Begindatum:
1 dec 2025Einddatum:
31 mei 2026Publicatiedatum:
16 okt 2025Het team Grondbeleid is in de gemeente Leiden een cruciale schakel in het realiseren van de diverse en uiteenlopende ruimtelijke ambities en ontwikkelingen in de stad. Als Interim Teamcoördinator Grondbedrijf werk je samen met je team van planeconomen, juristen, (financieel) strategische adviseurs en beleidsmedewerkers erfpacht aan de binnenstedelijke groei van de stad Leiden. Met gevraagd en ongevraagd advies creëert het team duidelijkheid over de financieel-juridische haalbaarheid van ruimtelijke plannen/ontwikkelingen in de stad.
Het Grondbedrijf is in de basis een volwassen team met een stevige basis van kennis, competenties en vaardigheden. Uitdaging zit in het (nog) steviger positioneren van het Grondbedrijf, zowel binnen de gemeentelijke organisatie als naar buiten, en het verder ontwikkelen van de integrale samenwerking en van het strategisch vermogen van het team. Ook de functie van Teamcoördinator zelf vraagt om een (meer) heldere positionering binnen de gemeentelijke organisatie (rol, taken en verantwoordelijkheden).
De Interim Teamcoördinator krijgt de opdracht om:
De dagelijkse aansturing van het team Grondbedrijf te verzorgen. Dat betekent dat je aan de slag gaat met teamontwikkeling en collega's inspireert en uitdaagt zich verder te ontplooien en het strategisch vermogen van het team te versterken.
De positionering van Grondbedrijf samen met het team op de juiste manier te positioneren, de integrale samenwerking daarmee te stimuleren en te komen tot een toekomstvisie voor het Grondbedrijf, zowel binnen als buiten de organisatie en daarvoor met een ontwikkelplan te komen hoe dat kan worden geborgd. Onderdeel daarvan is ook met een voorstel te komen voor een (herziene) functiebeschrijving van de Teamcoördinator Grondbedrijf (inclusief taken, verantwoordelijkheden en mandaat).
Met de Teamcoördinator van het Vastgoedbedrijf en het Afdelingshoofd stuur je gezamenlijk de afdeling Grond- en Vastgoedbedrijf (GVB) aan en vormen jullie het MT. Dat betekent ook dat je instapt op taken van het Vastgoedbedrijf als de situatie daarom vraagt. “Helder handelen met kennis van zaken” is een leidend principe. We geven met positiviteit en enthousiasme ruimte aan onze medewerkers en pakken positie als dit nodig is.
Door de groei van Leiden staan wij de komende jaren voor een stevige opgave met tal van gebiedsontwikkelingen. De Lammenschansdriehoek is een mooi voorbeeld van ons werk in uitvoering. Het Stationsgebied, Westerpoort, Energiepark, Werninkterrein; de komende jaren hebben we met onze omgevingsvisie werk aan de winkel! En jij speelt als Interim Teamcoördinator Grondbedrijf daarin een belangrijke rol.
Elke gebiedsontwikkeling is uniek, maar toch proberen we eenduidig te werken. En transparant door expliciete keuzes te maken met de juiste afwegingen. Daarin wachten we niet af. We nemen zelf het initiatief en jij pakt daarin een coachende en leidende rol. Bij complexe project- en gebiedsontwikkelingen ben je een sparringspartner voor de collega’s. Daarbij is het grondbeleid ook in ontwikkeling. Steeds vaker wordt een actieve(re) rol gevraagd van gemeenten. Bij de innovatie van het vak grondbeleid ben jij de aanjager.
Kandidaat is geen ZZP'er;
Afgeronde HBO of WO opleiding passende bij de opdracht;
Minimaal 7 jaar ervaring bij een grondbedrijf en/of gebiedsontwikkelingen;
De kandidaat beschikt over aantoonbare leidinggevende ervaring, in hiërarchische of functionele zin, opgedaan in een vergelijkbare functie of projectomgeving.
Subgunningscriterium 1: CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:
Gemeente-ervaring is een pre, politiek bestuurlijke sensitiviteit is noodzakelijk.
Financiële en juridische kennis en praktijkervaring met meerdere vormen van gebiedsontwikkeling.
Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen.
Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld.
Subgunningscriterium 2 Gesprek (50/100 punten)
De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de competenties terug te komen.
Subgunningscriterium 3 Prijs (15/100 punten)
Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €140,- (uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.
Visie op de ontwikkeling van grondbedrijven
Visie op grondbeleid
Coachend leiderschap
Strategisch vermogen
Grond- en Vastgoedbedrijf (GVB) bestaat uit in totaal circa 45 vaste medewerkers, verdeeld over het team Grondbedrijf en het team Vastgoedbedrijf. Je komt te werken op een dynamische afdeling die volop in ontwikkeling is. De afdeling is onderdeel van het cluster Stedelijke Ontwikkeling waar ook de afdelingen Ruimtelijke Ontwikkeling, Duurzame Leefomgeving, Mobiliteit en Vestigingsklimaat onderdeel van uitmaken. GVB signaleert maatschappelijke en economische ontwikkelingen, is verantwoordelijk voor de strategische kaders voor het grond- en vastgoedbeleid en vervult de eigenaarsrol voor het maatschappelijk en gemeentelijk vastgoed. Als afdeling zijn we verantwoordelijk voor de borging van de financieel-economische belangen van de gemeente. Wij adviseren bij vastgoedontwikkelingen en ruimtelijke investeringsprojecten in de stad, waarbij kennis en expertise op het gebied van juridische, financiële, vastgoed- en marktaspecten wordt ingebracht.
De gesprekken met kandidaten vinden plaats op 10, 11 en/of 12 november 2025.
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 6 maanden, 24-32 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 12 maanden. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 1 december 2025.
De overeengekomen tarieven staan vast en zijn onveranderlijk tot 30 november 2026. Opdrachtnemer is gerechtigd vanaf 1 december 2026 éénmaal per jaar de tarieven aan te passen aan de hand van ten hoogste het CBS prijsindexcijfer cao-lonen, contractuele loonkosten en arbeidsduur; indexcijfers (2020=100), Bedrijfstak/Branch M-N Zakelijke Dienstverlening, cao-sector particuliere bedrijven en indexcijfers cao-lonen per uur inclusief bijzondere beloningen, waarbij telkens het gepubliceerde jaarmutatiecijfer (percentage) wordt gehanteerd van het voorafgaande kalenderjaar (ontwikkeling ten opzichte van een jaar eerder).
Curriculum Vitae;
Beantwoording Gunningscriteria;
Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.
Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel
Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA)
Als Inschrijver de Opdracht krijgt gegund, moet de GVA worden aangeleverd. De GVA mag niet ouder zijn dan twee jaar vanaf de datum vanaf Inschrijving. Als Inschrijver samen met andere bedrijven inschrijft, moeten alle bedrijven de GVA kunnen laten zien. De GVA is verkrijgbaar bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
Zie (https://www.justis.nl/producten/gva) voor meer informatie.
Verklaring Belastingdienst
Een verklaring van de Belastingdienst die op het tijdstip van indiening niet ouder is dan zes maanden. Hieruit blijkt dat de Inschrijver heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen.
Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat.