Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Rijksvastgoedbedrijf (RVB)
Logo van Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

Coördinerend / Specialistisch Adviseur Bedrijfsvoering

Korte Voorhout 7, 2511 CW Den Haag, Nederland

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

1 dec 2025

Einddatum:

30 nov 2026

Uren per week:

28 - 32

Publicatiedatum:

20 nov 2025
Opdracht tarief 166Opdracht uren 28 - 32

Omschrijving

Opdrachtomschrijving

De complexoverstijgend commissioningmanager is verantwoordelijk voor:

  • Het opzetten en organiseren van coördinatie met alle bij commissioning betrokken partijen (projectteams, adviseurs, aannemers, etc).
  • Het uniformeren en structureren van definities en terminologie voor het gehele commissioningstraject binnen het programma.
  • Het inrichten en beheren van het document management systeem i.r.t. commissioning.
  • Het vastleggen van taken en verantwoordelijkheden van alle betrokkenen.
  • Het uitwerken van complexoverstijgende commissioningsactiviteiten vanaf de functionele eisen tot en met gedetailleerde testprotocollen.
  • Het inrichten en leiden van de uitvoeringsorganisatie die complexoverstijgende commissioningactiviteiten voorbereid en uitvoert.
  • Het succesvol afronden van complexoverstijgende commissioningactiviteiten binnen de integrale planning van de renovatie Binnenhof.

De complexoverstijgend commissioningmanager legt verantwoording als aan de projectmanager complexoverstijgend.
Werkt intensief samen met experts en kaderstellers vanuit de brede organisatie van het Rijksvastgoedbedrijf. De Complexoverstijgend commissioningmanager zal van het team complexoverstijgend werken aan alle complexdelen.

We zijn op zoek naar een kandidaat die zowel als expert en manager goed uit de voeten kan. Iemand die zich heeft bewezen bij andere bouwprojecten met een complexe commissioningsopgaven. Iemand die beschikt over de benodigde ruime ervaring en specialistische kennis binnen het werkveld commissioning met bijbehorende methoden en systemen. Iemand die tegelijkertijd effectief kan samenwerken, hoofd- en bijzaken goed weet te scheiden, beschikt over een natuurlijk gezag en oplossingsgericht te werk gaat.

Eisen

  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over WO werk- en denkniveau met een opleidingsachtergrond in Installatietechniek en/of werktuigbouwkunde.
  • De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 10 jaar ervaring waarbij aantoonbaar wordt voldaan aan de volgende aspecten: Heeft deze ervaring opgedaan als rol commissioningmanager, -specialist, -adviseur opgedaan in de Utiliteitsbouw (>200mln) en/of Infrastructurele projecten (> 500 mln); Heeft kennis en ervaring op het gebied van commissioning (technieken en methoden) alsmede de integrale projectbeheersing (plannings-, risico-, kwaliteits-, informatie-, en scopemanagement); Heeft managementervaring in het aansturen en ontwikkelen van teams; Heeft ervaring met opzetten en implementeren van projectbeheersingsprocessen; Heeft ervaring met de toepassing van de IPM-methodiek;
  • De kandidaat is in het bezit van een VCA-certificaat 'Veiligheid voor Operationeel Leidinggevenden (VOL-VCA) en een geldig GPI certificaat of is bereid beide certificaten op eigen kosten te behalen binnen zes weken na startdatum opdracht.
  • De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Met als startdatum, uiterlijk een maand na de genoemde startdatum i.v.m. een mogelijke opzegtermijn.
  • Het maximum uurtarief voor deze opdracht is € 166,71 all in, excl. btw.
  • Benoem duidelijk in het cv bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een cv verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4.

Wensen en competenties

Wensen

  • De mate van ervaring als commissionmanager in een project of programma (utiliteit >200 mln en/of infrastructuur > 500 mln).
  • De mate van ervaring als commissioningsmanager in een project in een bestuurlijke omgeving.
  • De mate van kennis op het gebied van commissioning (technieken en methoden) alsmede de integrale projectbeheersing.

Competenties

  • Analytisch vermogen
  • Resultaatgerichtheid
  • Organisatievermogen
  • Overtuigingskracht
  • Hands on mentaliteit
  • Organisatorische en bestuurlijke sensitiviteit

Organisatie en team

Opdrachtgever Rijksvastgoedbedrijf

Het Rijksvastgoedbedrijf is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 11,7 miljoen vierkante meter bruto vloeroppervlak aan gebouwen en circa 82.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.
Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

Onze missie: 'Het RVB realiseert en beheert zijn vastgoedportefeuille voor zijn gebruikers en zet gebouwen en terreinen in voor de realisatie van economische en maatschappelijke meerwaarde op basis van beleidsdoelen.', is in 2019 aangescherpt met 'We willen de waarde van Rijkvastgoed maximaal benutten. We werken daarom samen met andere partijen om niet alleen onze eigen gebouwen, maar ook de hele omgeving te verbeteren. Economie, leefomgeving en natuur varen wel bij wat we doen.'

Directie Transacties en Projecten

De directie Transacties en Projecten is de schakel tussen het Rijksvastgoedbedrijf en de vastgoed- en bouwmarkt. Onder meer door de realisatie van (her)ontwikkeling en de verbouwing of verkoop van vastgoed voeren wij de strategie uit van het Rijksvastgoedbedrijf. Daarnaast richten we ons op contractonderhandelingen en bestemmingswijzigingen van vastgoed. De directie bestaat uit de afdelingen Verkoop, Verhuur en Taxaties, Inkoop en Contractmanagement, Architectuur en Techniek en de afdelingen Projecten 1 en 2. De functie van commissionmanager wordt vanuit de afdeling Projecten2/projectbeheersing beschikbaar gesteld aan het programma renovatie Binnenhof.

Project Programma Renovatie Binnenhof

De renovatie van het Binnenhof zorgt voor het behoud van 800 jaar cultureel erfgoed. Na de renovatie kunnen de gebruikers van het Binnenhof weer op een verantwoorde, duurzame en moderne manier werken. Het Rijksvastgoedbedrijf staat op het Binnenhof voor een ingrijpende en uitdagende renovatieopgave.
De renovatie van het Binnenhof ligt in handen van het programma renovatie Binnenhof van een Programmadirecteur. De renovatie is opgesplitst in verschillende deelprojecten/bouwdelen: Eerste Kamer en Raad van State, Tweede Kamer, Algemene Zaken en Buitenruimten.
Aansturing van programma en deelprojecten gebeurt vanuit de programmadirectie waarin de continuïteit en randvoorwaarden worden geborgd en van waaruit op integraliteit en samenhang van de deelprojecten wordt gestuurd.
Diverse factoren komen samen in de renovatie. Er is sprake door de samenloop van de slechte staat, monumentale karakter van, de grote diversiteit gebouwen, ruimten en vertrekken. Tel daarbij op de hoge eisen gesteld aan de nieuwe gebruiksomgeving. Daarnaast zijn er zijn meerdere klanten, aannemers, architecten, adviseurs en instanties betrokken. Dit opgeteld leidt tot een ontwerp- en bouwproces waar op uiteenlopende inhoudelijke aspecten sturing moet worden gegeven, belangen moeten worden samengebracht en besluiten moeten kunnen worden genomen. Dit opgeteld met de krappe bouwplaats gelegen in hartje Den Haag leidt voor het bouwproces tot vele technische, bouwlogistiek en beheersmatige uitdagingen en raakvlakken van uiteenlopende aard.

Team complexoverstijgend

De commissionmanager gaat deel uitmaken van het projectteam complexoverstijgend. Het team complexoverstijgend is belast met deelprojectoverstijgende opgaven (zoals de bouwplaats), de integrale planning, realisatie van een WKO en raakvlakken tussen de projecten. Alsmede de complexoverstijgende commissioning. Deze is nodig omdat de vele installaties verdeeld over meerdere projecten worden gerealiseerd, gecommissioned en in bedrijf gesteld, maar als een geheel zullen gaan functioneren. Een uitdagende opgave.
Complexoverstijgende commissioning heeft tot doel te borgen dat de integrale commissioning beheerst en soepel verloopt. Het is daarmee één van de pijlers om de renovatie qua kwaliteit, planning en risico's op koers te houden. Een beheermaatregel waarvoor de basis nu gelegd dient te worden.

Gespreksinformatie

Verificatiegesprek: In overleg met de inlenend manager

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Screening

Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) met screeningspunten 11, 12, 13 en 41 dient uiterlijk 6 weken na aanvang van de opdracht in DioR geüpload te worden. Bij 'Naam organisatie' dient de naam van de leverancier vermeld te staan inzake het inhurende dienstonderdeel.
Voor deze opdracht is een veiligheid B screening verplicht. Opdrachtnemer verstrekt de gegevens voor dit onderzoek z.s.m. na een verzoek hiertoe. Het verkrijgen van deze 'verklaring van geen bezwaar' is een ontbindende voorwaarde. De doorlooptijd betreft meerdere maanden. In afwachting van de verklaring kunnen werkzaamheden in aangepaste vorm worden uitgevoerd.

Geheimhouding

Er dient een geheimhoudingsverklaring te worden getekend met betrekking tot afspraken die gelden voor het project renovatie Binnenhof ten behoeve van informatiebeveiliging.

Integriteit

Het is niet toegestaan de opdrachtgevende organisatie (rechtstreeks) te benaderen met betrekking tot deze aanvraag. Iedere poging tot positieve of negatieve beïnvloeding - op welke manier dan ook van de bij de procedure betrokken medewerkers zal leiden tot uitsluiting van deelname.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr