voldoen aan het profiel, met name de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet gebeurt, wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel.
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 9 december 2025, vanaf 13.00 uur. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.
Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer en de Gemeente Pekela mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. De uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Pekela, wat betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).
Bij deze rol past een flexibel, resultaatgericht en dynamisch persoon. Je bent in staat goed verbinding te maken tussen de werkvelden Wonen, ruimtelijke ordening en zorg. Vanuit een senioriteit ben je gesprekspartner in de regionale samenwerking en overleg betreffende woonvraagstukken en strategische ruimtelijke vraagstukken die in de gemeente en de regio spelen.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).