Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente Pekela
Logo van Gemeente Pekela

senior beleidsadviseur Wonen

Raadhuislaan 8, 9665 JD Oude Pekela, Nederland

Sluit over 9 dagen

Begindatum:

1 jan 2026

Einddatum:

1 jan 2027

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

18 nov 2025
Opdracht tarief 115Opdracht uren 24 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

Als senior beleidsadviseur Wonen ben je integraal verantwoordelijk voor het beleid op het terrein van wonen en volkshuisvesting. Je vertaalt landelijke en provinciale ontwikkelingen rond Wonen en volkshuisvesting naar de gemeentelijke context. Actuele thema's zijn onder meer: uitvoering Woonzorgvisie, opstellen en uitvoeren Volkshuisvestingsprogramma (inclusief Woonruimteverordening en urgentieregeling), woningbehoefte-onderzoek, regionale Woondeal, woningbouwprogrammering, (prestatieafspraken met) woningcorporaties. Je werkt intensief samen met je collega op het terrein van Wonen en met de collega's Ruimtelijke Ordening. Dat laatste onder meer over de aansluiting met de Omgevingsvisie. Verder stem je af met collega's in het Sociaal Domein. Je adviseert helder en degelijk over complexe vraagstukken met een groot bestuurlijk en maatschappelijk belang. Je weet verschillende visies en meningen te wegen en te verbinden. Je bent analytisch sterk en behoudt visie en overzicht ook als het werk hectisch is. Je zorgt voor afstemming en samenhang van strategisch beleidsterreinen en bent inhoudelijk sparringpartner voor zowel bestuurders als het team Fysiek.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag
  • Afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur binnen een overheidsinstelling
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van Wonen, Huisvesting en de Omgevingswet binnen een overheidsinstelling
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van (strategische) beleidsvisies op het gebied van Wonen, Leefbaarheid en Ruimtelijke Ontwikkeling
  • Beschikbaar per 1 januari 2026 voor minimaal 24 uur per week
  • Maximum uurtarief van 115,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer en fee Flextender

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als beleidsadviseur op het gebied van Wonen binnen een gemeente (50 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met het samenwerken met inwoners, externe partijen en/of bestuurders bij beleidsontwikkeling (25 punten)
  • Aantoonbare werkervaring met het ontwikkelen van een strategische beleidsvisie die is doorgevoerd, benoem dit aan de hand van een aparte toelichting in het cv (25 punten)

Competenties

  • Communicatief vaardig
  • Humor en relativeringsvermogen
  • Blijft presteren onder tijdsdruk, tegenslag of weerstand
  • Resultaatgericht
  • Weet regie te pakken en stuurt op processen
  • Kan goed samenwerken en netwerken
  • Analytisch sterk
  • Goed gevoel voor politiek en bestuurlijke verhoudingen

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Pekela bestaat uit de kernen Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Boven Pekela en Bronsveen en telt ruim 12.000 inwoners. Het Pekelderdiep loopt als een lint door de 13 kilometer lange gemeente en heeft een centrale rol gehad in de ontwikkeling van de streek. Pekela is een karakteristieke Groningse gemeente met een boeiende en soms roerige geschiedenis. Dat heeft gemaakt dat de Pekelders trots zijn op hun gemeente en vanuit betrokkenheid bijdragen aan de gemeenschap. Dat is ook zichtbaar in de toekomstvisie 2022-2030, Pekela in beweging. Door haar ligging in het hart van Oost-Groningen is Pekela goed bereikbaar en heeft het een goed ontwikkelde infrastructuur. Het is een goede plek om te wonen, te werken en te recreëren. De ambtelijke organisatie is compact en wordt gekenmerkt door korte lijnen, snelle besluitvorming, brede functies en betrokkenheid.

Team

Als adviseur werk je nauw samen met diverse collega's van alle domeinen. Je wordt onderdeel van een hecht en gezellig team, waarin jouw proactieve houding en creativiteit van onschatbare waarde zijn bij het aanpakken van de diverse vragen op het snijvlak van wonen en de ruimtelijke ordening.

Gespreksinformatie

Beoordeling en selectieproces

Stap 1: Beoordeling CV's op minimumeisen

De CV's worden beoordeeld op de Vereisten / Knock-outcriteria. Kandidaten die voldoen, worden geselecteerd voor stap 2.

Stap 2: Selectie 10 CV's die aan de organisatie worden voorgelegd

De CV's van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen worden beoordeeld op de gunningscriteria. De 10 kandidaten met de beste score worden geselecteerd voor stap 3. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek

De opdrachtgever beoordeelt de CV's van de door de externe administratieve broker geselecteerde kandidaten op relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten en bij soortgelijke organisaties. De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4).

Stap 4: Selectiegesprek

In het selectiegesprek wordt nader getoetst of kandidaten voldoen aan het profiel, met name de competenties. Het gesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. Kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien dit niet gebeurt, wordt stap 3 herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die het beste voldoet aan het profiel.

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op dinsdag 9 december 2025, vanaf 13.00 uur. Kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Uitvoeringsvoorwaarde

Met het verstrekken van de opdracht aan de ondernemer en de Gemeente Pekela mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. De uitvoering van de werkzaamheden vindt plaats onder direct toezicht en leiding van de Gemeente Pekela, wat betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA).

Wie ben jij?

Bij deze rol past een flexibel, resultaatgericht en dynamisch persoon. Je bent in staat goed verbinding te maken tussen de werkvelden Wonen, ruimtelijke ordening en zorg. Vanuit een senioriteit ben je gesprekspartner in de regionale samenwerking en overleg betreffende woonvraagstukken en strategische ruimtelijke vraagstukken die in de gemeente en de regio spelen.

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's
  • Opgesteld in het Nederlands
  • Minimaal 2 referenties

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma Di Wo Do Vr.

Overige informatie

De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr