Logo van Gemeente Montfoort
Logo van Gemeente Montfoort

Projectleider Warmte

Kasteelplein 5, 3417 JG Montfoort, Nederland

Sluit over 5 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

1 jul 2026

Uren per week:

16

Publicatiedatum:

24 dec 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 16

Omschrijving

Opdracht

De gemeente Montfoort staat, net als alle andere gemeente in Nederland, voor een verduurzamingsopgave. In 2030 moeten we ten minste 20% van het aardgasgebruik in onze gemeente besparen. Om dit te bereiken wordt de komende jaren ingezet op het verduurzamen van de woningvoorraad door isolatie, renovatie, sloop en (nieuw-)bouw.

In deze functie geef je uitvoering aan verduurzamingsinstrumenten om zo het energiegebruik in de gemeente terug te dringen. Dit doe je voornamelijk doormiddel van het samenwerken met en invulling geven aan de gemeentelijke verduurzamingsregeling en het Energie Diensten Centrum (EDC). Met het EDC laatste voeren we verschillende projecten uit, zoals het Energiepunt (energieloket) en de isolatiecampagne meerjarige collectieve ontzorging(MCO). Het MCO voerden we uit met Winst Uit Je Woning. Omdat zij recent failliet gegaan zijn zitten we nu in een intensief traject rondom een eventuele doorstart of het opzetten van een nieuw programma. Dit doen we samen met de provincie en 20 andere gemeenten. Tot slot verkennen we met het EDC de mogelijkheden voor andere projecten, zoals een monumenten- of een VvE aanpak. In deze samenwerkingen ben jij het aanspreekpunt voor de gemeente.

Je kunt niet alles zelf uitvoeren en zoekt daarom partners die je daarbij helpen. Je bent dan ook een echte netwerker die makkelijk verbanden legt en verbindingen maakt binnen en buiten de gemeentelijke organisatie. Verder ben je het eerste aanspreekpunt voor de uitvoeringsorganisatie(s) in de warmtetransitie. Tenslotte ben je in staat om van buiten naar binnen te denken, signaleer je ontwikkelingen op het gebied van energie en vertaal je deze in beleid en/of adviezen.

Taken van de Beleidsadviseur Warmte

  • Je zorgt ervoor dat er op een voor Montfoort passende wijze aangesloten wordt op de isolatiecampagne meerjarige collectieve ontzorging (MCO) van de provincie Utrecht;

  • Je geeft uitwerking aan de doorstart van Winst uit je woning (WUJW) en borgt de uitwerking van de samenwerking binnen de gemeente Montfoort;

  • Je zorgt voor een goede implementatie van het project Gemeentelijke Verduurzamingsregeling (GVR).

Aanvullende taken van de projectleider warmte zijn divers, maar liggen prioritair op enkele hoofdlijnen:

  • Je houdt je bezig met het terugdringen van energiegebruik in de gemeente;

  • Je begeleidt de lopende isolatiecampagne(s);

  • Je bent verantwoordelijk voor de uitrol en uitvoering van (de) verduurzamingsinstrumenten;

  • Je stimuleert en faciliteert samenwerking tussen betrokken personen, afdelingen en organisaties;

  • Je bent de contactpersoon voor inwoners en collega’s m.b.t verduurzamingsvragen;

  • Je bent het eerste aanspreekpunt voor de uitvoeringsorganisatie(s) in de warmtetransitie.

Eisen

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van ruimtelijke ordening, gebiedsontwikkeling of bouwmanagement;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider energietransitie;
  • ‘Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met het doen van onderzoek naar ontzorgingsconstructies (20 punten);

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring als projectleider energietransitie (30 punten);

  • Minimaal 2 jaar werkervaring als projectleider energietransitie binnen een gemeente (30 punten);

  • Aantoonbare werkervaring in een politiek-bestuurlijke omgeving waarbij je belangen van verschillende stakeholders hebt samengebracht, benoem hiervan een duidelijk voorbeeld in het CV (20 punten).

Competenties

  • Een sterk ontwikkelde politiek/bestuurlijke sensitiviteit met bijbehorende communicatieve vaardigheden.

  • Een uitstekend vermogen om draagvlak te creëren voor de realisatie van je projecten.

  • Leiderschap en de kunst van motiveren en inspireren.

  • Strategisch inzicht, doorzettingsvermogen en humor.

Organisatie en team

Organisatie onderdeel

Gemeente Montfoort is een meer dan mooie gemeente in het Groene Hart van ons land. In totaal telt de gemeente zo’n 14.000 inwoners, die in en rondom de stad Montfoort en het dorp Linschoten wonen.

Gemeente Montfoort is ‘gewoon bijzonder en bijzonder gewoon’. We redeneren vanuit dienstverlening aan inwoners. We zetten in op samenwerking en zorgen dat uitvoering van werkzaamheden door derden goed gebeurt. De tijd dat werken bij een gemeente synoniem stond voor suf en saai is voorgoed voorbij. Jouw toekomstige collega’s zijn mensen met een visie. In onze organisatie ligt de verantwoordelijkheid bij de medewerkers en werken we op basis van drie kernwaarden: deskundig, betrokken en loyaal.

De algehele leiding van de organisatie is in handen van de directie. De directie bestaat uit de gemeentesecretaris/ algemeen directeur en een adjunct directeur. De dagelijkse leiding van de medewerkers in de diverse teams is in handen van teamcoördinatoren.

Gespreksinformatie

Beoordeling

Uitnodiging voor een selectiegesprek
De opdrachtgever beoordeelt de cv’s van de kandidaten die door administratieve partner zijn geselecteerd in onderlinge vergelijking op de volgende criteria.

  • Relevante werkervaring op soortgelijke opdrachten.

  • Relevante werkervaring bij soortgelijke organisaties.

De kandidaten die na deze beoordeling het beste scoren op de beoordeelde gunningscriteria worden uitgenodigd voor een selectiegesprek (stap 4 in de beoordeling). De beste drie kandidaten worden uitgenodigd voor een gesprek. De overige kandidaten worden niet uitgenodigd voor een gesprek.

Selectiegesprek
In het selectiegesprek wordt door de opdrachtgever nader getoetst in hoeverre de betreffende kandidaten voldoen aan het bovengenoemde profiel (met name wordt getoetst op de competenties). Het selectiegesprek wordt gevoerd met minimaal twee vertegenwoordigers van de organisatie. De kandidaten dienen op elke competentie minimaal een voldoende te scoren. Indien geen van de geselecteerde kandidaten op alle competenties minimaal een voldoende scoort zal stap drie van de beoordeling worden herhaald.

De opdracht wordt gegund aan de kandidaat die naar het oordeel van de organisatie het beste voldoet aan het bovengenoemde profiel. Alle overige kandidaten worden geïnformeerd dat de opdracht niet aan hen wordt gegund. Er wordt een opschortende termijn gehanteerd ter behandeling van eventuele bezwaren.

Planning

De gesprekken bij de opdrachtgever worden op een later te bepalen moment gepland. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen zo spoedig mogelijk bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Optie tot verlenging: 1x 6 maanden

Hybride: Geen verdere informatie

Aantal professionals of FTE: 1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr.

Overige informatie

  • Voor het uitvoeren van de opdracht is afgifte van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) een vereiste.

  • Gemeente Montfoort faciliteert geen ‘mobile devices’ zoals laptop en telefoon.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Nina de Jong via nina.dejong@kbenp.nl of met Nikki Nowack via nikki.nowack@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Nina de Jong
Nina de Jong
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Opdracht Adviseur Nikki Nowack
Nikki Nowack
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo