Senior Communicatieadviseur Regiodeal Sierteeltregio

Stadhuisplein 1, 2311 EJ Leiden, Nederland

Sluit over 8 dagen
130 Zuid-Holland

Begindatum:

8 sept 2025

Einddatum:

1 okt 2026

Uren per week:

24

Publicatiedatum:

12 aug 2025
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

De Opdracht

Achtergrond Regio Deal Sierteelregio
Rijk en Regio werken samen in Regio Deals aan complexe, regionale opgaven gericht op het vergroten van de kwaliteit van leven, wonen en werken in de Regio (‘brede welvaart’). Regio Deals beogen de samenwerking tussen overheden, onderwijs, bedrijven, maatschappelijke organisaties en inwoners in de regio en tussen Rijk en Regio te versterken.

Voor de Regio Deals zijn middelen beschikbaar uit de Regio Envelop, waarbij vertrekpunt is dat de Rijksbijdrage gepaard gaat met minimaal eenzelfde bijdrage aan regionale (publieke en/of private) financiering.
De Regio Deals onderscheiden zich van reguliere beleidsinstrumenten door hun integrale en gezamenlijke programmatische aanpak met lerend en adaptief karakter en met financiering van zowel Rijk als Regio.
De Regio Deals zijn bedoeld als een tijdelijke impuls voor regionale ontwikkeling met een duurzaam effect, waarbij geleerde lessen en structurele exploitatiekosten van lange termijn investeringen worden geborgd.
De middelen uit de Regio Envelop voor de Regio Deals zesde tranche worden door VRO beschikbaar gesteld als specifieke/bijzondere uitkering op grond van het Besluit specifieke uitkering Regio Deals vierde, vijfde en zesde tranche. Uit de monitor Brede Welvaart van het CBS blijkt dat de sierteeltregio relatief goed scoort, maar de brede welvaart niet gelijk is verdeeld. Vooral jongvolwassenen, (arbeids)migranten en mensen met een lage(re) opleiding verkeren in een kwetsbare positie.

Dit heeft geleid tot een gehonoreerde aanvraag voor een Regio Deal voor de Sierteeltregio. Deze Sierteeltregio wordt gevormd door drie Greenports, zijnde de Greenports Duin- en Bollenstreek, Boskoop en Aalsmeer. Hier zijn meerdere gemeenten, provincies, de Greenports, en onderwijs- en kennisinstellingen bij betrokken (triple helix).

Opgaven Regio Deal Sierteeltregio
Daarom willen we samen in coalitie verband werken aan drie programmalijnen:

  1. Gezonde en vitale leefomgeving - De kwaliteit van de leefomgeving in de Sierteeltregio staat onder druk. Er is sprake van biodiversiteitsverlies, mede door achteruitgang van het water- en bodemsysteem. Ook staat zowel de kwaliteit als de beschikbaarheid van zoetwater onder druk door hoge fosfaatgehaltes en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

  2. Klimaatverandering zorgt daarnaast voor een combinatie van toenemende verzilting, droogte en extreme neerslag. - Omdat er onvoldoende sprake is van uitwisseling en toepassing van kennis, komen innovaties en nieuwe (groene) verdienmodellen beperkt tot ontwikkeling. Ook verrommelt het landschap. De functies wonen, werken, telen van gewassen en recreatie worden op locaties uitgevoerd zonder dat daar altijd en overal een duidelijke structuur of doordachte strategie achter zit. Dit wordt bijvoorbeeld veroorzaakt doordat de sierteeltsector concurreert met andere belangrijke ruimteclaims, zoals de natuur, recreatie en woningbouw.

  3. Duurzame en veerkrachtige regionale arbeidsmarkt - Vraag en aanbod op de regionale arbeidsmarkt in de sector sluiten onvoldoende op elkaar aan. Enerzijds is sprake van onbenut arbeidspotentieel: jongeren vallen uit, te veel mensen staan langs de kant en talent verlaat de regio. Anderzijds is er een tekort aan vakmensen voor ecologische en technologische ontwikkelingen. Mede hierdoor is onder meer de sierteeltsector in de regio sterk afhankelijk van arbeidsmigranten.

  4. Verbeteren positie arbeidsmigranten - De positie van arbeidsmigranten staat onder druk. Het komt veelvuldig voor dat arbeidsmigranten niet of onvoldoende op de hoogte zijn van hun rechten en plichten. Ook is sprake van onvoldoende samenhang en afstemming in de regionale aanpak om misstanden in de werk- en woonsfeer van arbeidsmigranten tegen te gaan. Daarnaast hebben regionale ketenpartners onvoldoende zicht op de omvang en samenstelling van de groep arbeidsmigranten.

Samenwerking in coalitie verband
Sinds de toekenning door het Rijk op 3 februari 2025 (met een bijdrage van €10 miljoen, onder voorwaarde van cofinanciering door de regio), is er reeds veel werk verzet. Er is een brede samenwerking opgezet tussen veertien gemeenten, de provincies Noord- en Zuid-Holland, de Greenportorganisaties Aalsmeer, Duin- en Bollenstreek en Boskoop, de Economic Boards Alphen aan den Rijn en Duin- en Bollenstreek en onderwijs- en kennisinstellingen Yuverta, mboRijnland, Resilient Delta en ACCEZ.

Planning
De afspraken worden vastgelegd in een convenant met het Rijk en een samenwerkingsovereenkomst (SOK) in de regio. De tweede versie van het conceptconvenant is reeds op 4 juli ingediend; hier komt nog feedback op.

Daarnaast:

  • September: vaststelling convenant in Rijk-regio-overleg

  • 18 september 2025: bestuurlijke bijeenkomst. Hierin worden de voortgang en projectideeën besproken, en wordt vooruitgeblikt op de uitvoeringsfase. Verdere informatie volgt spoedig.

  • Oktober/november: ondertekening convenant en SOK

  • Januari 2026: start uitvoeringsfase

Communicatiekracht en -capaciteit
Voor deze Regio Deal hebben we communicatiekracht en -capaciteit nodig. Afgesproken is dat de verschillende partijen een of meerdere onderwerpen onder zijn hoede neemt; Regio Holland Rijnland pakt de coördinatie van de communicatie op. We zijn op zoek naar strategische communicatie capaciteit die zich richt op bovenstaande, met de volgende aandachtsvelden naast het coördineren en uitvoeren van de gezamenlijke communicatie (persberichten, artikelen, uitingen, etc.).

Deze inhuur opdracht bestaat uit twee periodes met in totaal drie opdrachten:

September 2025 t/m December 2025

  1. Opbouw: We zoeken naar communicatie capaciteit die de communicatie, zowel strategisch als praktisch, gaat opzetten van de Regio Deal. Daarmee zorg je voor de inrichting van de communicatie, het opzetten van de coördinatie, en voor de keuze in uitingen en wijze van uitingen. Dit betreft de opbouw van de communicatie.

Januari 2026 en verder
Voor deze periode onderscheiden we twee opdrachten:

  1. Uitvoering: Uitvoering van de strategische en praktische communicatie, nu de Regio Deal definitief beklonken is. Programmalijnen worden uitgewerkt en projecten komen tot uitvoering. In de startfase zal het nog wel flink proefdraaien zijn, maar op een gegeven moment moet de communicatie een rijdende trein worden. Dat leidt dan tot de volgende opdracht:

  2. Bestendiging communicatie voor de komende jaren: Welke capaciteit voor communicatie is de komende jaren nodig, en in welke vorm, zijn de vragen aan jou. We vragen je een voorstel maken hoe we de communicatie voor de komende jaren kunnen bestendigen. Dat is een vraag qua capaciteit, maar ook in welke vorm en organisatie, en waar zou deze capaciteit het beste kunnen worden gehuisvest, c.q. aan worden gehangen.

Op diverse websites is de basistekst van de s.v.z. convenantsteksten in te zien: https://hollandrijnland.nl/nieuws/regiodeal-sierteeltregio/ https://greenportdb.nl/rijk-honoreert-aanvraag-regio-deal-sierteeltregio/

Eisen

  • Kandidaat is geen ZZP’er;

  • (Uiterlijke) startdatum op 8 september 2025;

  • Minimaal 5 jaar ervaring als communicatie adviseur;

  • Minimaal 3 jaar ervaring als adviseur werkzaam in public affairs;

  • Aantoonbare ervaring als communicatie adviseur werkzaam in triple helix omgeving.

Wensen en competenties

Weging Gunningscriteria

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria - 35 Punten

  • Gesprek - 50 Punten

  • Prijs - 15 Punten

Wensen

  • CV en Beantwoording Gunningscriteria (35/100 punten)
    Inschrijver dient in Mercell een CV en Beantwoording Gunningscriteria in, waarin de opleiding(en), werkervaring en toelichting van de aangeboden kandidaat staat beschreven. De aanbestedende dienst wenst in deze documenten in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Ervaring in het werken in triple helix verband;

    • Werkervaring binnen overheid is een pré;

    • Kennis en netwerk in de regio en deze 3 greenports (Duin- en Bollenstreek, Boskoop, en Aalsmeer) is een pré;

    • Minstens 5 jaar ervaring in het opzetten en uitvoeren van communicatie strategieën en public affairs;

    • Het CV mag maximaal drie (3) A4 zijn en de Beantwoording Gunningscriteria één (1) A4 in lettertype Arial 10 bestaan. Dit is inclusief Bijlagen;

    • Bij het overschrijden van het maximale aantal pagina’s, wordt alleen het maximale aantal pagina’s beoordeeld;

  • Gesprek (50/100 punten)
    De kandidaat wordt voor het gesprek uitgenodigd wanneer deze is beoordeeld met een “8” of hoger voor subgunningscriterium 1. CV en Beantwoording Gunningscriteria. De aanbestedende dienst wenst in het gesprek in ieder geval de volgende aspecten terug te zien:

    • Projectmatig werken in complexe omgevingen;

    • Omgevingsbewustzijn en bestuurlijke sensitiviteit;

    • Netwerkvaardigheid en stakeholdermanagement;

    • Toelichting op het werken in triple helix verband;

    • Toelichting op de opdracht m.b.t. de werkzaamheden op communicatie en public affairs aanpak;

  • Prijs (15/100 punten)
    Voor deze uitvraag geldt een plafond bedrag van €130,-(uurtarief) excl. Btw en inclusief salariskosten, sociale lasten, algemene kosten, reis- en verblijfkosten en de kosten voor hulpmiddelen die noodzakelijke zijn bij de uitvoering van de opdracht. Inschrijving boven dit bedrag worden terzijde gelegd. Het uurtarief dient uitsluitend vermeld te worden op het offerte/prijs-formulier. Het is niet toegestaan om het tarief te vermelden op andere documenten zoals het CV en de Beantwoording Gunningscriteria. Uw inschrijving kan dan ter zijde worden gelegd.

Organisatie en team

Gemeente Leiden

Gespreksinformatie

Gesprekken kandidaten
25 & 26-08-2025

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Duur opdracht en verlengingsoptie:
1 jaar + max. 3 jaar verlengen

Inzet:
De initiële duur van de overeenkomst bedraagt 12 maanden, 24 uur per week, met optie tot verlenging van maximaal 3 jaar. De aanvangsdatum van de overeenkomst is op 8 september 2025.

In te dienen documenten:

  • Curriculum Vitae;

  • Beantwoording Gunningscriteria;

  • Offerte-prijs formulier, getekend door een daartoe bevoegd persoon.

Eisen aan de inschrijver
De Inschrijver(s) aan wie de Gunningsbeslissing wordt verstuurd, moeten binnen vijf kalenderdagen na het versturen van het Voornemen tot gunnen de onderstaande bewijsstukken aanleveren:

  • Uittreksel Handelsregister Kamer van Koophandel

  • Gedragsverklaring Aanbesteden (GVA) Als Inschrijver de Opdracht krijgt gegund, moet de GVA worden aangeleverd. De GVA mag niet ouder zijn dan twee jaar vanaf de datum vanaf Inschrijving. Als Inschrijver samen met andere bedrijven inschrijft, moeten alle bedrijven de GVA kunnen laten zien. De GVA is verkrijgbaar bij Justis, onderdeel van het Ministerie van Veiligheid en Justitie.
    Zie (https://www.justis.nl/producten/gva) voor meer informatie.

  • Verklaring Belastingdienst Een verklaring van de Belastingdienst die op het tijdstip van indiening niet ouder is dan zes maanden. Hieruit blijkt dat de Inschrijver heeft voldaan aan zijn verplichtingen op grond van de op hem van toepassing zijnde wettelijke bepalingen met betrekking tot betaling van sociale zekerheidspremies of belastingen.

  • Integriteitsverklaring ondertekend door de kandidaat

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Sybren Hindriks via 06 43 53 65 77 / sybren.hindriks@kbenp.nl.
Help
Contact
Help
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contact pagina.
Opdracht Adviseur Sybren Hindriks
Sybren Hindriks
Opdracht Adviseur