Logo van Gemeente Hilvarenbeek
Logo van Gemeente Hilvarenbeek

Casemanager Omgevingswet

Vrijthof 10, 5081 CA Hilvarenbeek, Nederland

Deze inhuuropdracht is verlopen

Begindatum:

1 nov 2025

Einddatum:

28 apr 2026

Uren per week:

32 - 36

Publicatiedatum:

14 okt 2025
Opdracht tarief Geen maximumOpdracht uren 32 - 36
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Voor het team Ruimtelijke Ontwikkeling en Vergunningen, afdeling Ruimte, zoeken wij een Casemanager Omgevingswet voor 32-36 uur per week.

Opdracht omschrijving

Vanuit jouw rol ben je medeverantwoordelijk voor het regisseren en afhandelen van aanvragen van diverse ruimtelijke vergunningen. Het is een uitdagend en vaak complex speelveld waarbij je echt iets kunt betekenen voor de bewoners van onze gemeente. In samenwerking met jouw collega's geef je opvolging aan het beleid en denk je na over verbeteringen.

Werkzaamheden:

  • Je boordeelt zelfstandig (complexe) aanvragen voor omgevingsvergunningen en controleert deze op volledigheid. Je toetst de aanvragen aan het geldende wet- en regelgeving, het omgevingsplan en bouwvoorschriften. Als de aanvragen aan de criteria voldoen vergun je deze.

  • Je werkt hierbij integraal samen met je collega's uit de disciplines milieu, ruimtelijke ordening en infra.

  • Je staat inwoners te woord, je verstrekt informatie over (vergunningsvrij) bouwen, mogelijkheden van bouwen binnen het omgevingsplan en adviseert over het realiseren en gebruik van bouwwerken.

Vanuit je deskundigheid vertegenwoordig je de gemeente aan de intake- en omgevingstafels.

Kandidaat omschrijving

  • Functie-eisen

    • Je beschikt bij voorkeur over een opleiding hbo-bouwkunde of een andere relevante opleiding, zoals omgevingsrecht;

    • Je hebt de opleiding ABW-1 of gelijkwaardig afgerond, de opleiding ABW-2 is een pre;

    • Je hebt aantoonbare relevante kennis/ervaring met omgevingsvergunningen en de genoemde werkzaamheden. Je kunt een verzoek van intake tot besluitvorming adequaat behandelen;

    • Je hebt kennis van en affiniteit met wet- en regelgeving en je bent op de hoogte van ontwikkelingen in de markt.

  • Persoonskenmerken

    • Om onze ruimtelijke ambities waar te maken sta je stevig in je schoenen.

    • Je hebt een positieve en proactieve instelling (t.o.v. de Omgevingswet). 

    • Je bent een toegankelijke en enthousiaste collega die graag samenwerkt en denkt in oplossingen.

    • Je bent analytisch en kunt vergunningsaanvragen grondig beoordelen.

    • Je toont eigenaarschap, werkt planmatig en klantgericht. Daarnaast sta je open voor continu leren.

Wat wij bieden

Een leuke en uitdagende baan in een groene werkomgeving! In de zes dorpskernen leeft de ‘kracht van samen’. Binnen de gemeente Hilvarenbeek krijg je de ruimte om je talenten in te zetten, jezelf te ontwikkelen zowel binnen je vakgebied als op persoonlijke competenties. Niet alleen binnen de gemeente Hilvarenbeek, maar ook in de samenwerking met de gemeenten Goirle en Oisterwijk.  

Je kunt rekenen op een afwisselende baan. Er is een prettige en collegiale werksfeer en verantwoordelijkheden liggen laag in de organisatie.

We bieden flexibele werktijden, waarbij deels thuiswerken mogelijk is.

Eisen

  • Kandidaat beschikt bij voorkeur over een opleiding hbo-bouwkunde of een andere relevante opleiding, zoals omgevingsrecht. dit moet blijken uit het CV.

  • Kandidaat beschikt over een AWB-1 afgeronde opleiding. dit moet blijken uit het CV.

  • kandidaat kan minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig zijn.

Wensen en competenties

Wensen

  • Kandidaat heeft recente werkervaring met omgevingsvergunningen en de genoemde werkzaamheden. Je kunt een verzoek van intake tot besluitvorming adequaat behandelen. Dit moet blijken uit de CV.

  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties. dit moet blijken uit het CV.

  • Is kandidaat/bent u beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven?

  • Je hebt de opleiding ABW-1 of gelijkwaardig afgerond, de opleiding ABW-2 is een pre.

