Beleidsmedewerker Participatiewet (inkomen)

Wolvenhoek 1, 5211 HH 's-Hertogenbosch, Nederland

Sluit over 13 dagen
100 20 Noord-Brabant

Begindatum:

3 nov 2025

Einddatum:

3 mei 2026

Uren per week:

20

Publicatiedatum:

26 sept 2025

Omschrijving

De organisatie: Weener XL is het werk- en ontwikkelbedrijf binnen de gemeente s-Hertogenbosch. We spelen een sleutelrol in het creeren van gelijke kansen voor alle inwoners van de stad. Dat doen we allemaal onder een dak: uitvoering, beleid, financien en personeels- en informatiemanagement. Hierdoor hebben we een sterke samenhang tussen beleid en uitvoering.

De afdeling: Deze opdracht speelt zich af binnen de afdeling Strategie & Beleid Bij de afdeling Strategie & Beleid werken ongeveer 20 collegas. De afdeling is verantwoordelijk voor strategie, beleidsontwikkeling, ontwikkelprojecten, communicatie, juridische zaken, coordinatie van klachtenbehandeling en de behandeling van bezwaar- en beroepszaken. Het onderdeel beleid is een klein subteam met korte lijnen en een informele sfeer.

De opdracht: We zoeken tijdelijke versterking op het gebied van de Participatiewet waarbij de focus ligt op inkomensvraagstukken. In deze opdracht werk je aan het versterken van bestaanszekerheid voor inwoners die afhankelijk zijn van een bijstandsuitkering. Jij zorgt ervoor dat ons beleid rondom de Participatiewet niet alleen klopt op papier, maar ook uitvoerbaar en mensgericht is in de praktijk. Je werkt vanuit de overtuiging dat bestaanszekerheid een fundament is voor meedoen in de samenleving. Naast het ontwikkelen van beleid houd je goed verbinding met de uitvoering om hen beleidsmatig te adviseren en ondersteunen. Je stemt regelmatig af met de beleidsmedewerker Inkomen over de gewenste richting en werkt samen met de teamleiders Inkomen en de teamleider Bijzondere regelingen & Toezicht.

Taken die o.a. horen bij deze opdracht:

  • Verkenning samenwerking huurstichting m.b.t. woonkostentoeslag.
  • Beleidsmatige evaluatie boeteproces.
  • Aanpak belasting evalueren en indien nodig beleidsmatige aanpassingen voorleggen
  • Beleidsmatige beoordeling gevolgen WMO-woonvoorzieningen voor bijstandsverstrekking
  • Beleidsvoering ondersteuning pilot Bouwdepot
  • Beleidsvoering op eenverdienersproblematiek
  • Beleidsmatige evaluatie Inkomstenverrekening (4-wekelijkse betalingen en eindejaarsuitkering)
  • Beleidsmatige ondersteuning voor verbeteren Financieel ontzorgen statushouders

Eisen

  • Een afgeronde HBO opleiding. Dit moet blijken uit het CV.
  • Minimaal 3 jaar recente werkervaring als beleidsmedewerker op het gebied van de Participatiewet bij een gemeente met Inkomen in het takenpakket. Dit moet blijken uit het CV.
  • Ervaring met bestuurlijke routes en de nodige sensitiviteit die gevolgd moet worden. Dit moet blijken uit het CV.

Wensen en competenties

Wensen

  • Drie jaar recente werkervaring bij een gemeente van vergelijkbare grootte als de gemeente 's-Hertogenbosch.
  • Kennis en ervaring aantonen van de Participatiewet en verbindingen kunnen leggen met andere wetten op het sociaal domein aan de hand van twee specifieke projecten.

Competenties

  • De wisselwerking tussen (ontwikkeling van) beleid en uitvoering vanzelfsprekend vinden.
  • Communicatief sterk.
  • Energie krijgen van samenwerken om het beste resultaat te bereiken.
  • Ervaring met het schrijven van adviezen en beleidsregels.

Organisatie en team

De organisatie: Weener XL is het werk- en ontwikkelbedrijf binnen de gemeente s-Hertogenbosch. We spelen een sleutelrol in het creeren van gelijke kansen voor alle inwoners van de stad. Dat doen we allemaal onder een dak: uitvoering, beleid, financien en personeels- en informatiemanagement. Hierdoor hebben we een sterke samenhang tussen beleid en uitvoering.

De afdeling: Deze opdracht speelt zich af binnen de afdeling Strategie & Beleid Bij de afdeling Strategie & Beleid werken ongeveer 20 collegas. De afdeling is verantwoordelijk voor strategie, beleidsontwikkeling, ontwikkelprojecten, communicatie, juridische zaken, coordinatie van klachtenbehandeling en de behandeling van bezwaar- en beroepszaken. Het onderdeel beleid is een klein subteam met korte lijnen en een informele sfeer.

Gespreksinformatie

De gesprekken zijn op vrijdag 24 oktober 2025 in de ochtend.

Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Dienstencategorie: Andere diensten

CPV code: 79000000-4 - Zakelijke dienstverlening: juridisch, marketing, consulting, drukkerij en beveiliging

Gevraagde documenten (aanleveren na gunning):

  • Actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument
  • VOG

Gunningscriteria:

  • Weging prijsdeel: 20 %
  • Motivatiebrief: Weging: 25 %
  • Recente werkervaring bij een gemeente: Weging: 15 % (ja (15 %) nee (1 %))
  • Een opgave van beschikbaarheid: Inzetbaarheid vanaf 3 november 2025 en beschikbaar voor 20 uur per week. Dit moet blijken uit het CV. Weging: 15 % (ja (15 %) nee (1 %))
  • Interview: Weging: 25 %

Het uurtarief is altijd inclusief reiskosten woon-werkverkeer maar exclusief BTW en exclusief kosten dienstreizen. Bij verlenging van de opdracht is GEEN verhoging van het tarief mogelijk met de volgende kanttekeningen: In het geval u een CAO toepast dan mag verhoging van het tarief plaatsvinden naar aanleiding van een wijziging van de CAO lonen. Indien geen CAO wordt gevolgd, dan mag jaarlijkse tariefverhoging plaatsvinden op basis van het CPI indexcijfer.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur