Begindatum:
1 sept 2025Einddatum:
1 mrt 2026Uren per week:
24 - 32Publicatiedatum:
21 jun 2025Uitvoeringsvoorwaarde:
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de Gemeente Oost Gelre mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de Gemeente Oost Gelre. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). Gemeente Oost Gelre merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
Opdrachtgever
De gemeente Oost Gelre ligt centraal in de Achterhoek. Een gemeente waarin de natuur in combinatie met de stadse en dorpse sfeer centraal staan en waarin het dan ook heerlijk wonen, werken en recreëren is. De gemeente bestaat uit twee grote(re) kernen -Groenlo en Lichtenvoorde- en zes kleine dorpen met ruim 30.000 inwoners. De gemeente is groen vanwege veel agrarisch gebied, en kent ook economische activiteiten gericht op nieuwe technologie zoals het verduurzamen van energie. Wij zijn een evenementengemeente met een rijk verenigingsleven, waardoor onze organisatiekracht groot is. De samenleving in Oost Gelre is actief: maatschappelijk betrokken en ondernemend. Dit zorgt voor een grote sociale samenhang. Wij zijn verder een gemeente die zich extern sterk(er) wil neerzetten. Vanuit eigen kracht zoeken wij de samenwerking met buurgemeenten en andere partners.
De gemeente Oost Gelre heeft 21 raadsleden. De gemeenteraad van Oost Gelre is divers en collegiaal, en de sfeer binnen de gemeenteraad valt te typeren als gemoedelijk. De gemeenteraad heeft ambities en een flinke gedrevenheid om de handen uit de mouwen te steken. Er is een onderzoek doorontwikkeling gemeenteraad gedaan die als basis dient voor mogelijke vernieuwing.
De huidige Griffie bestaat uit 2 personen; de griffier (leidinggevende) en de griffiemedewerker.
Opdracht
Onze raad is ambitieus en in ontwikkeling. Dit geldt ook voor de Griffie. De gemeenteraad heeft extra budget beschikbaar gesteld om de ondersteuning door de Griffie te optimaliseren en uit te breiden. Dit heeft geleid tot deze opdracht; we zoeken een kwartiermaker die, in samenwerking met de Griffie, de richting van de Griffie verder vorm en inhoud geeft. Je gaat hierbij uit van de kwaliteiten van de huidige medewerkers. Je draagt bij aan het (verder) professionaliseren van de Griffie. Door jouw rol en de dingen die je oppakt staat Door jouw ervaring staat t.z.t. deze voor ons nieuwe functie van raadsadviseur binnen ons team en kunnen we hiervoor structureel werven.
Naast de rol van kwartiermaker werk je mee in het griffieteam als raadsadviseur. Je werkt intensief samen met de griffier en de griffiemedewerker; samen ondersteunen jullie de gemeenteraad en het bestuur van de raad. Je gaat onder andere de volgende taken uitvoeren.
Je ondersteunt de gemeenteraad inhoudelijk en proactief in de breedste zin van het woord. Denk aan het strategisch adviseren over het inzetten van instrumenten van de raad zoals moties en amendementen, de bijbehorende juridische check, het begeleiden van voorzitters van politieke sessies als commissiegriffier, en het voorbereiden en ondersteunen van raadscommissies en -werkgroepen.
Je hebt ook een adviserende rol richting de raad- en commissieleden. Deze advisering gaat, uiteraard in samenspel met College, Griffie en ambtelijke organisatie, over de vergaderstructuur, het besluitvormingsproces en de kwaliteit van de bestuurlijke informatiestroom en informatievoorziening naar raad- en commissieleden.
Je levert je bijdrage aan het (verder) professionaliseren van de positie, rol en taken van de raad en de griffie. Samen met de griffier breng je maatschappelijke, juridische en politieke ontwikkelingen/opgaven in kaart, waarbij je altijd oog hebt voor het tijdig informeren en juist positioneren van de gemeenteraad, ook als hoeder van de democratie.
Je bent een sparringpartner voor de griffier en de griffiemedewerker.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Een aantoonbaar relevante afgeronde hbo opleiding;
3. Minimaal 1,5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als raadsadviseur (of soortgelijke functie) binnen een Griffie van een gemeente;
4. Aantoonbare kennis van en affiniteit met lokale politiek, bestuurlijke processen en het functioneren van gemeentelijke overheden;
5. Maximale reistijd woon-werk is 1 uur, minimaal 3 dagen fysiek op kantoor en bereid om in de avonduren te werken;
6. Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief BTW inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en fee flextender.
Selectiecriteria te beoordelen door Flextender (weging, totaal 100 punten)
7. Een maximum uurtarief van € 125,- exclusief BTW inclusief reiskosten woon-werkverkeer, werk-werkverkeer en fee flextender. (40 punten)
8. Aantoonbare kennis (in de afgelopen 5 jaar) van lokale politiek, bestuurlijke processen en een professionele Griffie (30 punten)
9. Aantoonbare inzet voor inwoners en samenleving (30 punten):
a) geen aantoonbare inzet voor inwoners en samenleving (0 punten)
b) aantoonbare inzet voor inwoners en samenleving (30 punten)
Geef in het cv duidelijk aan in hoeverre u / de door u aangeboden kandidaat aan het bovengenoemde profiel voldoet.
Competenties
Benodigd aantal professionals
1.
Beoordeling
Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Flextender beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Flextender beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Flextender”.
De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Flextender zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.
Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.
De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.
De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Fee Flextender
Flextender brengt voor deze opdracht € 1,90 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 10 juli 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 4 juli 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Overige informatie
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht niet van toepassing.
Meer informatie
Vragen kunnen ingediend worden tot woensdag 25 juni 2025. De vragen en bijbehorende antwoorden worden op donderdag 26 juni 2025 gepubliceerd op onze website. Inhoudelijke vragen kunt u indienen bij Flextender, via de onderstaande button. Vragen omtrent de procedure kunt u telefonisch stellen. Flextender is bereikbaar op telefoonnummer 035-7510777.
De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 2 juli 2025, 09:00. Tot die tijd kunt u reageren.