Jurist openbare orde en veiligheid (OOV)

Harmen Visserplein 1, 8302 BW Emmeloord, Nederland

Sluit over 10 dagen
Geen maximum 36 Flevoland

Begindatum:

13 okt 2025

Einddatum:

13 okt 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

9 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Je bent onderdeel van het cluster Leefomgeving en werkt intensief samen met het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV). Je bent de juridische sparringpartner voor het bestuur en je geeft advies over het inzetten van bestuursmaatregelen zoals huis- en gebiedsverboden of cameratoezicht. Ook beoordeel je bestuurlijke rapportages en je vertaalt deze naar heldere en juridisch onderbouwde besluiten.

Je werkt nauw samen met collega’s binnen de gemeente, hulpdiensten en regionale partners. Samen zorgen jullie voor een veilige en leefbare omgeving. Jij levert een zichtbare en actieve bijdrage aan de uitvoering van het lokale veiligheidsbeleid. Daarnaast heb je een veelzijdig takenpakket, waarbij je op strategische wijze bijdraagt aan het ontwikkelen, afstemmen en uitvoeren van veiligheidsbeleid.

Denk hierbij aan:

  • Het adviseren van het college van B&W en de burgemeester bij het uitvoeren van hun wettelijke taken rondom openbare orde en veiligheid;

  • Het beoordelen en verwerken van bestuurlijke rapportages van de politie en het vertalen hiervan naar passende acties;

  • Het opstellen van juridisch waterdichte adviezen en besluiten over maatregelen als sluitingen, gebiedsverboden of cameratoezicht;

  • Het vertegenwoordigen van de gemeente in bezwaar- en beroepsprocedures;

  • Het juridisch adviseren en ondersteunen bij vragen over informatiedeling, de APV en Bibob;

  • Het scherp in de gaten houden wanneer de inzet van bijzondere bevoegdheden nodig is en daar proactief over adviseren;

  • Het op de voet volgen van ontwikkelingen op regionaal en landelijk niveau, en het vertalen hiervan naar toepasbaar lokaal beleid;

  • Het bewaken van de voortgang van complexe juridische dossiers en prioriteiten stellen bij de uitvoering van maatregelen.

Kandidaat omschrijving

Je krijgt energie van complexe dossiers waarin jij echt het verschil kunt maken. Je denkt verder dan de letter van de wet: je kijkt vooral naar wat in de praktijk werkt én blijft staan. Met jouw scherpe blik én gevoel voor de uitvoering ben je een onmisbare schakel. Je schakelt moeiteloos tussen collega’s van verschillende teams en bent een stevige, inhoudelijke sparringpartner bij handhavingsvraagstukken.

Of het nu gaat om een juridisch besluit of een bestuurlijke maatregel, jij weet complexe zaken helder, begrijpelijk én overtuigend over te brengen, zowel op papier als in gesprekken. Jij zorgt ervoor dat wat juridisch klopt, ook uitvoerbaar is. Daarnaast ben je graag het eerste aanspreekpunt bij team overstijgende kwesties, ondermijningszaken en de bewaking van juridische kwaliteit binnen het OOV-domein. Jij bewaakt niet alleen de juridische lijn, je helpt ook de praktijk vooruit.

Dit vinden wij ook belangrijk: 

  • Een wo-diploma in rechten, en daarbij minimaal drie jaar werkervaring op gebied van juridische kwesties rondom handhaving. 

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en maatschappelijke vraagstukken. 

  • Je kunt snel schakelen tussen beleid, wetgeving en de praktijk. 

  • Je werkt zelfstandig, maar zoekt ook actief de samenwerking op met collega’s en ketenpartners. 

  • Je weet juridische taal begrijpelijk over te brengen aan bestuur en inwoners. 

  • Je hebt geen 9-tot-5 mentaliteit en bent ook bereid om bereikbaar te zijn buiten kantoortijden wanneer dit nodig is. 

Eisen

  • Een succesvol afgeronde WO-diploma in rechten
  • Minimaal drie jaar werkervaring op gebied van juridische kwesties rondom handhaving bij een gemeente.
  • De kandidaat is vanaf de startdatum voor minimaal 32 uur per week inzetbaar.

Wensen en competenties

Wensen

  • Prijs
    Weging: 30 %

  • Duidelijk aantoonbare recente ervaring en expertise met openbare orde en veiligheid (bijv. Bibob, Damocles, evenementenvergunningen, bestuurlijke handhaving, veiligheidsvraagstukken).
    Weging: 15 %

  • Aantoonbare relevante juridische kennis (Awb, Gemeentewet, APV, Wet Bibob, Opiumwet, Wpg, Wob/Woo).
    Weging: 15 %

  • Geef 2 voorbeelden van projecten/dossiers die je hebt gedaan bij opdrachtgevers bij gemeenten de afgelopen 3 jaar.
    Weging: 15 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Je krijgt energie van complexe dossiers waarin jij echt het verschil kunt maken.

  • Je denkt verder dan de letter van de wet: je kijkt vooral naar wat in de praktijk werkt en blijft staan.

  • Met jouw scherpe blik en gevoel voor de uitvoering ben je een onmisbare schakel.

  • Je schakelt moeiteloos tussen collega's van verschillende teams en bent een stevige, inhoudelijke sparringpartner bij handhavingsvraagstukken.

  • Of het nu gaat om een juridisch besluit of een bestuurlijke maatregel, jij weet complexe zaken helder, begrijpelijk en overtuigend over te brengen, zowel op papier als in gesprekken.

  • Jij zorgt ervoor dat wat juridisch klopt, ook uitvoerbaar is.

  • Daarnaast ben je graag het eerste aanspreekpunt bij team overstijgende kwesties, ondermijningszaken en de bewaking van juridische kwaliteit binnen het OOV-domein.

  • Jij bewaakt niet alleen de juridische lijn, je helpt ook de praktijk vooruit.

  • Je hebt gevoel voor bestuurlijke verhoudingen en maatschappelijke vraagstukken.

  • Je kunt snel schakelen tussen beleid, wetgeving en de praktijk.

  • Je werkt zelfstandig, maar zoekt ook actief de samenwerking op met collega's en ketenpartners.

  • Je weet juridische taal begrijpelijk over te brengen aan bestuur en inwoners.

  • Je hebt geen 9-tot-5 mentaliteit en bent ook bereid om bereikbaar te zijn buiten kantoortijden wanneer dit nodig is.

Organisatie en team

Je bent onderdeel van het cluster Leefomgeving en werkt intensief samen met het team Openbare Orde en Veiligheid (OOV).

Gespreksinformatie

Planning
De interviews voor de Jurist OOV staan gepland op: DI 30-9-2025

  • 15.00 uur

  • 15.45 uur

  • 16.30 uur

De interviews zijn met Esther Steenbergen-Haak en Kevin Franken.

Interview
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en competenties.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie verlenging
3 x 6 maanden

Toelichting op rooster
32-36 uur per week

ZZP
Vanwege leiding en toezicht van de leidinggevende bij de Gemeente Noordoostpolder nemen we voor deze opdracht geen ZZP'er aan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur