Begindatum:
1 jan 2026Einddatum:
1 jan 2027Publicatiedatum:
20 nov 2025De gemeente Katwijk zoekt een ervaren projectadviseur wegbeheer die bijdraagt aan een veilige, duurzame en toekomstbestendige openbare ruimte. De adviseur ondersteunt bij onderhoudsprojecten, gebiedsontwikkelingen en infrastructuurprojecten door kwaliteit te bewaken, advisering te bieden en beheerbelangen in te brengen. Hierin zorg jij voor een balans tussen vergroenen, parkeren en toegankelijkheid.
Werkzaamheden
De projectadviseur voert de volgende werkzaamheden uit:
Toetsen van ontwerpen, bestekken en uitvoeringsplannen bij onderhoudsprojecten, integrale gebiedsaanpakken (IGA) en PPO (Projecten, Programma's en Opgaves)-projecten.
Adviseren over inrichting, materialen en onderhoud voor projecten van o.a. PZH, Valkenhorst en Dunavie.
Beoordelen van tijdelijke verkeersmaatregelen (TVMs) bij werkzaamheden of evenementen.
Intern adviseren over wegbouwkundige vraagstukken zoals klimaatadaptief parkeren, duurzaam asfalt en onderhoudsstrategieën.
Samenwerken met teamleden van wegbeheer en andere disciplines voor beheer, onderhoud en uitvoerend beleid.
Uitvoeren van voor- en naschouwen (nulmetingen) van gemeentelijk wegdek bij ruimtelijke initiatieven en projecten.
Beoordelen van ruimtelijke initiatieven namens wegbeheer in samenwerking met andere clusters.
Adviseren over inrittenbeleid richting Vergunningen, Toezicht en Handhaving en Verkeer.
Afstemmen met toezichthouders, projectleiders en collega's binnen CPB en Mobiliteit.
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Bring your own device is van toepassing. Bij de uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld. Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop, telefoon en toebehoren.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi), incl. juiste SBI Code.
Indien de opdrachtnemer personeel te beschikking stelt moet de inschrijver beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen) licht toe of het alternatief aanwezig is.
Minimaal een afgeronde mbo+/ mbo4 opleiding.
Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als Projectadviseur wegbeheer bij een gemeentelijke organisatie.
Uiterlijk per 14 januari 2026 beschikbaar voor gemiddeld 36 uur per week.
Een maximum uurtarief van 99,- excl btw en inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.
Minimaal een hbo bachelor opleiding Civiele techniek of Wegbouwkunde of minimaal MBO+ opleiding Civiele techniek met 3 jaar werkervaring als beheerder (10 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als projectadviseur wegbeheer in de openbare ruimte (30 punten);
Minimaal 2 afgeronde projecten waarbij onderhoudsprocessen zijn toegepast, inclusief opstellen/toetsen van bestekken (30 punten);
Aantoonbare werkervaring met advisering over onderhoudsprocessen, bestekken en duurzaamheidsontwikkelingen in infrastructuur, beschrijf tenminste 1 referentie project (30 punten).
Analytisch vermogen: Nodig om ontwerpen, bestekken en technische plannen te toetsen en risico's tijdig te herkennen.
Communicatieve vaardigheden: De adviseur moet helder kunnen uitleggen, overtuigen en goed afstemmen met ontwerpers, projectleiders, toezichthouders en externe partners.
Samenwerkingsgerichtheid: Projecten in de openbare ruimte zijn multidisciplinair; effectieve samenwerking is cruciaal om beheerbelangen goed mee te krijgen in de planvorming.
Technische deskundigheid: Sterke inhoudelijke kennis van wegbouwkunde, materialen, onderhoudsprocessen en duurzame oplossingen is onmisbaar.
Plannen en organiseren: De functie vraagt het gelijktijdig managen van meerdere projecten, toetsmomenten en deadlines. Structuur en overzicht zijn essentieel.
Overtuigingskracht: Belangrijk om beheerbelangen stevig en onderbouwd in te brengen in gebiedsontwikkelingen en technische projectteams.
De gemeente Katwijk werkt dagelijks aan een leefbare, veilige en toekomstgerichte omgeving voor onze inwoners en ondernemers. Onze ambities zijn groot: van de grootste woningbouwontwikkeling in onze geschiedenis tot het versterken van de kwaliteit van de openbare ruimte en het verbeteren van digitale dienstverlening.
Onze organisatie telt zo’n 650 medewerkers en kenmerkt zich door een platte structuur. We zetten sterk in op persoonlijk leiderschap en geven onze mensen de ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Zo blijven we flexibel en wendbaar en kunnen we snel inspelen op maatschappelijke ontwikkelingen. In diezelfde geest zoeken we partners die vakmanschap combineren met betrokkenheid en die samen met ons werken aan duurzame resultaten voor Katwijk. Je werkt nauw samen met collega’s van andere disciplines, zoals stedelijk waterbeheer, riolering en groen, om beheer en vervanging van infrastructuur slim op elkaar af te stemmen.
Stap 1: Beoordeling cvs op minimumeisen
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs op de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de Vereisten / Knock-outcriteria in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.
Stap 2: Selectie van cvs die aan de organisatie worden voorgelegd
Een externe administratieve broker beoordeelt de cvs van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde gunningscriteria te beoordelen door een externe administratieve broker. De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.
Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cvs van de kandidaten die door een externe administratieve broker zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties. De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.
Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald. De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geinformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op maandag 8 december in de ochtend en dinsdag 9 december 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op vrijdag 5 december 2025 bericht.
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Katwijk mag geen arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Katwijk. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente Katwijk merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).
2 x 12 maand(en)
Een externe administratieve broker brengt voor deze opdracht geen fee in rekening bij de winnende leverancier.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: De wens is minimaal 3 werkdagen in de week op kantoor aanwezig te zijn, deze in overleg.
Maximaal 5 pagina's.
Opgesteld in het Nederlands.
Minimaal 2 referenties.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
De inschrijver is ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en bevoegd om arbeidskrachten ter beschikking te stellen conform de Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs (WAADI). Toegestane codes zijn in ieder geval:
78201 – Uitzendbureaus
78202 – Banenpools en detachering
7830 – Payrolling en personeelsbeheer
Daarnaast kunnen onder voorwaarden ook inschrijvers worden toegelaten met een van de volgende SBI-codes, mits zij WAADI-geregistreerd zijn en aantoonbaar structureel personeel detacheren in het betreffende vakgebied:
6202 – Advisering op het gebied van informatietechnologie
7022 – Organisatieadviesbureaus
7112 – Ingenieurs en technische ontwerp- en adviesbureaus
In deze gevallen moet de inschrijver aantonen dat:
de ingezette professionals bij hem in loondienst zijn (geen tussenkomst-ZZP of eigen BV-constructie);
detachering een structureel en aantoonbaar onderdeel vormt van de bedrijfsactiviteiten;
en de onderneming beschikt over een geldige WAADI-registratie.
De gemeente Katwijk behoudt zich het recht voor aanvullende bewijsstukken op te vragen (zoals arbeidsovereenkomsten, cao-toepassing of verklaringen over fiscale afdrachten) indien de SBI-code afwijkt van de standaard-detacheringcodes.
De inschrijver moet beschikken over een geldige certificering van de Stichting Normering Arbeid (SNA) op basis van de norm NEN 4400-1 (voor Nederlandse ondernemingen) of NEN 4400-2 (voor buitenlandse ondernemingen). Dit certificaat waarborgt dat de onderneming voldoet aan verplichtingen op het gebied van loonheffingen, omzetbelasting en het voorkomen van illegale arbeid. Indien de inschrijver niet kan voldoen aan de gevraagde SNA-certificering, accepteren wij in dat geval een combinatie van:
* Een recente WKA-verklaring (verklaring betalingsgedrag keten- en inlenersaansprakelijkheid) van de Belastingdienst, en
* Het gebruik van een G-rekening voor de afdracht van loonheffingen.
Voor deze opdracht wordt het facturatieproces uitgevoerd volgens de werkwijze van Katwijk. Bij gunning ontvangt u hierover aanvullende informatie.