Logo van Gemeente Zoetermeer
Logo van Gemeente Zoetermeer

Senior Planeconoom

Stadhuisplein 1, 2711 EC Zoetermeer, Nederland

Sluit over 12 dagen

Begindatum:

2 jan 2026

Einddatum:

2 jan 2027

Uren per week:

28 - 36

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

Zoetermeer heeft zich in de afgelopen decennia snel ontwikkeld van een dorp naar een volwaardige stad met zo'n 127.000 inwoners. Maar we zijn nog steeds niet af. Zoetermeer werkt vanuit de Visie Zoetermeer 2040 aan een aantal grote uitdagingen, zoals het binnenstedelijk toevoegen van een groot aantal woningen, de energietransitie, investeren in bestaande wijken en de noodzakelijke grootschalige gebiedstransformaties ten behoeve van woningen en bedrijvigheid.

De gebiedsontwikkelingen vinden projectmatig plaats en zijn deels geclusterd in programma's, zoals de Binnenstad, de Entree en Meerzicht. Voor het leveren van input over de financieel-economische strategie binnen de projecten en programma's zoeken wij een deskundige planeconoom.

Werkzaamheden:

  • Je bent de financiële rechterhand van de programmamanager en bent verantwoordelijk voor de business case en de grondexploitatie binnen de projecten.

  • Dat betekent eigenaarschap tonen, sturen en beheersen in het proces met behulp van de andere financiële disciplines binnen de gemeente.

  • Je adviseert gevraagd en ongevraagd de project- en/of programmamanager en bent daarin de financiële rechterhand.

  • Je bent een belangrijke gesprekspartner in overleggen en onderhandelingen met marktpartijen.

  • Samen met de projectbeheerser binnen het team ben je verantwoordelijk voor de voortgangsrapportages en risicoanalyses.

  • Samen met de juristen ben je verantwoordelijk voor het kostenverhaal.

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 6 maanden niet 3 overeenkomsten met een totale duur van 24 maanden gehad bij de opdrachtgever. (Dit criterium is niet van toepassing op kandidaten die een vast dienstverband hebben bij de uitlenende partij.)

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met complexe, multidisciplinaire gebiedsontwikkeling, waarin ruimtelijke ordening, vastgoed, infrastructuur en maatschappelijke belangen integraal zijn betrokken (Benoem dit duidelijk in het cv).

  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen en beheren van complexe grondexploitaties, exploitatieberekeningen en risicobeheersing binnen een gemeente.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 5 jaar werkervaring in de afgelopen 8 jaar als (senior) planeconoom (30 punten).

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen vijf jaar met het opstellen en actualiseren van grondexploitaties van complexe, binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen (20 punten).

  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor op het gebied van planeconomie, planologie, bouwkunde, vastgoed(kunde) of civiele techniek (10 punten).

  • Aantoonbare werkervaring met financiele kaders en grondexploitaties voor gemeentelijke investeringsbesluiten (30 punten).

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van woningen in de afgelopen 3 jaar (10 punten).

Competenties

  • Je bent proactief.

  • Je kan goed onderhandelen en beschikt over tactisch en strategisch inzicht.

  • Je bent stressbestendig en flexibel.

  • Je bent pragmatisch, resultaat- en oplossingsgericht.

  • Je bent snel en accuraat.

  • Je bent in staat samen te werken en draagvlak te creeren.

Organisatie en team

Organisatie

Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.

Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!

Afdeling

Team Grondzaken houdt zich bezig met alle financiële en juridische aspecten van gebiedsontwikkeling. Het team van ca. 25 medewerkers bestaat uit Uitgifteadviseurs, Juristen Grondzaken en Planeconomen die met elkaar de basis leggen voor de projecten binnen de gemeente. Daarnaast zitten in het team medewerkers die zich bezighouden met snippergroen en het beheer van gronden en panden. Veel werkzaamheden worden verricht voor de ruimtelijke projecten binnen de gemeente. Projecten waarbij de gemeente een actief grondbeleid voert, maar ook steeds meer projecten waarin de gemeente een faciliterende rol heeft. Het team verzorgt (de advisering over) het verwerven en uitgeven van grond, het maken van ramingen en taxaties, het opstellen van overeenkomsten en het voeren van de onderhandelingen die daarvoor nodig zijn. Verder zorgt het team dat de inhoudelijke kaders van het grondbeleid op orde zijn. Denk hierbij aan beleidsdocumenten als de Notas grondbeleid, kostenverhaal, grondprijzen, etc.

Gespreksinformatie

Planning

De gesprekken bij de gemeente zijn gepland op donderdag 11 december 2025 tussen 11:30 uur en 15:00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 8 december 2025 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze aanvraag.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Opties verlenging
2 x 6 maand(en)

Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie
Een Verklaring omtrent het Gedrag (VOG) is een vereiste.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr