Deze opdracht is recent binnengekomen en wordt zo snel mogelijk bijgewerkt. Neem alvast contact op met onze adviseur voor meer informatie over de opdracht.
Logo van Gemeente IJsselstein
Logo van Gemeente IJsselstein

Programmamanager

Gemeente IJsselstein

Overtoom 1

Sluit over 8 dagen

Begindatum:

12 jan 2026

Einddatum:

12 apr 2026

Uren per week:

28

Publicatiedatum:

25 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 28
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht

De gemeente IJsselstein is in ontwikkeling. Er worden stappen gemaakt om de binnenstad van IJsselstein blijvend te verbeteren. Daarnaast verdiept IJsselstein zich in de uitdagingen die spelen rondom scootmobielen. De opdracht bestaat uit twee trajecten, welke los van elkaar een eigen insteek hebben. Het doel is om de trajecten af te ronden.


Werkzaamheden

  1. Programmamanagement Binnenstad

Voor de verbetering van de binnenstad van IJsselstein is in 2023 het Toekomstbeeld Binnenstad vastgesteld, het vervolg op het eerdere programma Verbeterde Binnenstad. Om het toekomstbeeld te realiseren wordt er gewerkt aan het Uitvoeringsprogramma Binnenstad. Binnen het programma wordt er in teamverband gewerkt aan zaken als het bereikbaar houden van de Binnenstad (o.a. verkeerscirculatie, fietsproef), potentiële herinrichting van een plein (Overtoom) en verbeteren van de beleving van de binnenstad. Hierbij speelt de complexiteit van alle belangen die samen komen in een historische binnenstad met een belangrijke winkel- en woonfunctie. De programmamanager schakelt tussen het integrale beleid en de concrete uitvoering, en is de verbinding tussen gemeente en ondernemers/gebruikers van de binnenstad. Hierbij is het samenspel met het bestuur cruciaal.

  1. Uitdaging scootmobielen

De wetgeving voor brandveiligheid is aangescherpt, dit brengt uitdagingen met zich mee voor het stallen van scootmobielen in woongebouwen. De gemeente is in gesprek met de woningcorporatie over de impact hiervan en ontwikkelt in samenspraak met de corporatie en sociaal domein tijdelijke en structurele oplossingen. Voor de aanpak voor structurele oplossing doorlopen we een gezamenlijke pilot. De resultaten van deze pilot kan de woningcorporatie door vertalen naar overige locaties en de gemeente als input gebruiken bij nieuwbouw/transformatie projecten. Daarnaast moet nog een aanpak voor VvE’s worden ontwikkeld.

  1. Zwembad

De exploitatieovereenkomst voor het zwembad loopt af en moet worden vernieuwd. Hiervoor wordt een extern bureau ingehuurd, deze moet worden begeleid. De werkzaamheden worden in samenspraak met het sociaal domein uitgevoerd.


Resultaten

Voor de aanpak voor structurele oplossing (scootmobielen) doorlopen we een gezamenlijke pilot. De resultaten van deze pilot kan de woningcorporatie door vertalen naar overige locaties en de gemeente als input gebruiken bij nieuwbouw/transformatie projecten. Daarnaast moet nog een aanpak voor VvE’s worden ontwikkeld.

Eisen

Vereisten / knock-outcriteria

  • Aantoonbaar een afgeronde opleiding op hbo bachelor niveau;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met programmamanagement bij een gemeente;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Wensen en competenties

Wensen

  • Minimaal 7 jaar in de afgelopen 10 jaar aantoonbare werkervaring met programmamanagement binnen een kleine tot middelgrote gemeentelijke instelling (30 punten);
  • Aantoonbare kennis van ontwikkeling van een historische Binnenstad (licht dit duidelijk toe in het cv) (20 punten);
  • Aantoonbare afgeronde wo bachelor opleiding rechten (10 punten);
  • Aantoonbare werkervaring met complexe opgaves en verbindende rol (licht dit duidelijk toe in het cv) (15 punten);
  • Aantoonbare afgeronde cursus/training omgevingswet (10 punten);
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider beleidsontwikkeling met complexe opgaves (15 punten).

Competenties

  • Samenwerken
  • Organiseren en delegeren
  • Adviserend
  • Resultaatgericht
  • Kent bestuurlijke verhoudingen
  • Overtuigend in woord en schrift
  • Creatief
  • Direct duidelijk

Organisatie en team

Organisatie

De gemeente IJsselstein is een stad in het zuidwesten van de provincie Utrecht. De stad telt ruim 33.000 inwoners en heeft een gezellig historisch hart waar de inwoners trots op zijn. De ambtelijke organisatie van de gemeente (GIJS) bestaat uit ruim 250 medewerkers verdeeld over 7 teams. GIJS werkt aan een bloeiend en toekomstbestendig IJsselstein, waar iedereen prettig kan wonen, werken en samenleven. GIJS staat voor betrouwbare dienstverlening, een benaderbare organisatie en heldere communicatie. De ambtenaren werken vanuit drie kernwaarden: vakmanschap, pragmatisch en samenspel. Samen met en voor ‘ons stadje’.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Stap 1: Beoordeling cv’s op minimumeisen
Administratieve partner beoordeelt de cv’s op de minimumeisen in het bovengenoemde profiel. Kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel worden geselecteerd voor stap 2 in de beoordeling. De kandidaten die niet voldoen worden niet verder beoordeeld.

Stap 2: Selectie 10 cv’s die aan de organisatie worden voorgelegd
Administratieve partner beoordeelt de cv’s van de kandidaten die voldoen aan de minimumeisen in het bovengenoemde profiel in onderlinge vergelijking op de bovengenoemde “gunningscriteria te beoordelen door Administratieve partner”.

De 10 kandidaten die het beste scoren op bovengenoemde criteria worden geselecteerd voor stap 3 in de beoordeling. Bij een gelijke score is het uurtarief doorslaggevend. De overige kandidaten worden niet voorgelegd aan de opdrachtgever voor verdere beoordeling.

Stap 3: Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door Administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  1. Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.
  2. Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Stap 4: Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.


Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 7 januari 2026 08:45 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op dinsdag 6 januari 2026 bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals:

Optie tot verlenging: 3x 3 maanden

Hybride: Is hybride werken mogelijk: ja.

Aantal professionals of FTE: 1 professional

Overig algemeen:

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

CV-eisen

Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.
  • Gemeente faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Op dit moment is ons kantoor gesloten. Je kunt jouw vraag alvast stellen via de contactpagina of kom terug op een ander tijdstip!
Opdracht Adviseur