Consulent D bijzondere bijstand

Stadhuisplein 1, 5461 KN Veghel, Nederland

Sluit over 7 dagen
70 36 Noord-Brabant

Begindatum:

20 okt 2025

Einddatum:

20 jan 2026

Uren per week:

24 - 36

Publicatiedatum:

24 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Als consulent bijzondere bijstand behandel je je aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregeling en inkomensondersteunende maatregelen. Je bekijkt en analyseert de situatie van de inwoner en kijkt breder dan alleen het financiële plaatje. Je toets en beoordeelt aanvragen aan de hand van kaders, beleid, wet- en regelgeving. Op basis van jouw analyse stel je heldere rapportages en beschikkingen op. Daarbij informeer je de inwoner zorgvuldig over de mogelijkheden en regelingen die de gemeente biedt.

Concreet ga je je als consulent bijzondere bijstand bezighouden met:

  • Het beoordelen van aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregelingen en inkomensondersteuning;

  • Je voert gesprekken, analyseert aanvragen en kijkt daarbij verder dan enkel de financiële situatie;

  • Je voert heronderzoeken, mutaties, beëindigingen en draagkrachtberekeningen uit;

  • Je zoekt actief de samenwerking op en stemt hulpvragen en signalen af met interne (schuldhulpverlening, sociale teams) of externe partners (o.a. bewindvoerders).

Kandidaat omschrijving

In deze rol schakel je dagelijks met inwoners en verschillende partijen. Het is daarom belangrijk dat je empathisch en communicatief vaardig bent. Goede dienstverlening en klanttevredenheid zijn jouw belangrijkste drijfveren. Je bent objectief en oordelen doe je op basis van de beschikbare informatie. Dat doe je elke keer weer anders, maatwerk leveren geeft jou energie en voldoening.

Verder verwachten we het volgende:

  • Mbo-werk- en -denkniveau;

  • Kennis van de Participatiewet en in het bijzonder het onderdeel bijzondere bijstand;

  • Kennis van Suite Sociaal Domein;

  • Het is een pré als je kennis hebt van de Algemene wet Bestuursrecht.

Eisen

  • Werk- en denkniveau
    MBO

  • Gerichte werkervaring
    1 to 3 jaar

Wensen en competenties

Wensen

  • Uurtarief
    Weging: 30 %

  • Kennis
    Kandidaat heeft kennis van de Participatiewet en in het bijzonder het onderdeel bijzondere bijstand en kennis van Suite Sociaal Domein.
    Weging: 25 %

  • Competenties
    Weging: 20 %

  • Interview
    Weging: 25 %

Competenties

  • Empathisch

  • Communicatief vaardig

Organisatie en team

Niet bekend

Gespreksinformatie

Interview planning
De gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 9 oktober tussen 10.00 uur en 12.00 uur.
Het zou fijn zijn als je hier rekening mee wil houden. 

Gesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.

In het gesprek wordt verder ingegaan op de functie eisen en gunningscriteria.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie verlenging
2 x 3 maanden

Uurtarief
€0 - €70 per uur

Aanvullend
De kandidaat heeft een eigen laptop en telefoon.

Toelichting op rooster
Bij veel ervaring zijn minder uren (minimaal 24) bespreekbaar.

ZZP
De kandidaat is bij u in loondienst en/of is geen schijnzelfstandige in het kader van de wet DBA. U geeft gemotiveerd aan in uw inschrijving dat hieraan wordt voldaan.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur