Bekijk de opdracht ook op opdrachtinformatiemanagement.nl voor aanvullende ondersteuning binnen het vakgebied Informatiemanagement.

Adviseur Informatiebeheer

Johan Modastraat 6, 9671 CD Winschoten, Nederland

Sluit over 9 dagen
100 32 Groningen

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

17 nov 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

22 okt 2025

Omschrijving

Zorg jij voor grip op onze informatie? Bij de gemeente Oldambt willen we onze informatiehuishouding beter op orde brengen en houden. In een tijd waarin transparantie, duurzaamheid en digitale dienstverlening steeds belangrijker worden, speelt informatiebeheer een sleutelrol. Denk aan de implementatie van de Wet open overheid (Woo), de digitalisering van archieven, het verbeteren van documentstromen en het duurzaam toegankelijk houden van informatie. Door langdurige ziekte zoeken we tijdelijk een ervaren Adviseur Informatiebeheer die ons helpt om informatiebeheer strategisch te versterken en praktisch te organiseren.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als informatieadviseur informatiebeheer werk je op het snijvlak van beleid, uitvoering en ICT. Jij:

  • Adviseert over de inrichting van informatiebeheer, zowel analoog als digitaal;

  • Ondersteunt de organisatie bij de uitvoering van de Woo, inclusief processen rond informatieverzoeken;

  • Zorgt voor beleidsontwikkeling en implementatie op het gebied van archivering, documentbeheer, metadata en informatiekwaliteit;

  • Werkt nauw samen met Informatiebeheer, CISO, Privacy Officer, FG, functioneel beheer, informatieadviseurs en beleidsmedewerkers om samenhang en naleving te waarborgen;

  • Signaleert risicos en kansen, bijvoorbeeld rond privacy, bewaartermijnen en duurzame toegankelijkheid;

  • Je krijgt een actieve rol in de projectorganisatie die zich bezig houdt met de transitie naar een nieuw zaaksysteem Dit doen we samen met andere gemeenten binnen het samenwerkingsverband Dimpact. De transitie behelst ook de migratie van zaakdata;

  • Verbindt de dagelijkse praktijk van informatiebeheer met gemeentebrede ambities voor digitale volwassenheid en transparantie;

  • Zorgt voor bewustwording en kennisdeling binnen de organisatie over het belang van goed informatiebeheer.

Eisen

  • Je beschikt over een relevante hbo- of wo-opleiding, bijvoorbeeld in informatiemanagement, archiefwetenschap, informatiekunde of bestuurskunde. Dit blijkt uit het cv.
  • Je beschikt over aantoonbare ervaring met informatiebeheer binnen de (lokale) overheid. Dit blijkt uit het cv.
  • Je beschikt over aantoonbare, grondige kennis van relevante wet- en regelgeving (zoals de Archiefwet, Woo, AVG) en standaarden (zoals TMLO, NEN-ISO 15489). Dit blijkt uit het cv.

Wensen en competenties

Wensen

  • Je beschikt over ervaring met digitaliseringsvraagstukken en archiefvorming in een hybride of volledig digitale omgeving. Dit blijkt uit het cv.

Competenties

  • Je bent analytisch sterk, communiceert helder en kunt schakelen tussen strategie en uitvoering. Dit blijkt uit de motivatie.
  • Je hebt overtuigingskracht en weet draagvlak te creeren voor veranderopgaven. Dit moet helder in je motivatie naar voren komen met een paar voorbeelden. Dit blijkt uit de motivatie.

Organisatie en team

Bij de gemeente Oldambt willen we onze informatiehuishouding beter op orde brengen en houden. In een tijd waarin transparantie, duurzaamheid en digitale dienstverlening steeds belangrijker worden, speelt informatiebeheer een sleutelrol.

Je werkt nauw samen met Informatiebeheer, CISO, Privacy Officer, FG, functioneel beheer, informatieadviseurs en beleidsmedewerkers om samenhang en naleving te waarborgen.

De transitie naar een nieuw zaaksysteem doen we samen met andere gemeenten binnen het samenwerkingsverband Dimpact.

Gespreksinformatie

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Op basis van werkervaring, kennis en persoonlijkheid wordt getoetst welke kandidaat het beste aansluit bij de opengestelde opdracht.

Exacte startdatum zal in overleg worden vastgesteld.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Een rol met impact: jij draagt direct bij aan transparantie en duurzame informatievoorziening. Een organisatie met maatschappelijke relevantie en uitdagende informatievraagstukken. De ruimte om je kennis in te zetten en te verbreden, binnen een betrokken team. Een open, collegiale werkomgeving met ruimte voor ontwikkeling en initiatief.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl of met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur