Expert gebiedsontwikkeling

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 13 dagen
Geen maximum 6-12 Drenthe

Begindatum:

1 sept 2025

Einddatum:

1 sept 2026

Uren per week:

6 - 12

Publicatiedatum:

1 aug 2025

Omschrijving

Ben jij een gedreven strategisch expert gebiedsontwikkeling? Wil je bijdragen aan de ruimtelijke gebiedsontwikkeling van Transformatiegebied Noordpoort? Dan is deze functie bij iets voor jou! Wij zoeken voor de gemeente Meppel een strategische expert gebiedsontwikkeling voor een periode van 1 jaar voor 6-12 (gemiddeld 8) uur per week.

Wat ga je doen?

Als Adviseur Gebiedsontwikkeling speel jij een belangrijke rol in de opgaven voor ruimtelijke ontwikkeling, waaronder woningbouw, maatschappelijk vastgoed en bedrijfslocaties. Door jouw kennis en vaardigheden in te zetten, maak je haalbare plannen voor onze opdrachtgevers of adviseer je hen of en hoe de plannen haalbaar (te maken) zijn. Zo draag je bij aan de duurzame ontwikkelingen

Je werkzaamheden omvatten onder andere:

  • Adviseren van zowel gemeente als grondeigenaren/ontwikkelaars op het gebied van haalbaarheid, afspraken over de verdeling van de kosten en opbrengsten van de vastgoedontwikkeling en de gebiedsontwikkeling (kostenverhaal)
  • Het mede vormgeven van de samenwerkingsvormen tussen de gemeente en de grondeigenaren/ontwikkelaars;
  • Vertalen van maatschappelijke ambities (zoals woningbouw, duurzaamheid, bereikbaarheid) naar financieel uitvoerbare bouwplannen op basis van het omgevingsplan.
  • Analyseren van risicos, gevoeligheden en alternatieve scenarios.
  • Ondersteunen van besluitvorming door inzichtelijke rapportages en scenarioanalyses.
  • Uitvoeren van financiele haalbaarheidsstudies in samenwerking met team financien
  • Opstellen en toetsen van grondexploitaties, investeringsramingen en businesscases in samenwerking met de planeconoom.
  • Doorrekenen van ruimtelijke verkenningen op een hoog abstractieniveau
  • Uitdenken op basis van welke strategie de ambities van partijen richting realisatie gebracht kunnen worden
  • Fungeren als schakel tussen planeconomie, projectleiding, ruimtelijke ordening, vastgoed en bestuur
  • Begeleiding subsidieaanvragen en subsidieverantwoording
  • Je hebt een grote rol binnen de werkgroep Financien, waarin gemeente en overige eigenaren werken aan een financieel haalbaar plan, met voldoende kwaliteit, en bijbehorende samenwerkingsafspraken maken. Je bent het aanspreekpunt voor zowel de gemeente als de overige grondeigenaren.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding in de richting van Bouwkunde, Stedenbouw of Economie;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als expert gebiedsontwikkeling in binnenstedelijk gebied;
  • Aantoonbare werkervaring in gebiedsontwikkeling met externe partijen (grondeigenaren/projectontwikkelaars) en met bijzondere vormen van samenwerking (waarbij alle mogelijkheden van een PPS tot een bouwclaim-model nog open staan). Maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met samenwerkingsvormen met bestuurlijke en maatschappelijke gevoeligheid, maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Bouwkunde, Stedenbouw of Economie (10 punten);
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als expert gebiedsontwikkeling (waaronder planeconomische advisering) in binnenstedelijk gebied binnen een overheidsinstelling (40 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met GREX, VEX en MKBA (30 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met de Omgevingswet en WRO (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met BZK-modellen (10 punten).

Competenties

  • Resultaatgerichte professional;
  • Communicatief vaardig: kan complexe cijfers begrijpelijk maken voor niet-financials;
  • Oplossingsgericht, met oog voor zowel publiek als privaat belang;
  • Teamspeler in multidisciplinaire projectteams;
  • Analytisch sterk;
  • Een uitstekend gevoel voor maatschappelijke en bestuurlijke verhoudingen.

Organisatie en team

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collegas werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de fairtrade gemeente Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woendag 27 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 25 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woendag 27 augustus 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 25 augustus 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Voor de zzp'er

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via 06 39 84 53 67 / nina.dejong@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur