Consulent Zelfstandigen/Bbz

Kon. Wilhelminalaan 2, 2264 BM Leidschendam, Nederland

Sluit over 6 dagen
Geen maximum 24 - 32 Zuid-Holland

Begindatum:

15 jun 2025

Einddatum:

1 okt 2025

Uren per week:

24 - 32

Publicatiedatum:

24 mei 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

 Organisatie
Een sociale en ondernemende gemeente met ruim 75.000 inwoners. Hier werken we samen met 650 collega’s aan de best mogelijke dienstverlening voor inwoners, bedrijven en instellingen. De lijnen zijn kort, we kennen elkaar en we weten wat er speelt. Onder het motto: vertrouwen, verbinden en verantwoordelijkheid.

Afdeling
Over de afdeling Werk, Inkomen, Jeugd en Zorg (WIJZ)
Werken voor WIJZ is werken aan het vangnet voor mensen die in kwetsbare omstandigheden terecht zijn gekomen. Bijvoorbeeld inwoners die ondersteuning nodig hebben om aan het werk te komen, inwoners met schulden of inkomensproblemen, ouderen met zorgproblematiek en kinderen in nood. Je onderhoudt nauw contact met externe partijen, zoals zorgaanbieders en scholen. Dit is de afdeling waar je écht verschil kunt maken voor mensen die het alleen even niet redden

Omschrijving van de opdracht

  • Je voert brede -(intake)gesprekken in het kader van het Bbz 2004 of IOAZ met startend en/of gevestigde ondernemers waarin alle leefgebieden aan bod komen;

  • Je analyseert samen met de ondernemer de financiële situatie en mogelijkheden en stelt vervolgens een plan op;

  • Je voert het levensvatbaarheidsonderzoek uit of geeft opdracht voor een extern onderzoek;

  • Je beoordeelt het externe advies en neemt een besluit in het kader van het Bbz 2004 of de IOAZ. Je schrijft rapportages en maakt schuldbekentenissen, onderhandse akte tot stille verpanding en beschikkingen;

  • Je beheert je eigen caseload. Dit doe je door verschillende onderzoeken uit te voeren en de gevestigde en startende ondernemer te adviseren en te begeleiden bij het ondernemerschap. Je gaat hierin zowel klant- als resultaatgericht te werk.

Vereisten / knock-outcriteria

  1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;

  2. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop (geen iPad); de werkplekken van de gemeente Leidschendam-Voorburg zijn voorzien van USB-C (Thunderbolt) docking beeldschermen;

  3. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met wetgeving en beleid gericht op de uitvoering van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz), deeltijdondernemerschap én de Participatiewet;

  4. Aantoonbare werkervaring met Suite4Werk en Inkomen, benoem duidelijk in het cv waar deze werkervaring is opgedaan.

Gunningscriteria (weging)

  1. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als consulent Bbz van een gemeentelijke organisatie (30 punten);

  2. Minimaal 2 jaar werkervaring met Suite4Werk en Inkomen van Centric (20 punten);

  3. Aantoonbare werkervaring met de Participatiewet, Bbz 2004 en IOAZ, duidelijk naar voren komend in het cv (25 punten);

  4. Aantoonbare werkervaring met het uitvoeren van een levensvatbaarheidsonderzoek (20 punten);

  5. Per 15 juni 2025 beschikbaar voor 24 tot 32 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief eventuele verlengingsopties (5 punten).

Competenties

  • Verantwoordelijkheid;

  • Oordeelsvorming;

  • Analytisch vermogen;

  • Klantgerichtheid;

  • Kwaliteitsgerichtheid;

  • Resultaatgerichtheid.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 9.

Fee
De externe partij brengt voor deze opdracht € 2,25 per gewerkt uur in rekening bij de winnende leverancier.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.

Planning
De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op woensdagochtend 4 juni 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 3 juni 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie
De gemeente kan om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) verzoeken. ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop cq iPad.

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en gemeente Zoetermeer mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Zoetermeer. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via 06 43 36 34 42 / susan.peschier@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur