Senior Contractmanager

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 25 dagen
110 Zuid-Holland

Begindatum:

17 nov 2025

Einddatum:

17 nov 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

17 sept 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

"Als Senior Contractmanager bij onze gemeente krijg je de kans om echt het verschil te maken. Je werkt in een informeel team waar we elkaar helpen en samen blijven leren. Het werk is afwisselend: van strategisch meedenken tot praktisch advies geven. Je krijgt veel ruimte om je eigen expertise in te zetten én verder te ontwikkelen."

Als Senior Contractmanager adviseer en stuur je op diverse contracten en ga je aan de slag met (strategische) vraagstukken. Je werkt met een team van 14 contractmanagers die samen adviseren over contracten van Leiden, Leiderdorp, Oegstgeest en Zoeterwoude.

De gemeente Leiden is op zoek naar een Senior Contractmanager, met specialisme in de Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) sector. Op dit moment is er één senior contractmanager voor dit domein, maar het aantal en de financiële omvang van deze contracten hebben zeker een tweede en ervaren contractmanager nodig. Er worden steeds meer 'nieuwe' contractvormen gebruikt en het monitoren van ander soort KPI's (zoals MVOI) wordt steeds belangrijker. De focus ligt op GWW contracten, maar ook contracten binnen andere categorieën zoals Vastgoed of Facilitair kunnen in jouw portefeuille zitten.

Opdracht

Je monitort samen met de contracteigenaren of de leveranciers de gemaakte afspraken in het contract nakomen en stuurt bij waar nodig. Je voert gesprekken met leveranciers en de interne opdrachtgevers, je fungeert als aanspreekpunt voor deze partijen. Je adviseert onder andere inkopers en contracteigenaren over contractvraagstukken en adviseert actief over mogelijke verbeteringen m.b.t. contractevaluaties. Hierbij heb je oog voor zowel rechtmatigheid als doelmatigheid. Je hebt te maken met een grote diversiteit aan contracten voor het beheer van de openbare ruimte, nieuwe infra projecten in de openbare ruimte en alle adviesdiensten voor de openbare ruimte.

Je bent een belangrijke schakel tijdens de aanbestedingstrajecten. Denk hierbij aan het kiezen van de juiste contractvorm, contractduur, het opstellen van de contractuele voorwaarden, KPI's en begrijpelijke indexeringsteksten. Je bent een stevige adviseur en sparringpartner op strategisch niveau. Voor GWW projecten worden de inkoopstrategieën en contractevaluaties behandeld in een Tenderboard GWW & Vastgoed.

Ook zet je jouw ervaring in om contractstrategieën te ontwikkelen en leveranciersprestaties te monitoren en te verbeteren. Je komt gevraagd én ongevraagd met verbetervoorstellen, deelt inzichten uit eerdere contracten en begeleidt collega's in hun ontwikkeling. Zo draag je bij aan het verder opbouwen van kennis en professionaliteit binnen het team.

Samen met de inkoopadviseurs vormen de contractmanagers een duo als accountteam naar een gemeenten en/of afdeling. Je neemt actief deel aan het categorieteam GWW; een team aan specialisten van inkopers en contractmanagers per branche. Als accountmanager ben je, samen met een inkoopadviseur, het eerste aanspreekpunt voor één of meerdere klantorganisaties en voer je regelmatig gesprekken met Opdrachtgevers.

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP'er
  • Minimaal 5 jaar ervaring als Contractmanager
  • Uitgebreide kennis van en ervaring met GWW contracten. Onder uitgebreide ervaring wordt verstaan minimaal 2 beheersovereenkomsten voor meer dan 2 jaar groter dan €500.000,- per jaar en minimaal 2 infrastructurele projecten groter dan €5 miljoen.

Wensen en competenties

Weging

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • Subgunningscriterium 1: Aansluiting bij de opdracht en CV (35/100 punten)

    Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria twee (2) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen. Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.

    • Minimaal 5 jaar ervaring als contractmanager binnen een overheidsorganisatie.

    • Training of opleiding op het gebied van contract- of leveranciersmanagement (bijvoorbeeld NEVI, Conducto of vergelijkbaar).

    • Ruime ervaring met de beschreven werkzaamheden in hoofdstuk 1.

    • Kennis van verschillende contractvormen zoals raamovereenkomsten, UAV met RAW bestekken, dienstverleningsovereenkomsten en onderhoudsovereenkomsten. Ervaring met andere contractvormen (zoals UAV-gc en bouwteamcontracten) is een pré.

    • Ervaring met het begeleiden en opstellen van contractevaluaties.

  • Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)

    De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Toelichting op de gevraagde ervaring.

    • Je bent proactief, denkt in kansen en weet van aanpakken.

    • Je hebt passie voor contractmanagement en leveranciersmanagement.

    • Je bent klantgericht, maar ook een stevige gesprekspartner.

    • Je hebt uitstekende ervaring in contractadviezen en -evaluaties, je kunt omgaan met druk van opdrachtnemers en opdrachtgevers daar waar dat relevant is.

    • Je bent duidelijk over de inhoud, maar zorgvuldig in de omgang met anderen.

    • Ervaring met het begeleiden van (nieuwe) collega's en actief sturen op procesverbeteringen.

  • Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)

    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €110,- (uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

    De Inschrijver waarvan het uurtarief het laagst is, krijgt het maximale aantal punten. De overige Inschrijvers krijgen een score naar rato volgens de formule:

    Laagste uurtarief/uurtarief Inschrijver * (maximaal aantal punten) = score prijs. De score wordt afgerond op maximaal 2 decimalen achter de komma.

Competenties

Zie Subgunningscriterium 2.

Organisatie en team

Team Contractadvies en Inkoopadministratie (afdeling Inkoop en Financiën) valt onder het Cluster Interne Dienstverlening en Advisering (IDA) van Gemeente Leiden. Ons team bestaat uit bestaat uit ongeveer 40 collega's op verschillende niveaus. Contractadvies bestaat uit Contractmanagers, medewerkers contractmanagement en medewerkers contractregistratie.

Gespreksinformatie

De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 29/30 oktober 2025.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

De beoordeling van de inschrijving gebeurt op basis van het Gunningscriterium beste prijs-kwaliteitsverhouding (BPKV).

Inzet
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 12 maanden, bij start opdracht minimaal 28 uur, na 3 maanden minimaal 32 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 24 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 17 november 2025.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur