Logo van Gemeente Noordoostpolder
Logo van Gemeente Noordoostpolder

Jurist handhaving

Harmen Visserplein 1, 8302 BW Emmeloord, Nederland

Sluit over 23 dagen

Begindatum:

2 feb 2026

Einddatum:

3 mei 2027

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36

Omschrijving

Opdracht

Wil jij aan de slag bij een team in ontwikkeling? Hou jij daarnaast van afwisseling in je werk? Voor het cluster Leefomgeving zijn wij op zoek naar een tijdelijke Jurist handhaving.

Werkzaamheden

Als jurist behandel je zelfstandig juridische dossiers op het gebied van onder andere Omgevingsrecht, Alcoholwet, Algemene plaatselijke verordening en bijzondere wetten. Hierbij kan je denken aan het voeren van handhavingsprocedures. Hiervoor behandel je bezwaar- en beroepschriften en ga je ook naar zittingen namens de gemeente en stel je verweerschriften op. Je werkt samen met 2 juristen en 2 juridisch administratief medewerkers. Verder houd je ook de ontwikkelingen bij op de verschillende rechtsgebieden en informeert de andere collega’s hierover.

Eisen

  • Je hebt een afgeronde juridische opleiding op HBO- of WO-niveau
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring (opgedaan in de afgelopen 5 jaar) met de Omgevingswet, inclusief minimaal 3 van de volgende onderdelen: omgevingsplan, vergunningverlening, handhaving, participatie of overgangsrecht, binnen een gemeentelijke organisatie.

Wensen en competenties

Wensen

  • De kandidaat heeft bij voorkeur meer dan 5 jaar aantoonbare werkervaring (opgedaan in de afgelopen 10 jaar) met de Omgevingswet, inclusief minimaal 3 van de volgende onderdelen: omgevingsplan, vergunningverlening, handhaving, participatie of overgangsrecht, binnen een gemeentelijke organisatie.
  • De kandidaat heeft minimaal 2 jaar aantoonbare ervaring met het juridisch adviseren van college en/of gemeenteraad over dossiers binnen het fysieke domein, blijkend uit ten minste 2 concrete adviestrajecten.
  • De kandidaat is in staat zelfstandig bezwaar- en/of beroepsprocedures af te handelen. Geef duidelijk aan met het c.v.
  • Je bent vanaf de startdatum van de opdracht voor minimaal 32 uur per week inzetbaar.
  • Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en de competenties.

Competenties

  • Je bent communicatief vaardig, zowel mondeling als schriftelijk;
  • Je bent bekend met het werken in een zaaksysteem en/of kunt je snel nieuwe systemen eigen maken;
  • Je bent zelfstandig, maar kunt ook heel goed in teamverband werken;
  • Je kunt snel schakelen tussen verschillende werkzaamheden;
  • Je bent flexibel (werken buiten kantoor kan soms wenselijk zijn);
  • Je bent proactief en denkt in mogelijkheden.

Organisatie en team

Cluster Leefomgeving is verantwoordelijk voor de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verlenen van een vergunning voor appartementen of het mogelijk maken van ander woongebruik, maar ook voor het organiseren van evenementen. Het toezicht en handhaving richt zich onder andere op het gebruik van gebouwen en de naleving van het Omgevingsplan. Maar ook op het toezicht en handhaving van de algemene plaatselijke verordening en de Verordening Fysieke leefomgeving.

Gespreksinformatie

Planning

De interviews zullen plaatsvinden tussen 26 en 30 januari 2026.

Interview

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

Tijdens het interview toetsen we op werkervaring, kennis en de competenties.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 2 x 3 maanden

Hybride: flexibel (werken buiten kantoor kan soms wenselijk zijn)

Aantal professionals of FTE:
1 persoon

VOG: Indien deze tijdelijke opdracht aan jou wordt gegund, dan vragen we een recente Verklaring Omtrent Gedrag (VOG).

Gevraagde documenten

  • kopie diploma/bul Juridisch

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo