Kerkplein 6, 6581 AC Malden, Nederland
Begindatum:
Z.S.M.Einddatum:
31 dec 2026Publicatiedatum:
28 okt 2025Het team Communicatie is onderdeel van de afdeling Dienstverlening. Het team bestaat uit 4 medewerkers.
Het team is volop in ontwikkeling om verder te groeien als professioneel team.
Dit uit zich in de volgende vraagstellingen:
Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe en interne communicatie?
Hoe kunnen we komen tot een effectieve en efficiënte inrichting van de communicatie?
Hoe kunnen we optimaal samenwerken, zowel intern als met externe partijen, om zo maximale toegevoegde waarde te kunnen realiseren?
Het belang van een goed functionerend team - waarbij het duidelijk is wie waarover gaat en hoe er aan de gemeentelijke ambities wordt bijgedragen - wordt breed gevoeld en gedeeld.
Onlangs zijn er twee onderzoeken uitgevoerd, één meer extern gericht en één meer intern gericht.
In het eerste onderzoek: “Een lerend onderzoek naar de externe communicatie van de gemeente Heumen” was de centrale vraag: Hoe doelmatig en doeltreffend is de externe communicatie die vanuit het team Communicatie plaatsvindt?
Door samen te evalueren wordt er expliciet aandacht gegeven aan wat er nodig is om als team Communicatie de externe communicatie doelmatig en efficiënt vorm te geven en uit te voeren.
In het tweede onderzoek was de centrale vraag: “We willen beter aansluiten bij de behoeften van het bestuur en management om toekomstgerichter én toekomstbestendiger te kunnen werken”.
De volgende vragen stonden hierin centraal:
Inzicht: hoe staat het team Communicatie er op dit moment voor?
Overzicht: wat zijn de mogelijkheden en verwachtingen vanuit het bestuur en management?
Uitzicht: waar wil het team Communicatie naartoe bewegen in de toekomst?
De ontwikkelrichting kenmerkt zich in:
Ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, van waaruit actieplannen (jaarplannen) kunnen worden opgesteld;
Ontwikkeling van een communicatiefocus en afwegingskader vanuit de strategie en definieer de prioriteiten.
Dit biedt houvast om te komen tot een passende tijdsverdeling voor het communicatieteam;
Verduidelijking van de taakverdeling tussen communicatie en representatie;
Doorontwikkeling op eigenaarschap, creativiteit en innovatie;
Aandacht houden voor monitoren, bespreken en evalueren van de doelmatigheid en doeltreffendheid van de communicatie. Doen we nog het goede en doen we het goed?
Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag.
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur;
Aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur bij een gemeente;
Aantoonbaar afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal hbo bachelor niveau;
Een maximum uurtarief van 120,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer en parkeerkosten.
Aantoonbare afgeronde opleiding marketing en/of communicatie op minimaal wo bachelor niveau (10 punten);
Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur (30 punten);
Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring als communicatie adviseur bij een gemeente (20 punten);
Aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van een richtinggevende en breed gedragen communicatiestrategie, motiveer dit in een aparte alinea in het cv (25 punten);
Een maximum uurtarief van €90,- excl btw en inclusief Fee en reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten (15 punten).
Uitdrukkingsvaardigheid (mondeling)
Uitdrukkingsvaardigheid (schriftelijk)
Klantgericht
Luisteren
Doorzettingsvermogen
Tactisch gedrag
Motiveren
Resultaatgericht werken
Samenwerken
Overtuigen
Assertiviteit
Kritisch
Analyserend vermogen
Plannen en organiseren
De gemeente Heumen is een groene, gastvrije en gezellige gemeente in een omgeving vol natuur, cultuur en historie. Een organisatie waar de lijnen kort zijn, de deur van en voor iedereen openstaat en hard werken net zo belangrijk is als hard lachen. En waar ook veel aandacht is voor persoonlijke ontwikkeling en balans tussen lekker werken en genieten van vrije tijd.
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op woensdag 12 november 2025. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 20 november 2025 bericht.
Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do
Maximaal 5 pagina's, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
De opdrachtgever zal om een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) vragen.
Indien opdrachtnemer personeel ter beschikking stelt, staat opdrachtnemer in het handelsregister geregistreerd als bedrijf dat personeel ter beschikking stelt (conform Waadi).
BYOD (bring your own device): voor deze opdracht moet de kandidaat, als deze een ZZP'er is, gebruik maken van eigen mobiele telefoon inclusief abonnement voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. Ipad.
Vragen kunnen ingediend worden tot vrijdag 31 oktober 2025, 09:00 uur de vragen en bijbehorende antwoorden worden op maandag 3 november 2025 gepubliceerd op onze website. De reactietermijn van deze inhuuropdracht duurt tot woensdag 5 november 2025, 09:00 uur. Tot die tijd kunt u reageren.