Competenties

  • Kandidaat beschikt over goede communicatieve vaardigheden;

  • Kandidaat beschikt over politieke en bestuurlijke sensitiviteit;

  • Kandidaat is resultaatgericht;

  • Kandidaat kan zowel zelfstandig als in teamverband werken;

  • Kandidaat past binnen het team;

  • Kandidaat heeft een positieve en proactieve instelling (t.o.v. de Omgevingswet);

  • Kandidaat is een toegankelijke en enthousiaste collega die graag samenwerkt en denkt in oplossingen;

  • Kandidaat is analytisch en kan vergunningsaanvragen grondig beoordelen;

  • Kandidaat toont eigenaarschap, werkt planmatig en klantgericht.

Organisatie en team

Het is hier echt!

Hilvarenbeek is een gemeente die bestaat uit zes dorpskernen waar 15.000 inwoners wonen, werken en verblijven. Onze inwoners weten zelf het beste op welke manier zij in Hilvarenbeek willen leven. Dus werken wij samen. Samen met o.a. dorpscoöperaties, ondernemers, inwoners, overheidsinstanties en vrijwilligers. Met ook met onze samenwerkingsgemeenten Oisterwijk en Goirle. De inzet en betrokkenheid van onze inwoners is groot, zij hebben hun visie gegeven op de toekomst van onze gemeente. Dit is vastgelegd in de Toekomstvisie.

De organisatie bestaat uit drie afdelingen:

  • Samenleving

  • Ruimte

  • Dienstverlening

De organisatie bestaat uit ongeveer 130 medewerkers. Zij worden aangesturd door de gemeentesecretaris/algemeen directeur, een afdelingsmanager Dienstverlening, een afdelingshoofd Ruimte en een afdelingshoofd Samenleving.

Werken bij de gemeente Hilvarenbeek

Ons kleinschalige karakter en de grote samenlevingskracht zijn onze energiebronnen voor besluitvorming en dienstverlening. We zijn een wendbare en weerbare organisatie, een gezaghebbende overheidspartij en een zelfbewuste en betrouwbare samenwerkingspartner. We zijn hierbij een innovatieve partner die meedenkt en meedoet, een professionele dienstverlener en inspirerende werkgever. We staan voor kwaliteit en leefbaarheid.

We vinden het belangrijk dat ieder zijn verantwoordelijkheid neemt. Daarbij werken we samen. Met andere gemeenten in de regio, met ondernemers en contractpartners en vooral met onze inwoners. We leveren kwaliteit in ons werk, zijn proactief en hebben korte lijnen. We weten elkaar te vinden.

Als gemeente hechten we veel waarde aan een goed contact met onze inwoners en ondernemers. Om die reden hebben we servicenormen opgesteld. We zorgen voor een goede bereikbaarheid, handelen vragen binnen gestelde termijnen af en verwerken persoonsgegevens op een goede manier. Jij helpt mee vorm te geven aan onze dienstverleningsnorm. En samen maken we die beloften waar!

We werken digitaal. Digitale vaardigheden spelen een steeds prominentere rol binnen het werk en ook binnen jouw functie. We verwachten dan ook dat jij daarover beschikt en dat jij jouw competenties en vaardigheden inzet om onze processen verder te verbeteren.

Bij de gemeente Hilvarenbeek krijg je verantwoordelijkheid, vrijheid en vertrouwen. Kom jij bij ons werken?

Dit is het team

Het team Ruimtelijke Ontwikkelingen en Vergunningen (ROV) bestaat uit ongeveer 30 medewerkers bestaande uit beleidsmedewerkers, beleidsadviseurs, planologen, casemanagers, projectleiders en administratieve ondersteuning. Binnen het team wordt er samen met alle betrokkenen hard gewerkt, aan de vele uitdagingen in de fysieke leefomgeving o.a. op de onderdelen ruimtelijke ontwikkeling, ruimtelijke kwaliteit, transitie landelijk gebied, wonen en duurzaamheid invulling te geven.

Gespreksinformatie

De competenties worden getoetst in een persoonlijk gesprek.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1

Toelichting op uur per week

Kandidaat dient minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Susan Peschier via susan.peschier@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Opdracht Adviseur Susan Peschier
Susan Peschier
Opdracht Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, wo, do, vr
Sluiten
Oeps! Deze inhuuropdracht is verlopen
Bekijk actieve inhuuropdrachten door op de knop hieronder te klikken of ga door naar de verlopen inhuuropdracht. Het is mogelijk om de verlopen inhuuropdracht te bekijken, maar het is niet meer mogelijk om je in te schrijven.