Logo van Gemeente Heumen
Logo van Gemeente Heumen

Senior Communicatie Adviseur

Gemeente Heumen

Kerkplein 6, 6581 AC Malden, Nederland

Sluit over 7 dagen

Begindatum:

Z.S.M.

Einddatum:

31 dec 2026

Uren per week:

32

Publicatiedatum:

28 okt 2025
Opdracht tarief 120Opdracht uren 32
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst
Kijkende naar de inhoud van deze opdracht en de wet DBA, kan je deze opdracht alleen uitvoeren als je in loondienst bent. Je kunt ervoor kiezen om bij ons in loondienst te gaan om deze opdracht uit te voeren of via een extern advies- of detacheringsbureau (met akkoord van jouw huidige werkgever). Wij maken voor de betaling van facturen van advies- en detacheringsbureaus gebruik van een G-rekening.
Wil jij ook deze opdracht direct via ons uitvoeren?
Dit is mogelijk! Wij bieden je een projectovereenkomst aan, waardoor je de opdracht in loondienst bij Opdracht Overheid kunt uitvoeren. Bereken hieronder jouw bruto maandsalaris.
Wat zijn de voordelen?
Rekentool
Voor welk uurtarief mogen wij jou aanbieden?
Hoeveel uur per week wil je werken?
Opdracht alleen mogelijk voor professionals in loondienst

Omschrijving

Opdracht omschrijving

Het team Communicatie is onderdeel van de afdeling Dienstverlening. Het team bestaat uit 4 medewerkers.  
Het team is volop in ontwikkeling om verder te groeien als professioneel team.

Dit uit zich in de volgende vraagstellingen:

  • Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe en interne communicatie?

  • Hoe kunnen we komen tot een effectieve en efficiënte inrichting van de communicatie?

  • Hoe kunnen we optimaal samenwerken, zowel intern als met externe partijen, om zo maximale toegevoegde waarde te kunnen realiseren?

Het belang van een goed functionerend team - waarbij het duidelijk is wie waarover gaat en hoe er aan de gemeentelijke ambities wordt bijgedragen - wordt breed gevoeld en gedeeld.

Onderzoeksvragen

Onlangs zijn er twee onderzoeken uitgevoerd, één meer extern gericht en één meer intern gericht.

In het eerste onderzoek: “Een lerend onderzoek naar de externe communicatie van de gemeente Heumen” was de centrale vraag: Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe communicatie die vanuit het team Communicatie plaatsvindt?

Door samen te evalueren wordt er expliciet aandacht gegeven aan wat er nodig is om als team Communicatie de externe communicatie doelmatig en efficiënt vorm te geven en uit te voeren.

In het tweede onderzoek was de centrale vraag: “We willen beter aansluiten bij de behoeften van het bestuur en management om toekomstgerichter én toekomstbestendiger te kunnen werken”.

De volgende vragen stonden hierin centraal:

  • Inzicht: hoe staat het team Communicatie er op dit moment voor?

  • Overzicht: wat zijn de mogelijkheden en verwachtingen vanuit het bestuur en management?

  • Uitzicht: waar wil het team Communicatie naartoe bewegen in de toekomst?

De ontwikkelrichting kenmerkt zich in:

  • Ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, van waaruit actieplannen (jaarplannen) kunnen worden opgesteld;

  • Ontwikkeling van een communicatiefocus en afwegingskader vanuit de strategie en definieer de prioriteiten.

Dit biedt houvast om te komen tot een passende tijdsverdeling voor het communicatieteam;

  • Verduidelijking van de taakverdeling tussen communicatie en representatie;

  • Doorontwikkeling op eigenaarschap, creativiteit en innovatie;

  • Aandacht houden voor monitoren, bespreken en evalueren van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de communicatie. Doen we nog het goede en doen we het goed?

Eisen

  • Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur;

  • Aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur bij een gemeente;

  • Aantoonbaar afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal hbo bachelor niveau;

  • Een maximum uurtarief van 120,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.

Wensen en competenties

Wensen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal wo bachelor niveau (10 punten);

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur (30 punten);

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur bij een gemeente (20 punten);

  • Aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, motiveer dit in een aparte alinea in het cv (25 punten);

  • Een maximum uurtarief van €90,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (15 punten).

Competenties

  • Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)

  • Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)

  • Klantgericht

  • Luisteren

  • Doorzettingsvermogen

  • Tactisch gedrag

  • Motiveren

  • Resultaatgericht werken

  • Samenwerken

  • Overtuigen

  • Assertiviteit

  • Kritisch

  • Analyserend vermogen

  • Plannen en organiseren

Organisatie en team

De gemeente Heumen is een groene, gastvrije en gezellige gemeente in een omgeving vol natuur, cultuur en historie. Een organisatie waar de lijnen kort zijn, de deur van en voor iedereen openstaat en hard werken net zo belangrijk is als hard lachen. En waar ook veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en balans tussen lekker werken en genieten van vrije tijd.

Gespreksinformatie

De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 20 november 2025 bericht.

Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

Overige informatie

Benodigd aantal professionals: 1
Hybride werken: Ja

Functieschaal

Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Werkdagen

De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do

CV-eisen

  • Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Overige informatie

  • De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.

  • Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).

  • BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat, als deze een ZZP'er is, gebruik maken van eigen mobiele telefoon inclusief abonnement voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. Ipad.

Meer informatie

Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 31 oktober 2025, 09:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 3 november 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 5 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.

Meer informatie
Hieronder vind je meer informatie over het aanmeldproces en antwoorden op veelgestelde vragen. Niet gevonden wat je zoekt? Neem dan contact op met Ernst Schoneveld via ernst.schoneveld@kbenp.nl.
Contact
Hoe werkt het?
Veelgestelde vragen
Wil je even sparren met een van onze adviseurs?
Neem contact op met onze opdracht adviseur over de opdracht. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen via de contactpagina.
Senior Adviseur Ernst Schoneveld
Ernst Schoneveld
Senior Adviseur
Afwezig
Werkdagen: ma, di, do, vr