Senior adviseur gemeentelijke verduurzamingsagenda / kwartiermaker

Gemeente Pekela

Raadhuislaan 8, 9665 JD Oude Pekela, Nederland

Sluit over 6 dagen
125 8-12 Groningen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2025

Uren per week:

8 - 12

Publicatiedatum:

3 jul 2025

Omschrijving

We zoeken een Senior adviseur gemeentelijke verduurzamingsagenda/kwartiermaker die de volgende taken uitvoert:

  • Je geeft leiding aan het opstellen van een strategisch plan voor de verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed en verduurzaming van woningen in de Gemeente Pekela

  • Je stemt de initiatieven en ontwikkelingen af, stroomlijnt dit in een plan waarbij lokale belangen goed vertegenwoordigd zijn.

  • Je formuleert bijbehorende beleidsuitgangspunten tot 2030-2035.

  • Je zet een heldere governance structuur op die benodigd is voor de uitvoering.

Wat breng jij?

Je hebt aantoonbare ervaring met het opzetten van nieuwe programma’s of structuren binnen een bestuurlijke context. Je hebt inhoudelijke kennis van verduurzamingsvraagstukken, bij voorkeur op het gebied van gemeentelijk vastgoed en/of de woningvoorraad. Je weet hoe je draagvlak kunt ontwikkelen, zowel bij gebruikers als bij het bestuur. Je hebt ervaring in het kwartier maken van verduurzaming in en voor gemeentelijke organisaties.

Eisen

  • Bring your own device is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met de verduurzaming van zowel gemeentelijk vastgoed als woningen;

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als kwartiermaker op het gebied van duurzaamheid binnen een gemeente;
  • Aantoonbaar lokaal en regionaal netwerk, geef hiervan een aparte toelichting in het cv;

Competenties

  • Proactief;
  • Communicatief vaardig;
  • Resultaatgericht;
  • Zelfstandig;
  • Samenwerken;
  • Politiek-bestuurlijke sensitief.

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente Pekela bestaat uit de kernen Oude Pekela, Nieuwe Pekela, Boven Pekela en Bronsveen en telt ruim 12.000 inwoners. Het Pekelderdiep loopt als een lint door de 13 kilometer lange gemeente en heeft een centrale rol gehad in de ontwikkeling van de streek. Pekela is een karakteristieke Groningse gemeente met een boeiende en soms roerige geschiedenis. Dat heeft gemaakt dat de Pekelders trots zijn op hun gemeente en vanuit betrokkenheid bijdragen aan de gemeenschap. Dat is ook zichtbaar in de toekomstvisie 2022-2030, Pekela in beweging. Door haar ligging in het hart van Oost-Groningen is Pekela goed bereikbaar en heeft het een goed ontwikkelde infrastructuur. Het is een goede plek om te wonen, te werken en te recreeren. De ambtelijke organisatie is compact en wordt gekenmerkt door korte lijnen, snelle besluitvorming, brede functies en betrokkenheid. Een motivatiebrief is wenselijk en kan toegevoegd worden aan het cv.

Team

Je maakt deel uit van het team Fysiek, waar de teams Vergunningsverlening APV/BW, beheer & onderhoud groen, wegen en riolering, omgevingsbeleid en ontwikkeling, handhaving, ruimtelijke ordening/volkshuisvesting en vergunningsverlening omgevingswet, deel van uit maken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op vrijdag 11 juli 2025 10:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo snel mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

CV-eisen

Maximaal 5 paginas, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen

De werkdagen worde in onderling overleg vastgesteld.

Is hybride werken mogelijk: nee

Fee externe partij

De externe partij brengt voor deze opdracht 2,75 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

VOG
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen. Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur