Begindatum:
20 okt 2025Einddatum:
20 jan 2026Publicatiedatum:
24 sept 2025Als consulent bijzondere bijstand behandel je je aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregeling en inkomensondersteunende maatregelen. Je bekijkt en analyseert de situatie van de inwoner en kijkt breder dan alleen het financiële plaatje. Je toets en beoordeelt aanvragen aan de hand van kaders, beleid, wet- en regelgeving. Op basis van jouw analyse stel je heldere rapportages en beschikkingen op. Daarbij informeer je de inwoner zorgvuldig over de mogelijkheden en regelingen die de gemeente biedt.
Concreet ga je je als consulent bijzondere bijstand bezighouden met:
Het beoordelen van aanvragen voor bijzondere bijstand, minimaregelingen en inkomensondersteuning;
Je voert gesprekken, analyseert aanvragen en kijkt daarbij verder dan enkel de financiële situatie;
Je voert heronderzoeken, mutaties, beëindigingen en draagkrachtberekeningen uit;
Je zoekt actief de samenwerking op en stemt hulpvragen en signalen af met interne (schuldhulpverlening, sociale teams) of externe partners (o.a. bewindvoerders).
In deze rol schakel je dagelijks met inwoners en verschillende partijen. Het is daarom belangrijk dat je empathisch en communicatief vaardig bent. Goede dienstverlening en klanttevredenheid zijn jouw belangrijkste drijfveren. Je bent objectief en oordelen doe je op basis van de beschikbare informatie. Dat doe je elke keer weer anders, maatwerk leveren geeft jou energie en voldoening.
Verder verwachten we het volgende:
Mbo-werk- en -denkniveau;
Kennis van de Participatiewet en in het bijzonder het onderdeel bijzondere bijstand;
Kennis van Suite Sociaal Domein;
Het is een pré als je kennis hebt van de Algemene wet Bestuursrecht.
Werk- en denkniveau
MBO
Gerichte werkervaring
1 to 3 jaar
Uurtarief
Weging: 30 %
Kennis
Kandidaat heeft kennis van de Participatiewet en in het bijzonder het onderdeel bijzondere bijstand en kennis van Suite Sociaal Domein.
Weging: 25 %
Competenties
Weging: 20 %
Interview
Weging: 25 %
Empathisch
Communicatief vaardig
Niet bekend
Interview planning
De gesprekken vinden plaats op donderdagochtend 9 oktober tussen 10.00 uur en 12.00 uur.
Het zou fijn zijn als je hier rekening mee wil houden.
Gesprek
Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria.
In het gesprek wordt verder ingegaan op de functie eisen en gunningscriteria.
Optie verlenging
2 x 3 maanden
Uurtarief
€0 - €70 per uur
Aanvullend
De kandidaat heeft een eigen laptop en telefoon.
Toelichting op rooster
Bij veel ervaring zijn minder uren (minimaal 24) bespreekbaar.
ZZP
De kandidaat is bij u in loondienst en/of is geen schijnzelfstandige in het kader van de wet DBA. U geeft gemotiveerd aan in uw inschrijving dat hieraan wordt voldaan.