Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.

Voorzitter/procesregisseur Regionaal expertteam Jeugd Rijk van Nijmegen (RET)

Mariënburg 30, 6511 PS Nijmegen, Nederland

Sluit over 7 dagen
Geen maximum 20 (flexibel verdeeld over 5 werkdagen) Gelderland

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

-

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

20 sept 2025

Omschrijving

Opdracht omschrijving Kinderen zijn de toekomst. Daarom willen we in het rijk van Nijmegen dat ieder kind zo gezond en veilig mogelijk opgroeit. Dat doen we samen. We willen, met ouders en jeugdigen, en partners als zorgaanbieders, lokale teams en jeugdbescherming; onderwijs een verandering doorvoeren: kinderen minder uit huis geplaatst, gezinsgericht, zo normaal mogelijke oplossingen bij opgroei- en opvoedingsvraagstukken. Deze beweging wordt onder andere gestimuleerd in het Regionaal Expertteam (RET). www.jeugdregionijmegen.nl Het RET is een netwerk wat gezamenlijk beoogt voor iedere jeugdige en het gezin uit de regio een passende oplossing met perspectief te vinden. Ook bij vastgelopen vragen, dus ongeacht de complexiteit van de zorgvraag. Verwijzers van de jeugdbescherming of lokale teams kunnen voor advies terecht bij de experts uit dit netwerkteam. De experts hebben een brede vertegenwoordiging van expertise op het gebied van ggz, LVB, jeugd & opvoedhulp en onderwijs. Ook ervaringsdeskundigen kunnen deelnemen. Bij voorkeur sluiten ouders aan. Van de zorgvragen die gesteld worden leren wij. Bijvoorbeeld voor advisering over het (jeugd) zorgstelsel. Het doel van het RET is hiermee tweeledig.

Verantwoordelijkheden
De voorzitter is de spin in het web rondom alles wat met het RET te maken heeft. Zo ben je eerste aanspreekpunt voor iedereen die gebruik wil maken van de expertise van het RET. Jij adviseert direct of weet de juiste mensen aan elkaar te koppelen. Dit doe je telefonisch en via mail, maar ook door bijvoorbeeld aan te sluiten bij multidisciplinaire overleggen (MDOs). Daarnaast ben je de voorzitter van de RET-tafel die tweewekelijks bij elkaar komt. Je werkzaamheden bestaan onder andere uit het voorbereiden en voorzitten van het overleg met alle betrokkenen. Dit kan ook een voorgesprek met ouders zijn. Ook na een gesprek laat je niet los, maar volg en stimuleer je de opvolging van het advies. Tevens kan je ingezet worden als procesregisseur. Hierin trek je gedurende een wat langere periode samen op met de lokale teams of jeugdbescherming of arts om zorgvragen die zijn vastgelopen op inhoud of op samenwerking los te trekken. Tot slot heeft de voorzitter een belangrijke rol in het signaleren en leren ten behoeve van een verbetering van het zorgstelsel. Hierin werk je samen vanuit een sterk driehoek van contractmanager, beleidsadviseur en voorzitter. Als voorzitter van het RET werk je veelal zelfstandig zonder vaste werkplek. Je werkt veel telefonisch en je sluit digitaal of fysiek aan bij MDOs. Je maakt deel uit van het RET-netwerk en van de driehoek contractmanager, beleidsadviseur en voorzitter. Hiermee stem je periodiek af.

Eisen

  • Beschikbaar voor 20 uur per week en flexibel beschikbaar van ma - vr tussen 09:00 en 18:00 uur;
  • Aantoonbare werkervaring in de als voorzitter van een Regionaal Expertteam Jeugd & Gezin;
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesregisseur bij vastgelopen jeugdcasuistiek;
  • Aantoonbare kennis van het zorglandschap van het Rijk van Nijmegen, toon dit aan door werkervaringen binnen de regio

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkvaring in de rol voorzitter van een Regionaal Expertteam Jeugd & Gezin; Beschrijf hier 2 concrete maar beknopte voorbeelden van jouw taken als voorzitter in relatie tot de opdracht. Per concreet voorbeeld 25 punten. Geen voorbeeld = 0 punten; 1 concreet voorbeeld = 25 punten; 2 concrete voorbeelden = 50 punten;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als procesregisseur bij vastgelopen jeugdcasuistiek (50 punten)

Competenties

  • Naast (professionele) experts, ook ouders, kinderen en ervaringsdeskundigen een positie geeft in het RET.
  • Kennis hebt van de ontwikkelingen binnen de jeugdzorg en het sociale veld.
  • Dwars door alle domeinen heen een bijdrage kan leveren aan passende hulp voor een gezin.
  • Vragen stelt en luistert vanuit nieuwsgierigheid zonder oordeel vanuit het principe dat iedere hulpvraag welkom is.
  • Tegelijkertijd kun je kritisch mensen aanspreken op hun verantwoordelijkheid.
  • In staat bent draagvlak te creeren in het netwerk van zorgaanbieders, inbrengers en gemeenten.
  • Het is belangrijk een positie te creeren waarin er in de scherpte van een dialoog mandaat kan ontstaan.
  • Uitstekend kunt prioriteren om in beperkte tijd veel gedaan te krijgen waarbij je vanuit een overstijgende blik koerst op wat nodig is.
  • Lef en moed toont om anders te kijken naar situaties van kinderen en hun gezin.
  • In staat bent om een situatie om te buigen en, door in gezamenlijkheid te vertragen en te verdragen, bij te dragen aan een duurzame oplossing.
  • Aansluit bij de cultuur van een gezin en kan reflecteren op eigen normen en waarden.
  • Keuzes kunt verantwoorden en onderbouwen.
  • Altijd gericht bent op het bereiken van een gezamenlijk gedragen advies, maar dat als het nodig is je in staat bent op knopen door te hakken en regie te nemen.

Organisatie en team

Werken voor een stad met ambitie. Dit is Nijmegen: de oudste stad van Nederland. Een levendige universiteitsstad met een rijke historie. Een aantrekkelijke winkelstad met een breed cultureel aanbod, Bourgondisch en gastvrij. Een stad die grenst aan mooie en uitgestrekte natuurgebieden, voor wie juist de rust zoekt. Een prachtige stad om in te wonen ... en te werken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 30 september 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 29 september 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste. Uitzend-/ en uitleenbedrijven moeten voldoen aan de voorwaarden voor disculpatie als gesteld in de wijziging leidraad invordering nr. BLKB2012/1062M. BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat gebruik maken van eigen In overleg Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl of met Ernst Schoneveld via 06 29 30 84 22 / ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur