Beleidsadviseur sociaal domein - participatiewet - armoedebeleid

Gemeente Meppel, Grote Oever 26, 7941 CZ Meppel, Nederland

Sluit over 12 dagen
Geen maximum 20 - 24 Drenthe

Begindatum:

1 jul 2025

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

20 - 24

Publicatiedatum:

21 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Omschrijving van de opdracht
Bij ons staat het Sociaal Domein volop in ontwikkeling. Wij zijn voor de beleidsopgaven in de Participatie op zoek naar een ervaren beleidsadviseur met ruime kennis van Armoede- en schuldenbeleid en de Participatiewet..

Het doel is om de effecten van het beleid te realiseren en door monitoring bij te sturen in de uitvoering van beleid. Ook vertaal je landelijke ontwikkelingen op deze terreinen naar een lokale aanpak en concrete acties en zorg je voor het bevorderen van de doorontwikkeling  van beleid.

Scope van de opdracht Armoede- & Schuldenwet en Participatiewet (inkomen):

  • Beleidsontwikkeling Participatiewet, met nadruk op het inkomensdeel.

  • Sturing, monitoring en evaluatie van de voortgang van het reeds vastgestelde beleidsplan en uitvoeringsplan armoede en schulden.

  • Vertaling van actuele ontwikkelingen naar beleid en concrete acties (o.a. Participatiewet in Balans).

  • Projectleiding voor de doorontwikkeling van het Geldloket.

  • Budgetbeheer (en toezicht) budgetten op deze terreinen.

  • Sparringpartner/buddy op beleidsonderwerpen voor de beleids-collega's

  • Proactief adviseren van het bestuur.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een overheidsinstelling. 

Selectiecriteria  (weging, totaal 100 punten)

  1. Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Bestuurskunde, Politicologie of Sociologie (10 punten);

  2. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een gemeentelijke instelling (40 punten);

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de Participatiewet, -inkomensdeel, of Armoede en schuldenbeleid (20 punten);

  4. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het adviseren van een politiek bestuur (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (20 punten);

  5. Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met projectmatig werken (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld (10 punten).

Competenties

  • Sterke communicatieve, politieke en bestuurlijke adviesvaardigheden.

  • Helikopterview en focus op verschillende beleidsopgaven;

  • Energiek, enthousiast en een sterke verbinder.

Praktische details

  • De opdracht loopt vanaf juni 2025 voor de duur van een jaar met een optionele verlenging van 2x een half jaar. Op basis van resultaten worden daarna keuzes gemaakt in de formatie en doorontwikkeling in het Sociaal Domein.

  • 20 tot 24 uur per week, deels thuiswerken is overleg mogelijk, in de inwerkfase wordt er een fysieke aanwezigheid op de werkdagen in het stadhuis in Meppel verwacht.

  • Bereid om indien nodig (af en toe) aanwezig te zijn tijdens raadsvergaderingen in de avonduren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht geen fee in rekening.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op dinsdag 10 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 9 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

  • De Opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Integriteitsverklaring / geheimhoudingsverklaring vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uittreksel Handelsregister (KvK) vragen.

  • De Opdrachtgever zal om een Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • Verstrekking: alleen mobiel. Deze levert de organisatie bij de 1e werkdag. Voorkeur door kandidaat aan te geven telefoonbesturing: Android (Samsung) of iOS (Appel). Geen andere zaken zoals laptop, scherm (daarvoor geldt BYOD) en geen verstrekking parkeergunning. Kandidaat moet een eigen laptop hebben voor eventueel thuiswerken.

  • Voor opdrachtnemer geldt een Social Return (SROI) verplichting bij gegunde opdrachten hoger dan €400.000 binnen het DAS van de Talentenregio. Voor meer informatie zie: (https://talentenregiohuurtin.nl/wp-content/uploads/2024/10/SROI-bijlage-DAS-v2.pdf).

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Meppel mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct toezicht en leiding van de gemeente Meppel. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is".

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur